Proč jsou tak levné

15. března 2004, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
15. března 2004, 00:00

CO ODLIŠUJE NÍZKONÁKLADOVÉ DOPRAVCE OD STANDARDNÍCH? V PRVNÍ ŘADĚ JE TO SAMOZŘEJMĚ CENA LETENKY. ROZDÍLY JSOU PROPASTNÉ. OVŠEM ČASTO TAKÉ JDE JEN O ROZDÍLY OPTICKÉ.

CO ODLIŠUJE NÍZKONÁKLADOVÉ DOPRAVCE OD STANDARDNÍCH? V PRVNÍ ŘADĚ JE TO SAMOZŘEJMĚ CENA LETENKY. ROZDÍLY JSOU PROPASTNÉ. OVŠEM ČASTO TAKÉ JDE JEN O ROZDÍLY OPTICKÉ.

Cena jednosměrné letenky s EasyJet z Prahy-Ruzyně do Londýna na letiště Stansted začíná na 325 Kč za jednu cestu. S British Airways lze letět do Londýna na letiště Heathrow a zpět do Ruzyně za sumu od 3990 Kč a s Českými aeroliniemi za 2999 Kč. Všechny ceny jsou bez letištních poplatků. Za ty cestující zaplatí v případě Heathrow 1356 Kč, a když si zvolí od centra Londýna mnohem vzdálenější Stansted, tak 1240 Kč. Cestující s EasyJet tedy při koupi letenky i se započítáním letištních poplatků ušetří. Ovšem při započtení nákladů na dopravu z letiště Stansted do centra Londýna a času stráveného na cestě se cena značně vyrovnává. Stansted je totiž regionální letiště, mnohem dál od centra Londýna než Heathrow. Dalším rozdílem je komfort cestování. S klasickými aerolinkami máte relativně dost prostoru pro nohy, nárok na občerstvení během letu a také na vybrané nápoje zdarma. N a palubách letadel nízkonákladových dopravců není zdarma žádné občerstvení. Pokud se chce cestující občerstvit, musí si za vše zaplatit. Ani nabídka není příliš široká - zpravidla nějaké sendviče a pití. Také místa pro nohy je podstatně méně. Sedadla jsou na sebe více namačkána, aby se do letadla vešlo více lidí. N eexistuje žádná business nebo první třída, rozšiřování prostoru často také padne za oběť jeden ze tří záchodů na palubě. Pro příklad lze uvést Travel Servis a jeho přepravce Smart W ings. Aby maximálně využil sedačkovou kapacitu, rozšíří počet míst v letadle B737-500 zobvyklých 108 na 130 a ve stroji B737-400 ze 144 na 160 sedaček. Letušky po letadle nechodí ve slušivých uniformách, ale v obyčejných tričkách. U tradičních aerolinek si cestující zpravidla pro letenku osobně zajde do jejich kanceláře. U nízkonákladových se objednávají takřka výhradně prostřednictvím internetu. Místo letenky pak cestující obdrží e-mailovou zprávu s potvrzeným číslem a podrobnostmi o letu. Pokud upřednostní pasažér telefonickou formu rezer vace, platí více. Některé společnosti za takovouto rezervaci rovnou dají přirážku - aby mohly zaplatit operátorku! V nabídce italské Volareweb se například píše, že za každý úsek cesty rezervovaný prostřednictvím telefonu zaplatíte navíc 158 Kč. Většina low-cost dopravců také nevyužívá služeb různých prodejních agentur, kterým by museli platit provize. Stejně tak tyto společnosti nebývají ve světových rezervačních systémech (GDS), ale jen v systémech provozovaných na internetu, který šetří společnosti veliké částky. Asi nejdále je ve snižování nákladů společnost Ryanair. Její letadla jsou bez rolet na oknech, polohovacích sedadel a kapes na sedadlech. Čalounění se vymění za kůži, protože více vydrží a levněji se čistí.

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče