Připravte si zajímavé informace

03. listopadu 2003, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
03. listopadu 2003, 00:00

O ÚSPĚCHU A UŽITKU TISKOVÉ KONFERENCE NEROZHODUJE ANI TOLIK POČET ZÚČASTNĚNÝCH NOVINÁŘŮ, JAKO POSKYTNUTÉ INFORMACE: ZDA JSOU PRO ÚČASTNÍKY "TISKOVKY" ZAJÍMAVÉ, ZDA JSOU PODÁNY VHODNOU A ZAJÍMAVOU FORMOU.

Do přípravy podkladů pro tiskovou konferenci je dobré vložit i dávku empatie

O ÚSPĚCHU A UŽITKU TISKOVÉ KONFERENCE NEROZHODUJE ANI TOLIK POČET ZÚČASTNĚNÝCH NOVINÁŘŮ, JAKO POSKYTNUTÉ INFORMACE: ZDA JSOU PRO ÚČASTNÍKY „TISKOVKY“ ZAJÍMAVÉ, ZDA JSOU PODÁNY VHODNOU A ZAJÍMAVOU FORMOU. TO BY MĚLO BÝT JEDNOU Z HLAVNÍCH ZÁSAD, KTEROU BUDE MÍT FIRMA PŘI POŘÁDÁNÍ TAKOVÉTO AKCE NA PAMĚTI PŘEDEVŠÍM.

V podstatě ke každé tiskové konferenci, pokud se zrovna nekoná v souvislosti s nenadálou, mimořádnou situací, by měly být připraveny pro její účastníky písemné podklady se základními informacemi. Další informace pak podává představitel firmy ústně. Otázkou pak je, do jaké míry mají být písemné podklady totožné s proneseným slovem.

NĚCO PRO UPOUTÁNÍ POZORNOSTI

Poměr mezi psaným a mluveným slovem není nikde daný. Chce to tedy cit. Jsou firmy (zejména je to podle všeho německou zvyklostí), jejichž představitel na tiskové konferenci přečte téměř vše, co již před zahájením tiskovky dostali novináři v tiskových podkladech. Pozornost přítomných se pak již příliš nesoustředí na to, co je pronášeno. Je tedy vhodné „nevystřílet“ všechny své informace v písemných podkladech, ale účelně je rozdělit. Mluvené a psané slovo by se tak měly vzájemně doplňovat.

CO TEDY DÁT DO PÍSEMNÝCH PODKLADŮ A CO ŘÍCT PŘÍMO, ÚSTNĚ?

Písemné podklady mohou situaci či stav (například výsledky firmy, její cíle, plány apod.) uvést ve stručnosti, v bodech. Přitom je dobré vpísemných podkladech uvádět konkrétní čísla (u mluveného slova je posluchač může přeslechnout či si je poznamenat špatně), stejně jako jména a funkce představitelů firmy. Do písemných podkladů je možné dát také něco navíc, než se řekne - třeba grafy, tabulky, vhodné jsou i fotografie. Stále běžnější je, že vedle podkladů v papírové podobě je součástí „tiskové složky“ i CD ROM s tím samým obsahem. V mluveném slově pak lze rozvést základní fakta, uvést nějaké zajímavosti apod. V České republice se, bohužel, léta na obchodních školách nevyučovala rétorika, a ani dnes jí ještě není věnována dostatečná pozornost. Přitom právě ona mnohé napovídá o tom, jak zaujmout posluchače, jak a kdy oživit „monotónní“ výklad nějakou vsuvkou, přirovnáním, oslovením některého z přítomných apod.

VCÍTIT SE DO POTŘEB DRUHÝCH

Do obsahu tiskové konference je dobré vložit i kus empatie, tedy vcítění se do potřeb druhých. Je tedy dobré si při přípravě toho, co bude na tiskovce sděleno, položit iotázku: Koho tento fakt bude zajímat? Zaujme novináře a případně následně i čtenáře? Co je podstatné - a jak na to zajímavým a nenásilným způsobem upozornit? Odborné časopisy chtějí „trháky“ z oboru, zajímavé technické či jiné novinky, společenské časopisy či deníky asi spíše uvítají něco s nádechem „bulváru“ (například že výrobek používá nějaká známá osobnost a při prvním používání sním měla nějaký problém, protože si nepřečetla návod či nepochopila nějakou funkci výrobku apod.). I když firma samozřejmě svolává tiskovku proto, aby informovala o sobě, přílišný egocentrizmus může být na škodu. Přitom mnohdy může záležet i na pouhé formulaci. Citové rozdíly mohou být patrné například i v použité formulaci z několika možných, jako například: „Bylo dodáno zboží za milion korun.“ „Naše firma dodala zboží za milion korun.“ „Naši zákazníci od nás koupili zboží za milion korun.“

NEVYHÝBAT SE ROZHOVORŮM

Po úvodních slovech a výkladu (které by celkem v průměru neměly běžně přesahovat třicet až čtyřicet minut) se otvírá prostor pro otázky novinářů. Mezi otázkami se mohou objevit i ty, které jsou zdvořilostní, jiné mají sloužit především zviditelnění se novináře přímo na tiskové konferenci (například u malých časopisů, kde vydavatel je zároveň šéfredaktorem i pracovníkem inzerce, je dotaz motivován výzvou: podívejte se, já jsem tady a zajímám se o vás - a v podtextu: zapomatujte si mně, protože k vám přijdu pro inzerci) - některé z takových dotazů bývají i dost stupidní, což samozřejmě nesmíte dát nijak najevo. Pokud se vám zdá, že dotazů není mnoho, nepropadejte skepsi, že jste nezaujali. Spíše vytvořte vhodný prostor pro to, aby se novináři mohli ptát i při neformální besedě po skončení oficiální části tiskovky - třeba při občerstvení. Je častým jevem, že novináře něco z uvedeného zaujalo, ale nechce se ptát veřejně, aby mu téma „nevyfoukla“ konkurence. V neformální části se pak již sám zeptá nebo si domluví rozhovor, kde se bude na konkrétní problematiku ptát podrobněji. Není neobvyklé, že informace z tiskovky či upozornění na určitou problematiku či zajímavost z vaší činnosti využije novinář i s větším časovým odstupem. Je proto dobré se novinářům věnovat i v této druhé, méně formální části tiskovky. Nevyhýbejte se ani poskytování fotografií, tedy i vlastních. Signalizuje to totiž mimo jiné ito, že jste seriózní podnikatel či manažer, který se nemusí skrývat. Mezi západními podnikateli a manažery je to v podstatě běžné - počátkem 90. let, kdy podnikání v ČR (resp. v Československu) bylo v plenkách a začínali sem přijíždět první zahraniční poradci, podnikatelé a manažeři, v okamžiku, kdy zjistili že na „jejich“ akci je novinář, snažili se ho kontaktovat, poskytnout mu informace, rozhovor, a také své fotografie (někdy až „taktním vnucováním“). Věděli totiž velice dobře, že nezávislým novinářům nemohou násilně vnucovat své požadavky, ale také si uvědomovali, že informace v novinách jsou pro ně nejlevnější a zároveň velmi účinnou propagací.

K předávání informací na tiskovce lze využít i různé pomůcky, jako třeba diaprojektor apod. Poskytnout je mnohdy může i pronajímatel prostorů, kde se akce koná.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče