Proč jsou služby popelkou?

16. března 2010, 11:40 - Ivan Pilný
16. března 2010, 11:40

Kvalitní řemeslníci došli, učňovské školství lehlo popelem

Jako každoročně odevzdávám v březnu své daňové přiznání. Tedy, připravuji pro ně podklady. Sliby, že bude pro malé podnikatele na jednu stránku, se vytratily, jak to mívají předvolební sliby ve zvyku. Každý rok mám jiný formulář a i po jeho vyplnění jsem zmaten. Příjemným překvapením je, že daňová zátěž opravdu není brzdou podnikání. Daně jsou přijatelné a fixlovat se rozumným podnikatelům rozhodně nevyplatí. Armáda nezaměstnaných ale narůstá a ve službách převažuje poptávka nad nabídkou. Zkuste sehnat někoho, kdo vám natře plot, opraví schody, vymaluje, naštípe dříví, opraví v neděli večer prasklou vodu? Mluvím samozřejmě o kvalitně odvedené práci s garancí a za rozumnou cenu.
Brzdou rozhodně nejsou daně. Administrativní zátěž při zakládání a provozu malých a středních podniků se snižuje, i když je stále co zlepšovat. Prvním problémem jsou peníze. Sehnat peníze v bance znamená citelnou zátěž a musíte mít čím ručit. V sousedním Německu rozjeli velmi úspěšný program mikroúvěrů. Zapomeňte na to, že mikroúvěry jsou určeny indickým vesnickým ženám a jsou v řádu stovek dolarů. V Německu si půjčují lidé do rozvoje služeb řádově v desítkách tisíc eur. Garantem pro banku je družstvo, které posuzuje obchodní záměr a doporučí nebo nedoporučí bance půjčku. Práce družstva je odměňována podle platové morálky dlužníka. Banka to vítá, zpracování malých úvěrových žádostí je riskantní a nerentabilní. Zapojí se i německá vláda, která hodlá vložit do projektu finance v rozsahu stamilionů eur.
Málokdo se stane podnikatelem přes noc, je třeba ho to naučit. Ve školách se to bohužel nedaří a „rekvalifikačním“ kurzům také ne. Má-li někde státní podpora smysl, tak tady. Adept podnikání musí končit s prověřeným obchodním plánem. Leccos se dá změnit i v oblasti cash flow. Proč musíme platit předem DPH i za pohledávky, které nikdo nezaplatí? Stát DPH vrací, když na ni má, my platíme hned.
Pomoci se dá i konsolidací větších nákupů. Stát by měl podporovat marketing, na který malé firmy nemají. Dát o sobě vědět, párování nabídky a poptávky, call centra, všechno by mohlo být objektem rozumných dotací.
Velkým problémem je pracovní síla. Kvalitní řemeslníci došli, učňovské školství lehlo popelem. Najmout někoho na sezonu nebo na konkrétní projekt znamená souboj se zákoníkem práce a dalšími předpisy.
Jak vyvolat zájem a „politickou vůli“? Jen ve Středočeském kraji je více než 200 tisíc podnikatelů. Koho půjdou volit?

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče