Přivydělejte si na filmu

21. srpna 2006, 00:00 - PETR BÝM <br />
21. srpna 2006, 00:00

INVESTIČNÍ PŘÍLEŽITOST Roubenka v horách, ochočený králík nebo měšťanský interiér ze 14. století - to všechno může posloužit jako vstupenka na filmové plátno také obyčejnému smrtelníkovi. Filmová produkce ovšem nabízí řadu šancí i podnikatelské sféře, od hotelů, přes pronájem lodí až po překladatelské služby.

INVESTIČNÍ PŘÍLEŽITOST Roubenka v horách, ochočený králík nebo měšťanský interiér ze 14. století - to všechno může posloužit jako vstupenka na filmové plátno také obyčejnému smrtelníkovi. Filmová produkce ovšem nabízí řadu šancí i podnikatelské sféře, od hotelů, přes pronájem lodí až po překladatelské služby.

Výroba filmových iluzí je věc náročná nejen finančně, ale z hlediska věcného a profesního. Přitom ke slovu přicházejí nejen přímo filmové obory, jako je třeba kameraman či rekvizitář, ale i řada jiných, které zdánlivě s filmem nemají nic společného. I režiséři, herci a producenti totiž potřebují při natáčení jíst, spát (a chodit na WC). Zároveň filmaři občas vyžadují výpomoc od odborníků jiných profesí, třeba od chovatelů a drezérů zvířat nebo pyrotechnické firmy.

PRONAJMĚTE MOUCHU „Na všechno máme specialisty, jsou lidé, kteří vám do studia dodají třeba i mouchy,“ říká producent Ondřej Trojan. Filmaři také velmi často vyhledávají různá prostředí. Takzvané lokace, ať už se jedná o kancelářskou budovu, rokokový budoár či lesní paseku, přesněji řečeno jejich výběr a zajištění, je pro natáčení mnohdy klíčovou věcí. V neposlední řadě je se samotným filmem spojena řada dalších aktivit, za všechny zmiňme služby reklamních a PR agentur.

Přehled o tom, co všechno film potřebuje, poskytuje portál www.filmcommission. cz, jehož provozovatelem je České filmové centrum (ČFC). „Jsme obecně prospěšná společnost, naším cílem je jednak podpora českého filmu v zahraničí, jednak propagace domácího filmového průmyslu,“ vysvětluje Ludmila Claussová z ČFC. Co se toho druhého týká, hlavním nástrojem této činnosti je právě zmíněný portál, který byl spuštěn na počátku tohoto roku. Je určen především pro zahraniční producenty, pro něž je Česká republika atraktivní jak kvalitní prací a přijatelnými cenami, tak řadou unikátních lokací. „Odhaduji, že máme tak kolem padesáti návštěv denně, z toho polovina připadá na zahraničí, především USA, Británii a Německo,“ říká Claussová.

UKROJTE SI Z MILIARD

Návštěvníci na portálu najdou přehledně strukturovanou nabídku všech možných oborů, které při filmování mohou přijít ke slovu. Možnost vydělat něco z miliard, jež domácím filmovým průmyslem protečou (loni to bylo přesně 4,496 miliard korun), má řada profesí a služeb. „Zařadit“ se na portál není nijak složité. Stačí vyplnit příslušný internetový formulář s konkrétní nabídkou, kontakty, krátkou prezentací firmy a případnými referencemi. Důležité jsou - vzhledem k potenciálním zákazníkům - také jazykové schopnosti. Trochu složitější to má ten, kdo by rád zhodnotil svou nemovitost či originální interiér. Jejich prezentace přímo na portálu zatím není možná, namísto toho sekce Location scouting & management nabízí seznam významných firem, které na tomto poli působí. Nabídku je třeba učinit jim. JDĚTE NA TO PŘÍMO

Druhou možnou cestou, jak prorazit do filmového průmyslu, je oslovit přímo domácí producentské společnosti. V tomto případě vypomůže portál Asociace producentů v audiovizi (www.asociaceproducentu.cz). „Dnes máme zhruba šedesátku členů, k nimž patří většina velkých producentů. V oboru celkem podle mého odhadu působí tak stovka společností,“ říká Radomír Dočekal, výkonný ředitel asociace. „Ceny speciálních služeb či pronájmů se těžko odhadují. Záleží na konkrétních okolnostech,“ vysvětluje Helena Uldrichová z producentské společnosti Barrandov Studios. A nepochybně záleží na tom, kdo ten či onen film natáčí. Podstatná je dohoda s producentem, přičemž ti zahraniční jsou pochopitelně zákazníkem lukrativnějším. Na druhou stranu musí každý dodavatel vnímat, že právě cizinci v České republice hledají nejen vysokou kvalitu filmových profesí a zajímavé lokace, ale také úsporu výrobních nákladů. A jací jsou filmaři zákazníci? „Nebyli s nimi žádné potíže, naopak jsou to zajímaví a zábavní lidé. Hlavně nám ovšem zaplnili mrtvou sezonu, tři desítky lidí u nás byly ubytovány od února do března, to je pro nás jinak totálně mrtvé období,“ říká Martin Houska z penzionu Tiché údolí na Mělnicku. CO SI FILMAŘI NAJÍMAJÍ**

  • ubytování
  • doprava
  • gastronomie
  • pyrotechnika
  • reklama, public relations
  • účetnictví
  • jazykové překlady
  • pronájem pozemků, budov, interiérů
  • právní servis
  • mobilní toalety
  • zdravotnická služba
  • zvířata („pronájem“ a vedení)

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče