Privatizační rozvod s následným sňatkem

28. února 2005, 00:00 - * PETR BÝM
28. února 2005, 00:00

M.I.P. GROUP Před rokem 1989 u nás reklama nepatřila k preferovaným oborům. Jedním z mála podniků, které se jí zabývaly, byla agentura Made in. publicity (MIP). Transformaci přežila a dnes působí pod názvem, který původní inspiraci nezapírá: M.I.P. Group. Výchozí pozice MIP v roce 1989 byla poměrně dobrá.

Reklamou na ruzyňském letišti se firma zabývala už před rokem 1989.

M.I.P. GROUP Před rokem 1989 u nás reklama nepatřila k preferovaným oborům. Jedním z mála podniků, které se jí zabývaly, byla agentura Made in. publicity (MIP). Transformaci přežila a dnes působí pod názvem, který původní inspiraci nezapírá: M.I.P. Group. Výchozí pozice MIP v roce 1989 byla poměrně dobrá. Jednak se reklamou v tehdejším Československu zabývalo pouhých pár podniků (vedle MIP to byl už jen Rapid, Merkur a slovenská Incheba), jednak právě MIP měla až do revoluce takřka stoprocentní monopol na nejperspektivnější reklamní segment: propagaci zahraničních výrobků na domácím trhu. Druhým zlatým vejcem pro firmu byl populární a také finančně lukrativní veletrh Interkamera - v dobách reálného socialismu jeden z mála závanů čerstvého povětří na technickém poli. „Problém byl ale v tom, že jsme byli spíše produkční firmou. Vlastní kreativní oddělení jsme neměli,“ komentuje staré časy MIP Zdeněk Sobota, který ve firmě pracoval od roku 1982 a dnes je jedním ze spolumajitelů. Další svízel tkvěl v tom, že československé kontakty takových firem jako Nina Ricci či Fiat měly do značné míry osobní charakter. Takže řada lidí hned po listopadu odešla, aby se „udělali pro sebe“. A nebyli sami. Jiní odešli, aby se svými tehdy skutečně unikátními zkušenostmi založili společnosti, které se později staly základem pro vznik velkých reklamních agentur. PRIVATIZAČNÍ PERIPETIE „Počátkem devadesátých let byl vývoj dosti nepřehledný a samozřejmě těžko předvídatelný. Nicméně se brzy ukázalo, že i přes ztrátu nejednoho klienta může MIP žít. Řada kontraktů totiž měla dlouhodobý charakter, úspěšně pokračovala i Interkamera,“ vzpomíná Zdeněk Sobota. Objevila se ale jiná potíž. Od roku 1964, kdy společnost vznikla, byla - trochu nelogicky - majetkem Československé tiskové kanceláře. A tam se po listopadu střídali ředitelé málem po měsících. Na MIP a jeho problémy neměl nikdo čas. „Když jsme potřebovali počítač a v ČTK nám řekli »dejte si žádost, možná tak za půl roku dostanete elektrický psací stroj«, došlo nám, že musíme něco udělat,“ přibližuje Sobota obtížné vztahy firmy k „matce“, která z MIP odčerpávala veškeré zisky. Další krok byl přesně v duchu doby. Čtyři lidé z vedení se dohodli, vypracovali privatizační projekt a předložili ho majiteli. Ten ovšem reagoval poměrně překvapivě: ČTK celému kvartetu privatizátorů dala okamžitou výpověď. „Jenže než jsme došli z Opletalky, kde dodnes ČTK sídlí, do budovy MIP na Pankráci, byly tam na stole výpovědi všech zaměstnanců,“ říká Sobota. V takové konstelaci zbývalo už jen jedno: na výpovědi skutečně došlo a obratem vznikla nová firma. Pod názvem M.I.P. (veletrhy, výstavy, reklama) se dělalo totéž, co předtím, jenom v trochu štíhlejší podobě - z předrevolučních 160 pracovníků jich zbyly asi čtyři desítky. Tím ale metamorfózy společnosti neskončily. Po krátkém čase se spoluvlastníci nebyli schopni shodnout na strategii rozvoje podniku a jeden z nich jej opustil. Po několika dalších letech došlo k překvapivé pointě. Společník, který v roce 1993 z firmy odešel, si následně od ČTK koupil to, co zbylo z Made in. publicity a pak se v roce 1999 vrátil. Vznikla tak staronová společnost M.I.P. Group, která je nejen věcně, ale i formálně-právním dědicem firmy Made in. publicity. Dnes díky obratu 200 milionů korun ročně a některým unikátním produktům patří k významným hráčům na reklamním poli. STARÉ VĚCI V NOVÉM KABÁTU Vlajkovými loděmi M.I.P. Group jsou veletrh Reklama/Polygraf (Interkamera se z portfolia společnosti vytratila při jednom z četných majetkových přesunů) a venkovní reklama, zejména na ruzyňském letišti. „V průběhu devadesátých let jsme přišli s novinkou - veletrhem Média. Jenže po boomu internetu taková akce víceméně ztratila smysl. Nástup nových technologií v reklamním oboru ale pro nás brzy vytvořil náhradu v podobě veletrhu Reklama/Polygraf. To je a ještě nějakou dobu určitě bude atraktivní nomenklatura,“ komentuje současné výstavářské aktivity firmy Zdeněk Sobota. Novinkou naproti tomu není propagace na ruzyňském letišti. „Tou jsme se zabývali už před rokem 1989. V jistém slova smyslu tedy pokračujeme, ale samozřejmě ve zcela jiných rozměrech a také jinými nástroji,“ uvádí Sobota. Světelné či produktové vitríny, okenní grafika, velkoplošné plakáty či instalace samotných výrobků, plazmové obrazovky - to jsou „letištní“ produkty firmy. Vzhledem k tomu, že už v příštím roce bude otevřen další terminál a společnost má s Českou správou letišť exkluzivní smlouvu až do roku 2015, budou mít pro M.I.P. Group její aktivity na pražském letišti ještě dlouho zásadní význam. Tím spíše, že nedaleko od něj má firma také vlastní hotel. MADE IN. PUBLICITY (MIP)**

Společnost byla založena v roce 1964. Po sametové revoluci v roce 1992 odešel tehdejší management a založil novou společnost M.I.P. Ta se specializovala na veletrhy, výstavy a obecně na reklamu. V roce 1998 byla původní značka MIP odkoupena od ČTK a fúzí s firmou M.I.P. vzniká společnost M.I.P. Group.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče