Pro velké i pro menší

02. června 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
02. června 2008, 00:00

Operativní leasing

Pokud přepravní společnost najezdí ročně přes 50 tisíc kilometrů, potřebuje vůz odepsat a vyměnit podstatně dříve než za pět let. To jí ale současná daňová legislativa neumožňuje. „Obecně lze předpokládat, že se firmy začnou více zajímat o další formy financování, jako jsou operativní leasing. U drobných spotřebitelů pak úvěr nebo splátkový prodej,“ říká obchodní a marketingový ředitel společnosti ALD Automotive Jaroslav Laur.

To konec konců potvrzují i první statistické výsledky České leasingové a finanční asociace, která ve zprávě za první čtvrtletí letošního roku uvádí zvýšení podílu operativního leasingu na celkovém objemu leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků na 16,4 procenta.

Jaké jsou základní vlastnosti operativního leasingu a pro koho je vhodný? Ještě před několika lety byl operativní leasing, potažmo operativní full-service leasing, naprostou neznámou. Stejně tak tržní podíl obou produktů byl na leasingovém trhu nových osobních a užitkových vozů mizivý (pod pět procent), zejména ve srovnání s vyspělými evropskými ekonomikami.

Časy se však mění a to, co se nám dříve zdálo jako exotický závan z dalekých krajů, je už v dnešní době samozřejmostí a nedílnou součástí leasingového trhu. Na českém leasingovém trhu existují dva základní produkty – finanční leasing a operativní leasing. Automobil ve finančním leasingu je v průběhu trvání leasingové smlouvy odepsán ze sta procent, jeho zůstatková hodnota je nulová nebo symbolická a po řádném ukončení smlouvy se předmět leasingu stává majetkem nájemce. Jde v podstatě o formu úvěru.

U operativního leasingu má ovšem odpisová křivka jiný tvar, při tříletém operativním pronájmu končí například na 40 procentech z pořizovací ceny vozu. Klient hradí ve finanční splátce pouze rozdíl mezi netto pořizovací cenou a zůstatkovou hodnotou (zde 60 procent). Finanční splátka je tudíž nižší než u finančního leasingu. Předmět leasingu (vozidlo) se po ukončení smluvního vztahu vrací leasingové společnosti, nestává se majetkem nájemce. Jde tedy o formu dlouhodobého pronájmu.

Oproti finančnímu leasingu jsou všechny splátky plně uplatnitelné do nákladů bez ohledu na dobu pronájmu. V operativním leasingu existují i alternativy, kdy má klient opci na odkup vozidla po ukončení pronájmu a může si ho například za zmíněných 40 procent odkoupit.

Stále však hovoříme pouze o financování. V další vlně jde například o outsourcing – a ten může být u užitkových vozidel velmi zajímavým řešením. „Full-service leasing není nic jiného než konkrétní forma outsourcingu, navíc jedna z nejrozšířenějších,“ upřesňuje Jaroslav Laur. Podle jeho slov jde o model, kdy specializovaná leasingová společnost přebírá za svého klienta veškerou agendu spojenou se správou, provozem a financováním vozového parku.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče