Přístup k úvěrům by se měl zjednodušit

21. března 2005, 00:00 - (jn)
21. března 2005, 00:00

VEDOUCÍ MARKETINGU A OBCHODU ŠKOFIN MICHAL BÍLEK: Většina leasingových firem hýří optimismem, pokud se mluví o budoucnosti. "Nabídka se bude stále více přibližovat potřebám klientů," říká vedoucí marketingu a obchodu ŠkoFIN Michal Bílek. Zároveň tvrdí, že zvýšení DPH u finančního leasingu klienti prakticky nepocítili.

VEDOUCÍ MARKETINGU A OBCHODU ŠKOFIN MICHAL BÍLEK:

Většina leasingových firem hýří optimismem, pokud se mluví o budoucnosti. „Nabídka se bude stále více přibližovat potřebám klientů,“ říká vedoucí marketingu a obchodu ŠkoFIN Michal Bílek. Zároveň tvrdí, že zvýšení DPH u finančního leasingu klienti prakticky nepocítili.

* Leasingový trh loni zaznamenal propad. Co všechno ho způsobilo? Zřejmě šlo zejména o zvýšení DPH.

Loňský propad leasingového trhu nebyl poznamenán pouze změnou legislativy v souvislosti se vstupem do Evropské unie. Vzhledem k tomu, že leasingové společnosti samy absorbovaly zvýšení DPH z finančních služeb do svých marží, klientů se změny téměř nedotkly. Osobně se domnívám, že za 2,5procentním poklesem leasingu movitých věcí stojí především fakt, že výrazně poklesl prodej nových osobních vozidel.

* Jaký je výhled leasingu?

Pokles trhu je ale podle mne dočasný, i když nelze samozřejmě do budoucna očekávat takové nárůsty jako v minulém desetiletí. Leasing podle mého názoru z důvodu dostupnosti, rychlosti uzavření smlouvy a některých daňových výhod zůstane i nadále populární formou financování. Prodej na splátky či úvěr zůstane doplňkovou formou financování, i když s rostoucí tendencí. V dlouhodobém horizontu lze očekávat, že především u spotřebitelů bude zejména úvěr stále častějším instrumentem financování jejich potřeb, a to hlavně v segmentu ojetých vozidel.

* V oblasti „značkového“ leasingu, jehož je ŠkoFIN „průkopníkem“, se objevují další hráči na trhu. Jaké jsou hlavní výhody „značkového“ leasingu?

Značkový leasing, tedy propojení financování s danou značkou vozidel má mnoho synergických efektů a v oblasti financování nových vozidel, bude i nadále hrát prim. Lze očekávat, že i dovozci, kteří dnes značkový leasing nenabízejí, k tomuto kroku přistoupí. A to buď založením vlastní leasingové společnosti, či spoluprací s již existující. Výhodou „značkového“ leasingu je zejména příprava produktů, které jsou „střiženy“ dané značce či modelu přesně na míru a které v konečném důsledku znamenají kvalitní produkt pro klienta, mnohdy i za nižší cenu.

* Čím se dá oživit leasingový trh? Budou se leasingové firmy předhánět v nabídkách cen nebo budou hrát roli nadstavbové služby?

V oblasti finančního leasingu vozidel bych neočekával výrazné snižování cen, nýbrž orientaci na rychlé schvalování smluv, minimalizaci předkládaných podkladů a podobně. Lze očekávat i další rozvoj „akčního“ leasingu, kdy zákazník obdrží i jinébenefity - například tankovací kartu, výbavu vozidla či některé další služby zdarma. V oblasti operativního leasingu bude vývoj nadále směřovat k využívání celé škály služeb, které již dnes leasingové společnosti nabízejí a které budou stále populárnější. *

Foto popis| Pavel Holík.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče