Privatizace kanálu ČT není reálná

01. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
01. srpna 2005, 00:00

ŠÉF ČESKÉ TELEVIZE JIŘÍ JANEČEK: Česká televize má za sebou dva roky činnosti pod vládou generálního ředitele Jiřího Janečka. Za tu dobu se výrazně zlepšilo hospodaření, podařilo se spustit nový zpravodajský kanál a celá televize prošla proměnou.

ŠÉF ČESKÉ TELEVIZE JIŘÍ JANEČEK: Česká televize má za sebou dva roky činnosti pod vládou generálního ředitele Jiřího Janečka. Za tu dobu se výrazně zlepšilo hospodaření, podařilo se spustit nový zpravodajský kanál a celá televize prošla proměnou. * Můžete objektivně zhodnotit, co se za vašeho působení povedlo a co ne?

Za nejdůležitější úspěchy považuji především po čtyřech letech vyrovnané hospodaření České televize v roce 2004, nastavení kvalifikovaného systémového řízení, zavedení dlouhodobého plánování programu, přípravu digitalizace a rozjezd kanálu ČT 24. Zároveň naplňování zákona o podílu regionálních studií na celoplošném vysílání, řešení pohledávek televizních poplatků či letošní přírůstek poplatníků o více něž 47 tisíc. A co se nepovedlo? Rádi bychom vyráběli více původní dramatické tvorby, více dokumentů a vzdělávacích pořadů, stejně jako pořadů pro děti a mládež. Ale bohužel jsme finančně limitováni.

* Poslanecká sněmovna nedávno podpořila zvýšení koncesionářských poplatků. Jaký to bude mít efekt, pokud tedy novelu ve stejném znění podpoří i Senát? Rozpočet České televize by se měl v souvislosti s novelou zákona o poplatcích zvednout až na šest miliard korun v roce 2008. Zvýšené prostředky půjdou především na nákup a výrobu nových pořadů, na digitalizaci a na další investice do rozvoje televize. * Neobáváte se toho, že by zvýšení poplatků opět mohly zablokovat některé návrhy Senátu, jako se tomu stalo loni? Jak hodláte přesvědčit senátory, aby novelu podpořili ve schváleném znění? Nejenom senátory, ale i poslance už přesvědčujeme dva roky o nutnosti řešení finanční situace ČT - poplatek byl naposledy zvýšen před osmi lety. Budeme v tom pokračovat i v následujících dnech. * Jak se do televizního programu promítne postupné odbourávání reklamy? Z odbourávání reklamy nejsme nijak nadšeni, ale samozřejmě se do programu ČT promítne. Budeme se snažit, aby tato situace znamenala pro diváka nějaký přínos. Snížení reklamy a s tím související osvobození hlavních vysílacích časů je možností zkoušet zaujmout diváka jinak, než jak to dělají komerční televize. Divák nebude mezi programy rušen reklamou, nastane plynulejší tok pořadů a upoutávek. * Jak vůbec zpětně hodnotíte tolik kritizovanou kampaň proti neplatičům? Dopustila se Česká televize nějakých chyb? Jak bude pokračovat boj s neplatiči? Akci hodnotíme pozitivně, od neplatičů jsme zatím vybrali přes 80 milionů korun. Dlužníků bylo celkem přes 500 tisíc, výzvy se podařilo doručit zhruba polovině z nich. Chybou byla forma dopisu, ale o tom už jsem několikrát mluvil. Jinak kampaň vymáhání dlužných poplatků úspěšně pokračuje a pokračovat bude. Další kroky směřují k neevidovaným držitelům televizorů. Další strategii zvolíme podle toho, v jakém znění bude zákon o zvýšení poplatků přijat. * Kolik má televize nyní zaměstnanců a jaké máte plány v tomto směru do budoucna? Jak se bude vyvíjet zaměstnanost na Kavčích horách v souvislosti s novými programy? Česká televize má v současné chvíli zhruba 2500 zaměstnanců, což je téměř o 40 procent méně než v roce 1993. Vývoj zaměstnanosti záleží na mnoha faktorech, zejména na vývoji digitalizace vysílání, na počtu programů, na finanční situaci a obchodní činnosti. * Jedním z důvodů, proč nedávno odešla programová ředitelka Eva Vrtíšková, byl údajně fakt, že jste se nemohli shodnout na dalším programovém směřování. Jaká by tedy měla být úloha veřejnoprávní televize a jakou roli by u ní mělo hrát hledisko sledovanosti? Kdybych měl odpovědět vyčerpávajícím způsobem, už bychom se k jiným otázkám nedostali. Za priority televize veřejné služby považuji podporu občanství předkládáním informací, tedy zpravodajství, reportáže, analýzy. Dále podporu kultury a umění - jako národní instituce zachováváme kulturní dědictví a poskytujeme prostor talentům. To jsou přenosy a záznamy kulturních událostí, kulturní magazíny či původní tvorba. Snažíme se také o zachování národní identity, vzdělávání a péči o společenskou hodnotu. Česká televize rovněž musí sloužit menšinám a věnovat prostor mladé generaci. Oslovujeme širokou diváckou obec a soustředíme se ve zvýšené míře na tvorbu pro děti a mládež. Nejsme a nechceme být televizí pro elity, ale pro každého v tom smyslu, aby u nás našel alespoň některý program, relaci nebo informaci přímo pro sebe. Současných 30 procent sledovanosti České televize, což je denní průměr, považujeme za optimální. * Můžete říci, na čem nyní pracujete, jakou výraznou změnu připravujete na příští měsíce?

V současné chvíli dokončujeme podzimní programové schéma a připravujeme schéma na rok 2006. Průběžně pracujeme na přípravě digitalizace.

* Zejména politici ODS občas hovoří o tom, že minimálně jeden program České televize by se měl privatizovat. Neobáváte se o budoucnost veřejnoprávní televize? Myslíte si, že privatizace je reálná?

V myšlení některých jednotlivců je privatizace možná reálná, ale v evropském kontextu ji za reálnou nepovažuji.

* Nedávno jste zprovoznili nový program ČT 24 a chystáte další programy. Kdy je chcete spustit a co bude jejich náplní?

Průběžně pracujeme na několika variantách, zatím není stanoveno datum spuštění nových programů. Nechte se překvapit, nejdříve musíme ale informovat Radu ČT.

* Jak hodnotíte po zhruba třech měsících provozu program ČT 24? Daří se vám naplňovat představy, se kterými jste tento kanál v květnu spouštěli?

Ano, plní naše představy a naším cílem je ČT 24 stále zkvalitňovat. Jde o kanál, který je koncipován jako první digitální v Česku. Možnost přijímat tento program je tak závislá na dalším rozvoji digitalizace, který Česká televize maximálně podporuje. Reálný průběh tohoto procesu můžeme ale ovlivnit pouze zčásti. Je to otázka rozvoje digitálních přenosových sítí a také stabilizace legislativního prostředí. V neposlední řadě musí i televizní diváci investovat do nového přijímacího zařízení (set top boxů). Kanál je dnes dostupný podle našich informací pro zhruba 650 tisíc domácností.

* Hospodaření ČT se zlepšilo. Je ještě kde šetřit, nebo jste už dosáhli dna možností?

Nikdy není v žádné společnosti dosaženo dno možností. Dál hledáme cesty snižování nákladů a zvyšování výnosů, zároveň ale musíme investovat do nové kvality a zajistit rozvoj České televize. Další cesty jsou ve všech oblastech, například v rozvoji naší obchodní činnosti je podle mého názoru značný potenciál vyšších výnosů.

* Areál na Kavčích Horách je poměrně rozsáhlý. Jaké s ním máte plány, budete některé budovy prodávat či pronajímat dalším subjektům?

Ano, například prodáváme budovu bývalé Konstruktivy nebo nevyužívané rekreační objekty. Průběžně pronajímáme volné prostory a budeme v tom pokračovat.

* Televize stále neplní požadavky na objem regionálního vysílání. Změní se letos něco i v tomto směru? Letos už zákonné limity v podstatě plníme. * Plánujete budování nových krajských redakcí, nebo je jejich dnešní struktura již dostačující? Ano, plánujeme. Regionální zpravodajství je jednou z našich velkých priorit. Je pár bílých míst na mapě, která bychom chtěli pokrýt. Konkrétně máme v plánu investovat například do regionální redakce v Liberci. JIŘÍ JANEČEK**

||
 Narodil se 24. května 1956 v Jindřichově Hradci. Je ženatý, má dva syny. Původní profesí dělník v chemickém provozu, pomocný dělník a výzkumný pracovník v oblasti chemie. V roce 1989 dokončil dálkové studium na Fakultě žurnalistiky Univerzity Karlovy, obor televizní žurnalistika. Od stejného roku začal pracovat v redakci zpravodajství České televize. Působil zde nejprve jako redaktor krajského vysílání, následně jako moderátor hlavního zpravodajského pořadu Události, pak vedoucí moderátorů a od prosince roku 2002 byl pověřený řízením celého zpravodajství. Na pozici generálního ředitele České televize působí od 19. července 2003. 

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče