Připravte se na nové příležitosti

30. října 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
30. října 2006, 00:00

STÁRNUTÍ POPULACEFiremní ekonomové si dosud příliš nepřipouštějí fakt, který trápí „akademické“ analytiky a pozvolna i politiky. Česká populace stárne. Stát si začíná dělat starosti s vyplácením důchodů. A podniky? Nejvyšší čas, aby začaly uvažovat, kdo budou brzy jejich klienti.

STÁRNUTÍ POPULACE

Firemní ekonomové si dosud příliš nepřipouštějí fakt, který trápí „akademické“ analytiky a pozvolna i politiky. Česká populace stárne. Stát si začíná dělat starosti s vyplácením důchodů. A podniky? Nejvyšší čas, aby začaly uvažovat, kdo budou brzy jejich klienti. A také, kde seženou pracovníky v produktivním věku.

Obyvatelstvo České republiky stárne. Stejně jako celá Evropa. Vedle dohadování o nepřipravené důchodové reformě ale zůstává v pozadí jiný problém: Jak jsou na tuto situaci připraveny domácí firmy? Katastrofálně to podceňují, vyznívá ze závěrů

odborníků na demografii. České firmy téměř ignorují zákazníky zralého věku.

Těch přitom stále přibývá. K loňskému roku žilo podle údajů Českého statistickéh úřadu v České republice již 1,778 milionu lidí starších 64 let. Za deset let by se jejich počet měl podle demografické prognózy zvýšit už na rovné dva miliony lidí. A v polovině 21. století budou českých seniorů tři miliony. Naopak mladých lidí a obyvatel v produktivním věku stále ubývá.

ČESKÝ BYZNYS ZATÍM NEREAGUJE

Oproti západní Evropě se ale zatím čeští podnikatelé na starší generaci příliš nezaměřují a stále vyznávají „kult mládí“. Stačí se podívat na kterýkoliv reklamní blok v televizi. Modelka nad čtyřicet je výjimkou. Mobily, móda nebo auta, to vše je určeno pro mladé. A ti na to většinou nemají. Platí tedy rodiče či prarodiče. Také oni mají ale své zájmy. České firmy to ovšem až na výjimky nechtějí vidět. Němci a Japonci přitom například přes 47 procent svých reklam na cestovní ruch zaměřují právě na populaci starší padesáti let. Důvodem bude jistě i to, že německý důchodce je ochoten za dovolenou utratit mnohem víc než jeho český protějšek.

DOBŘE SE ORIENTUJÍ HYENY

V České republice se ale zatím důchodcovské turistiky chopili spíše než seriózní cestovky nejrůznější nepoctivci, kteří zneužívají důvěřivosti starších lidí. Při takzvaných nákupních zájezdech prodávají seniorům nekvalitní nebo předražené zboží. „Nemohu porušit profesní pravidlo mlčenlivosti, ale někdy se ve mně vaří krev,“ říká čtyřicetiletá právnička z Hradce Králové. „Jsou to hyeny, je jim tak dvacet a s úsměvem dokáží vlastně legálně obrat o poslední peníze osmdesátiletou paní. Co kdyby to byla jejich prababička?“ rozčiluje se.

Napáleným klientům z takzvaných nákupních zájezdů totiž nemůže pomoci. Smlouvy jsou sestaveny tak dobře, že je nelze v podstatě napadnout. Stalo se, že kvůli své profesi zastupovala i odpůrce - tedy napadeného prodejce. „Samozřejmě jsem spor vyhrála,“ říká s neskrývanou nechutí. „Máme svázané ruce, i když chodí neustálé stížnosti,“ potvrzuje mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Inspekce totiž může řešit třeba zdravotní závadnost nádobí, nikoliv ale nátlak na účastníky zájezdu, aby jej nakoupili. „Scházejí se tu stovky nešťastných žádostí o pomoc. Od lidí, kteří na těchto zájezdech nakoupili a chtějí odstoupit od smlouvy,“ říká i Iva Picková z SOS (Sdružení na obranu spotřebitelů). Také ona potvrzuje, že vyhlídka na pomoc je nepatrná.

ZLATÉ ČESKÉ RUČIČKY?

Stále více důchodců jako klientů může řadu podnikatelů inspirovat k rozšíření své nabídky služeb. Na druhé straně ale výrobci neřeší problém, koho v budoucnu zaměstnají, až jejich současní pracující experti odejdou do důchodu. První velká vlna důchodců přitom pracovní proces opustí už za čtyři roky. I přes relativně velkou nezaměstnanost v určitých specializacích a regionech za ně nebude náhrada.

Posledních patnáct let klesá o učební obory zájem, některá učiliště ani nemohou otevřít nabízené obory. Nejžádanějším učedníkem je dnes podle průzkumu Profitu u úřadů práce zedník. A také nejvíce nedostatkovým. Mladí nemají zájem se do učení hlásit, starší nestojí o nabízené rekvalifikace a raději pobírají sociální dávky.

Má to ale háček. „Není to tak úplně pravda, že lidé o práci nestojí. Oni dělají - ale načerno. A k tomu inkasují slušné sociální dávky. I když to víme, odebrat jim je bez důkazu nemůžeme, ani nemůžeme nakázat rekvalifikaci, ani to, aby vzali konkrétní práci,“ stěžuje si, úřednice z Ústeckého kraje.

Populace stárne pomalu, podnikatelé by se ale na nezastavitelný trend měli připravit co nejrychleji. Důchodci už klepou na dveře vašeho obchodu.

JAK NALÁKAT STARŠÍ GENERACI

  • Přestat cílit pouze na mladé zákazníky. Životní úroveň starší generace se pozvolna zvedá a počet potenciálních klientů se stále zvyšuje.
  • Nebát se investovat do reklamy zaměřené i na populaci nad 40 či 60 let.
  • Hledat mezery na trhu, reklamně působit víc na zkušenosti než na city.
  • Využít volného času seniorů - například nabídkou vzdělávání třetího věku, zájezdů nebo společných aktivit s vnoučaty.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče