Přitažlivost mobilních telefonů roste

10. října 2007, 15:42 - Jennifer L. Schenker
10. října 2007, 15:42

Společnost Sonopia usiluje...

Celý podtitul: Společnost Sonopia usiluje o to, aby malé zájmové skupiny mohly nabízet vlastní přístroje a volací tarify

Podnikatel v několika oborech Juha Christensen se domnívá, že v USA se společnosti s mobilními telefony o své zákazníky nijak zvlášť nezajímají. Každoročně je tam přes 80 milionů nespokojených zákazníků, kteří mění své předplacené tarifní služby. V USA je počet uživatelů mobilních telefonů vysoký - asi 81,5 procenta ze všech obyvatel - a podle průzkumu trhu společnosti iSuppli existuje ještě asi 56 milionů lidí, kteří jej nemají (někteří z nich jsou i nemluvňata).
Jak se dostat k těmto milionům? Christensen nedávno založil v Menlo Parku v Kalifornii společnost rizikového kapitálu Sonopia a doufá, že nějaké peníze vydělá pronájmem radiových frekvencí od Verizon Wireless, jež následně prodá společnostem, které budou uzavírat smlouvy s vlastními zákazníky. Představou Sonopie je, že přiláká různorodé zájmové skupiny - od malých církví, přes neziskové baseballové organizace až po rockové kapely, například Barenaked Ladies. Každá z nich má nabízet mobilní telefony a služby s podporou Sonopie, jež má pomoci se vším - od obvyklých přístrojů až po fakturaci. „Velcí provozovatelé uplatňují jednotný přístup,“ říká dvaačtyřicetiletý Christensen, „chtěl bych tento sektor demokratizovat a umožnit i malým organizacím nabízet přístroje a volací tarify.“
Christensen není první, kdo vsadil na tento model, v němž hlavní roli hraje jakýsi „virtuální operátor mobilní sítě“ neboli MVNO. Společnost Virgin Mobile začala s jednou z prvních MVNO v roce 1999, a to pronájmem radiových frekvencí od velkých operátorů na čtyřech kontinentech. Následovalo ji mnoho dalších společností a v Evropě na tom některé z nich značně vydělaly. Společnost Virgin však připouští, že v USA, kde přilákala přes 4,8 milionu zákazníků, od svého vzniku v roce 2002 každoročně byla ve ztrátě. Jiné společnosti včetně Disney Mobilu, Mobilu ESPN a Amp’d Mobilu této činnosti zanechaly.
Christensen se domnívá, že se tyto první společnosti rizikového kapitálu vydaly špatným směrem, protože příliš napodobovaly hlavní poskytovatele mobilních služeb. Vedly vlastní obchody se subvencovanými telefony, které prodávaly svým zákazníkům, a utrácely obrovské částky za marketing a prodej.
Na základě scénáře, jenž je normou pro MVNO v Evropě, Sonopia zavrhla dotace na přístroje a k obchodování a technické podpoře zákazníkům používá internet. Firma se také stará o organizace, které chtějí začít s vlastní telefonní sítí pod střechou Sonopie. „Instalovat a nastavit náš software trvá patnáct minut,“ říká Christensen, „a co se týká jejich úmyslů a cílů, mohly by začít konkurovat AT&T a Sprintu.“
Sonopia má v současnosti smlouvy s více než deseti hlavními značkami a s pěti tisíci menšími organizacemi - od Národní federace ochrany přírody (National Wildlife Federation) po sportovní týmy, například Long Island Ducks z New Yorku, hrající Atlantickou baseballovou ligu. Sonopia pomáhá týmu dodávat jeho příznivcům zelený mobilní telefon Motorola Razr se znakem kachny a s kvákavým vyzváněním.
Christensen je Dán narozený ve Finsku a nikdy nezískal univerzitní diplom. Místo toho již od útlého věku získával zkušenosti, když pracoval v malé letecké společnosti svých rodičů nedaleko Kodaně. V jedenácti letech pilotoval letadla a v sedmnácti založil firmu prodávající počítače.
Christensen přes 20 let působil v globálním bezdrátovém sektoru. Než se objevil Palm Pilot, pomáhal prosadit první osobní digitální počítače u firmy Psion v Británii. Poté přivedl některé světové špičkové výrobce mobilních telefonů do konsorcia Symbian. V roce 2000 byl jedním z lidí, kteří vedli globální ofenzivu Microsofu v oblasti chytrých telefonů a podléhal přímo Stevu A. Ballmerovi. O několik let později nastoupil do začínající firmy Macromedia a v roce 2005 vydělal jmění v hodnotě 3,4 miliardy dolarů burzovním prodejem společnosti Adobe Systems.
Christensen vlastní dům o rozloze 500 metrů čtverečních, který stojící na kopci nad sanfranciským zálivem. V sídle firmy však pracuje v tvrdých podmínkách - jeho kancelář nemá okna. Kvůli úspoře peněz najal ukrajinský tým, aby vytvořil software, který je k dispozici na webových stránkách společnosti. „Spojíte-li všechny tyto věci, výsledek je znát,“ říká Christensen, „máme stejné průměrné výnosy na uživatele jako ostatní operátoři, ale zatímco jim trvá asi 20 měsíců, než vydělají na předplatitelích své peníze nazpět, nám pouze osm až devět.“

Popisek s. 84:
Christensen. Nenapodobujete-li velké hráče, máte nízké náklady.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče