Proč lákáme Hyundai

03. října 2005, 00:00 - Erich Handl
03. října 2005, 00:00

Možná budeme mít třetí velkou automobilku, korejský Hyundai. Téma, kterému se věnujeme ve firemní rubrice, vzbudilo na konci minulého týdne velkou pozornost. Co by přinesla malým a středním podnikatelům v automobilovém odvětví? Odpověď lze hledat v Kolíně, kde letos rozjela výrobu TPCA.

Když vláda tuto investici lákala do středních Čech, oháněla se argumentem, že nová továrna přinese příležitosti pro domácí firmy. A jaký je výsledek? Mezi přímými dodavateli TPCA prakticky není žádná ryze česká společnost!

Jak je to možné? V globálním průmyslu si automobilky vybírají dodavatele mezi velkými nadnárodními hráči, obchody jsou domluveny dávno předtím, než vůbec padne rozhodnutí o výrobní lokalitě. Malí mají šanci až ve druhé vlně. Stanou se v lepším případě dodavatelem dodavatelů. Přesně to se událo v kolínském případě. A není důvodu pochybovat o tom, že by se takto zachoval i Hyundai.

Proč ho tedy vláda láká na opulentní pobídky? Velké investice mají makroekonomický smysl. Posilují měnu, přinášejí nová pracovní místa. Přicházejí s nimi technologie, o nichž bychom si často mohli nechat jen zdát. A pro podnikatele znamenají byznys v sekundárních odvětvích. TPCA v Kolíně potřebuje pro své zázemí byty, dálnici a spoustu dalších věcí, na kterých vydělají místní firmy. I Hyundai může přinést Ostravsku velké příležitosti. Nelze než doufat, že vládní nabídka automobilce bude dostatečná na vítězství v tvrdé mezinárodní soutěži a přitom zase ne tak opulentní, aby akce nebyla pro daňové poplatníky nakonec nerentabilní.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení dalším Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít