Připravili jste už svůj vůz na zimní období?

21. října 2002, 00:00 - admin
21. října 2002, 00:00

"Až se zima zeptá" - to je heslo, které slýcháváme většinou na podzim a připomíná nám všechny ty nutné věci, které je třeba udělat, pokud chceme v zimě jezdit. Co všechno tedy musíte zkontrolovat? Nejzávažnější je stav akumulátoru. Pomocí ampérmetru (vadasky) změřte tedy výkon akumulátoru.

„Až se zima zeptá“ - to je heslo, které slýcháváme většinou na podzim a připomíná nám všechny ty nutné věci, které je třeba udělat, pokud chceme v zimě jezdit. Co všechno tedy musíte zkontrolovat?

Nejzávažnější je stav akumulátoru. Pomocí ampérmetru (vadasky) změřte tedy výkon akumulátoru. Pokud používáte bezúdržbový akumulátor, máte s hustotou kapaliny vystaráno. Pokud ne, budete muset hustotu zkontrolovat hustoměrem. Pozor, dolívá se jenom voda! V případě, že se vám výkon baterie nezdá, nechte ji pro jistotu nabít. Ušetříte si tím spoustu problémů v zimních měsících. Nezapomeňte očistit kontakty a nakonzervovat je nějakým přípravkem na bázi oleje. Osobně doporučuji starý dobrý Konkor nebo WD40 ve spreji. Neméně důležitá je výměna kapalin. Dříve se používaly dva druhy kapalin - letní a zimní. Dnes už je situace poněkud jiná a celoroční používání nemrznoucí kapaliny do chladiče vám doporučuji. Pokud patříte k těm, které výměna náplně čeká, nezapomeňte počítat s teplotní rezervou při ředění. Pokud bydlím na horách, nemá asi smysl šetřit a mohu zvolit naředění na -15 stupňů Celsia. Doporučuji zvolit jistotu a použít náplň neředěnou, alespoň budete klidně spát. Ona taková vyražená mrazová pojistka anebo roztržená hlava motoru něco stojí a těch pár korun navíc se vyplatí. Když už jsme u kapalin, nezapomeňte zakoupit nemrznoucí směs do ostřikovačů. Investice do většího balení se opět vyplatí a v kufru bude stále po ruce. I zde platí zásada o minimálním ředění. Nejdůležitější je ovšem motorový olej. Drtivá většina dnes používaných motorových olejů je takzvaně celoroční. T o znamená, že se tyto oleje mohou bez rozdílu používat jak v zimě, tak v létě. Přesto jsou některé oleje pro zimní období vhodnější. Oleje, které se používají stále ve větším měřítku v moderních automobilech, jsou celoročního typu a lze je používat i při nízkých zimních teplotách s tím, že usnadňují především startování motoru, protože jsou i při nízkých teplotách tekutější. Usnadňují také podstatně promazání motoru v co nejkratším časovém intervalu. Vhodnost nebo nevhodnost oleje pro zimní období poznáte především podle takzvané viskozitní třídy, která je na každém obalu oleje vyznačena. T akové označení je například 10W-40, kdy první číslo právě charakterizuje vhodnost oleje při nízkých teplotách. Druhé číslo charakterizuje možnost používání oleje při vysokých teplotních podmínkách v samotném motoru. V zásadě tedy platí, že čím nižší je první číslo v označení, tím je olej tekutější. Pro naše klimatické podmínky je plně dostačující 5W-40. Řekl bych, že životně důležité jsou pneumatiky. Pokud to jen vaše kapsa dovolí, používejte zimní obutí. Chápu, že je to pro některé z vás velká investice, ale je to investice do vašeho zdraví a života. Pokud už zimní pneumatiky máte, nechte je zkontrolovat v pneuservisu u odborníků. Osobně vám doporučuji nechat překontrolovat pneumatiky hned po skončení zimy a pečlivě uložit, nejlépe zavěsit. Má to jednu výhodu: Až se zima opravdu zeptá, co jste dělali v létě, budete už dávno připraveni. Nakonec je nutné udělat ještě několik maličkostí. Nejprve promazat všechny dveřní zámky, nejlépe olejem na bázi silikonu, a potřít gumová těsnění na dveřích nějakým nemrznoucím přípravkem. U každé čerpací stanice vám rádi poradí a doporučí vhodný přípravek. Na závěr zkontrolujte všechny funkce, které mají něco společného s elektronikou, jako třeba topení, ovládání zrcátek a oken nebo vytápění zadního okna. Přeji vám krásnou zimu, bohatou na sníh a spoustu pěkných chvil za volantem i mimo něj.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Aukro chystá změny. Na konci měsíce začne migrace a služba bude desítky hodin nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít