Přitažlivá drzá hravost

17. prosince 2008, 11:04 - Karel Zaoral
17. prosince 2008, 11:04

Malá Italka je obratná, mrštná a líbí se jí rychlost

Perfektní design, perfektní podvozek, perfektní motor. Tak nějak vypadá recept na skvělé auto. V tomto případě se ho Italové drželi jako flek košile. Nejmenší a nejmladší Alfa Romeo je skvělé auto. Už vzhled exteriéru vozu je náramný, je to jeden z mála vozů, u nichž se jinak samozřejmá přítomnost registrační značky jeví jaksi nepatřičně a rušivě. Kulaté světlomety a maska chladiče nasazují vozu roztomilý výraz, decentní přední spojler přidává na drzosti. Boční linie jsou vyvážené, zadní partie reflektuje designové prvky přídě vozu. Z funkční stránky věci přidejme ještě relativně malé převisy. Dohromady vzniká koktejl přitažlivosti, za nímž se kolemjdoucí ohlížejí.
Uvnitř vozu linie drzé hravosti pokračuje. Přestože použité materiály nejsou zrovna kosmického původu a třeba čalounění dveří je poměrně tvrdé, šikovný nápad s imitací karbonových prvků a titanová barva plastových dílů dodávají interiéru šmrnc. Volant a poměrně pohodlné sedačky s typicky italskou fyziologickou vadou u pracoviště řidiče jdou vzájemně poměrně snadno nastavit do jakž takž vyhovující polohy. Jen ta italská fyziologie. Při příští cestě do Itálie si tamní obyvatele pečlivě prozkoumám. Podle tvarování sedaček od fiatu až po maserati mají na rozdíl od většiny druhu Homo Sapiens Sapiens trojitě esovitě prohnutou páteř a bradu tam, kde já hrtan. Nastavit totiž hlavovou opěrku tak, aby při kontaktu s ní oči nemířily do stropu, je prakticky nemožné. Prostoru vpředu je dost, vzadu je to vzhledem k rozměrům vozu trochu horší, zvláště pro vyšší postavy.
Bez opory hlavy, ale zato s dokonalou oporou ramen stačí už jen nastartovat a vyzkoušet povedený přeplňovaný motor 1,4TJet, který jsem měl možnost testovat v rovněž povedeném Fiatu Linea. Po zahřátí na rozumnou teplotu se ukazuje, že do menšího auta tato čtrnáctka sedí skvěle. Už pro relativně velkou lineu to byl dostatečně výkonný motor a pro malou alfu je také přínosem. Čtrnáctka je téměř prosta turboefektu, zatahuje od dvou tisíc otáček a představuje ideální kompromis pro šetrnou jízdu po městě i mimo něj. Dokud řidič nepřepne novinku D.N.A. před řadicí pákou do režimu D, tedy dynamic. Po nastartování je totiž automaticky zvolen režim N, tedy normal. Jen pro úplnost: A je all weather, tedy režim pro horší počasí, který pomocí elektronických asistentů řidičovi přitáhne otěže a obětuje vše stabilitě vozu za každou cenu. Dynamic je pravý opak. Utlumí činnost elektronických asistentů, přitvrdí řízení pro lepší odezvu od kol a auto se rázem převlékne z hábitu roztomilé nákupní tašky do ohozu pouličního rváče. Pokud řidič

zvolí režim D za jízdy konstantní rychlostí, auto mu začne bez dalšího šlapání na plyn zrychlovat. To proto, že se zkrátí chod plynu, aby se vůz začal chovat sportovněji. Ke slovu se dostane i funkce overboost, která zvýší točivý moment až někam ke 230 newtonmetrům, což je hodnota, za kterou by se nestyděl leckterý vymazlený dvoulitr. Kromě toho začne dávat smysl také cejchování otáčkoměru, končící kdesi u sedmi tisíc… Malá alfa se jako kouzlem změní na skvělý hot hatch, stabilní v zatáčkách, s motorem chtivým otáček, s absencí nedotáčivosti díky lehkému motoru vpředu před nápravou, a až tak se ukáže ve vší své kráse. Rychle projetý sled zatáček dokáže rozhoupat i záď vozu, na brzdy je spolehnutí a řízení dokáže přenést dost informací, aby řidič auto nepřetáhl přes hranu jeho limitů. Sto padesát pět koní možná není moc, jenže toto auto je poměrně lehké a má skvěle rozloženou hmotnost. Nakoňované hot hatche konkurence možná na rovinkách ukážou mitu záda, ale v technicky náročném prostředí, kdy je jízda nejzábavnější, žádný výkon nechybí.
Jedinými dvěma vadami na kráse mita jsou opravdu hodně vysoká hrana kufru a ne až tak precizní řazení. Cena s testovanou motorizací pod hranicí půl milionu korun je však více než zajímavá. Stejně jako spotřeba. V závislosti na stylu jízdy lze s mitem urazit sto kilometrů jak za 6,5 litru benzinu, tak i za dvacet litrů.

Klady
Systém DNA
Design
Podvozek
Motor
Výkon
Jízdní vlastnosti

Zápory Vysoká hrana kufru
Řazení

tabulka:
Alfa Romeo Mito
Nejvyšší rychlost 215 km/h
Zrychlení 0–100 km/h za 8 s
Spotřeba 9/6,5/8,5 l/100 km
Motor přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem 1368 ccm
Výkon 114 kw v 5500 ot./min.
Převodovka šestistupňová manuální
Cena od 359 000 Kč

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní…
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Technologie
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít