Příručka pomůže s nákupem

09. května 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
09. května 2006, 00:00

OJETÉ VOZY V Česku prý jezdí přibližně půl milionu aut s falešnými identifikačními znaky. To je více než 12 procent registrovaných osobních automobilů. Podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů se navíc každý rok změnou identifikačních znaků legalizuje kolem 12 tisíc kradených aut.

OJETÉ VOZY V Česku prý jezdí přibližně půl milionu aut s falešnými identifikačními znaky. To je více než 12 procent registrovaných osobních automobilů. Podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů se navíc každý rok změnou identifikačních znaků legalizuje kolem 12 tisíc kradených aut.

Padělání výrobních kódů kradeného vozidla, které umožní jeho pozdější legální prodej, je stále profesionálnější. Někteří odborníci dokonce Českou republiku označují za padělatelskou dílnu Evropy. Proto Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) připravilo pro potenciální kupce ojetých vozů příručku rad, jak účinně ověřit jejich stav a původ. Publikace, která vyšla s podporou ministerstva dopravy a ministerstva vnitra, je první svého druhu a má usnadnit odhalení triků, které se při prodeji ojetých aut používají.

POZOR NEJEN NA TACHOMETR

Mezi nejčastější fígle při prodeji ojetiny patří přetočení tachometru, chybné uvedení roku výroby nebo zatajení údajů o tom, že auto je bourané či poskládané z více vozů. Důležité jsou i rady, jak ověřit původ auta a to, zda má splacený leasing. „V souvislosti s nedávnými povodněmi je nutné zaměřit se rovněž na to, zda auto nebylo zatopeno,“ říká předseda sdružení Petr Mikšovský.

V příručce lze také najít rady, jak ověřit, zda ojeté vozidlo není v zástavě nebo není předmětem nesplaceného leasingu. „Jde nám zejména o to, aby lidé dostali do ruky účinný nástroj, který jim pomůže v boji s neseriózními prodejci ojetin,“ zdůrazňuje Mikšovský.

ZÁKLADEM JE VIN

Pro určení identity automobilu je nejdůležitější VIN kód, který bývá vyražen v motorovém prostoru a musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Mezi další údaje, které může kupec ojetého auta ověřit, patří typ a číslo motoru, typový štítek nebo výrobní kódy skel, sedadel či bezpečnostních pásů.

Příručka osvětlí i méně známé metody, jimiž lze zjistit, zda byl kupovaný vůz bouraný. Jde například o metodu zjišťování kontroly tloušťky laku karoserie nebo ověření pravdivosti VIN kódu prostřednictvím takzvané magneticko-práškové metody.

SOVA ŽÁDÁ POVINNÉ PROVĚŘOVÁNÍ

Počet krádeží aut v Česku již delší dobu stagnuje a každý rok přijde o vůz zhruba 25 tisíc majitelů. Podle sdružení SOVA by zlepšení statistik pomohlo zavedení povinného prověřování historie vozidla při každé změně majitele. V Maďarsku, kde toto opatření funguje od roku 1996, se počet krádeží aut snížil více než třikrát.

Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se prověřováním původu vozidel zabývá, potvrzuje, že pozměňování identifikačních údajů aut představuje v tuzemsku obrovský problém. Ze 150 tisíc prověrek, které jeho firma provedla, byl původ auta problematický v 19 procentech případů.

PŘÍRUČKA NA STK I INTERNETU

Důležité pro všechny potenciální kupce ojetého automobilu je to, kde mohou zmíněnou příručku sehnat. „Budeme ji rozesílat na místa, kde by se k ní mohli dostat zejména občané, zajímající se o koupi ojetého vozidla, jako jsou stanice technické kontroly nebo odbory dopravy obcí,“ říká Mikšovský. Příručka je rovněž k dispozici na internetu na stránkách sdružení www.sdruzeni-sova.cz.

NEJČASTĚJŠÍ PROHŘEŠKY PŘI PRODEJI OJETIN 

  •  přetočený tachometr
  • chybné uvedení roku výroby
  • neoznámená výměna některých dílů 
  • zamaskování havárie
  • prodej auta zastaveného u banky nebo leasingové společnosti

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče