Menu Zavřít

Připravte se, budeme zdražovat

10. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Ohlášené zvýšení cen elektřiny si odběratelé nenechají jen pro sebe.

Elektřina je totiž pro řadu podnikatelů významným nákladem a její zdražení se odrazí i na cenách výrobků či služeb. Firmy se proto začínají připravovat na zdražení své produkce.

Ohlášené zdražování elektřiny nezasáhne jen odběratele, ale dopadne i na jejich zákazníky. Zatímco ceny zemního plynu se podle zpráv Energetického regulačního úřadu v příštím roce ustálí a pravděpodobně budou i klesat, ceny elektrické energie se pro malé podnikatele naopak nepříjemně navýší, a to u společnosti ČEZ o 9,4, u Pražské energetiky o 14,4 a u společnosti E.ON o 18 procent. Zdražovat se chystají i malí lokální distributoři. Například ústecká společnost Centropol Energy počítá s růstem ceny o osm procent. „Ceny elektřiny a jejich růst jsou u nás stále vysoké i z evropského měřítka,“ komentuje tato čísla předseda Unie malých a středních podniků David Šeich.

Tohle už nevstřebáme

Zdražení se podle rychlého průzkumu Profitu promítne i do konečných cen. Malí a střední podnikatelé totiž tyto rostoucí náklady nebudou schopni tlumit snížením svých marží nebo snížením zisku. „V úplně malé provozovně platíme v současnosti zálohy tři tisíce korun měsíčně. Pokud dojde ke zdražení nad deset procent, tak samozřejmě bude nutné tyto náklady promítnout do cen,“ říká majitelka sítě kadeřnictví na Moravě Hair Club Šárka Tesaříková. Dominantním dodavatelem elektřiny v regionu je přitom firma E.ON, která ohlásila nejvýraznější zdražování pro koncové klienty – plných 18 procent.

Ke zdražení budou muset pravděpodobně přistoupit i další podnikatelé, jejichž nabídka je z velké části závislá na elektřině. Zákazníci tak nejspíš od příštího roku zaplatí víc za služby solárních studií, bazénů, ale třeba i restaurací či obchodů. „Dopady na drobné podnikatele jsme ani nezkoušeli propočítávat. Každá provozovna má totiž úplně jiné nároky na odběr. Pro představu ale máme hrubý odhad pro typickou domácnost,“ říká Petr Holubec z Pražské energetiky (PRE). U běžných spotřebitelů, kteří většinou nepoužívají elektrickou energii k vytápění, předpokládá společnost zásobující především hlavní město navýšení o zhruba 650 korun ročně. O něco málo vyšší vzrůst pak mohou očekávat ty domácnosti, které elektřinou vytápějí své byty a domy. „Těch je v Praze ale výrazná menšina,“ dodává Holubec.

Prodáváme, jak nakupujeme

Pražská energetika nemá svůj vlastní zdroj elektřiny a musí ji kupovat prostřednictvím energetické burzy či od jiných nezávislých výrobců. Cena této takzvané silové elektřiny se pro příští rok celkově zvýšila o osmnáct procent. Celý nárůst však pražští energetici nepromítli do konečné ceny spotřebitelů. Zákazníci se přesto musí připravit na více než čtrnáctiprocentní zdražení energie.

Firmy zásobované elektřinou z distribuce společnosti ČEZ čeká menší zdražení – o necelých deset procent. „Je jasné, že nás to postihne. Dnes ale ještě nemohu říct, jestli vůbec zdražíme, natož o kolik. Je to totiž otázka celého trhu, konkurence. Nemůžeme zvedat ceny, jak se nám zachce,“ říká majitel Českého pekařství v Jirkově Otakar Svoboda. Ve svém oboru se totiž musí řídit zejména cenovou politikou velkých konkurentů, kteří ovládají trh.

Právě podniky s vysokým odběrem elektřiny ale jdou do příštího roku s mnohem výhodnějšími podmínkami než jejich menší konkurenti. Ceny mají totiž vyjednané většinou na delší dobu a za výhodnější ceny. „Problém nás, drobných provozovatelů služeb, je v tom, že si těžko můžeme dupnout a požadovat nějaké výhodnější podmínky dodávek,“ vysvětluje Tesaříková.

Obavy ze zdražování energetických vstupů ale nenechávají v klidu ani větší společnosti. „Zdražení elektřiny nás samozřejmě postihne. Ale díky tomu, že se nám v září podařilo uzavřít dlouhoudobou smlouvu ze Západočeskou energetikou, jsme ušetřeni krátkodobých výkyvů. Není třeba si ovšem nic nalhávat – i nás se nakonec zdražení bolestně dotkne,“ říká generální ředitel Stock Plzeň – Božkov Martin Petrášek.

Podle jeho slov se veškeré náklady nakonec promítnou do kalkulace cen pro odběratele. „Naše ceny budou v příštím roce vyšší než dosud, už jsme rozeslali ceníky. Nechci ale říkat, o kolik zdražíme. Antimonopolní úřad se totiž na výrobce »zlobí«, když tyto záměry zveřejní příliš brzy. Považuje to totiž za koordinaci zdražování přes média. Takže o tom zatím raději pomlčím,“ říká Petrášek.

Zdraží hlavně obchodníci

Většinu českých spotřebitelů ale spíš postihne přecenění energetických nákladů u obchodníků. Zdražení elektřiny totiž nemohou nevzít v úvahu ani velké obchodní řetězce. Chladicí boxy, mrazáky, pojízdné schody, elektronické pokladny, vytápění či osvětlení – to vše je závislé na dodávkách elektřiny.

BRAND24

„Elektrická energie patří v našich prodejnách k významným nákladovým položkám. V tuto chvíli vyhodnocujeme dopad jejího uvažovaného zdražování na ceny zboží a služeb v našich prodejnách,“ říká zástupce skupiny Ahold Libor Kytýr. Nakolik se v cenách dražší elektřina projeví, by zákazníci prodejen Albert a Hypernova měli poznat zhruba od února příštího roku.

S dopady do nákladů počítá i síť supermarketů společnosti Tesco. Ta se už dlouhodobě snaží podobným nákladovým tlakům předcházet. „Nově stavěné provozovny proto musí splňovat přísná energeticky úsporná kritéria,“ vysvětluje mluvčí společnosti Eva Karasová. První prodejna Tesco, kde byla tato opatření v Česku plně uplatněna, byla postavena v Žatci. Tato prodejna za rok fungování dosáhla více než třicetiprocentní úspory energie ve srovnání se stejně velkým obchodem, kde nejsou speciální a pokroková opatření zavedena.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).