Připraveno na olympiádu

12. května 2008, 00:00 - Petr Kučera
12. května 2008, 00:00

O tři nové stanice se minulý týden rozšířilo pražské metro. Na další nové úseky ale lidé budou muset počkat déle, než byli v poslední době zvyklí.

Metro do Letňan Od 8. května se obyvatelé severních částí Prahy i širšího okolí dočkali dlouho očekávaného prodloužení „červené“ linky metra C. Z dosavadní provizorní konečné Ládví nyní jezdí metro přes nové stanice Střížkov a Prosek až do Letňan. Nový úsek měří 4,6 kilometru a přišel na 15,5 miliardy korun. Velryba na Střížkově Stanice Střížkov, ústící u křižovatky Vysočanské a Lovosické ulice, dostala ocelovo-skleněné zastřešení ve tvaru velryby a patří k architektonicky nejvýraznějším v celé Praze. Další stanice – Prosek – vyrostla u stejnojmenné autobusové zastávky. Novou konečnou se stala stanice Letňany na hranici metropole, kde vznikl velký autobusový terminál a na dosavadní pražské poměry obrovské záchytné parkoviště P+R pro zhruba 1000 aut. Vzhled stanic navrhl „dvorní“ architekt dopravního podniku Patrik Kotas, který už se podílel na tramvajové trati na Barrandov nebo stanici metra Rajská zahrada. V Praze zatím nepříliš obvyklé je také vedení obou kolejí hned vedle sebe, tedy v jednom tunelu, podobně jako třeba ve stanici Vyšehrad. Koleje se znovu roztáhnou až těsně přes letňanskou konečnou, která má jako jediná z nových stanic klasické ostrovní nástupiště. Dokonce nezvykle široké, protože projektanti už předem počítají s davy lidí z rozšiřovaného veletržního areálu nebo zvažovaného hlavního olympijského stadionu. KUDY DÁL? A: Červený vrch - Veleslavín - Petřiny - Motol - Bílá Hora - Dědina - Dlouhá Míle - Ruzyně (plánované zprovoznění v letech 2013 až 2018) D: Hlavní nádraží - Náměstí Míru - Náměstí bratří Synků - Pankrác - Olbrachtova - Nádraží Krč - Nemocnice Krč - Nové Dvory - Libuš - Písnice (zprovoznění neoficiálně kolem 2014 až 2018) Metro do polí Překvapení čeká na cestující, kteří vystoupí na konečné Letňany. Stojí totiž v dosud nezastavěné oblasti, do stejnojmenného sídliště nebo obřího obchodního centra je nutné jít půl kilometru pěšky nebo jednu či dvě stanice autobusem. V bezprostředním okolí je jen zmíněný autobusový terminál a parkoviště P+R. Podle kritiků projektu tak město především zhodnotilo své pozemky, na nichž chce postavit rozšířený Pražský veletržní areál a případně také sportovní areál s hlavním stadionem pro pražskou olympiádu. Vzniknout tu má také rozsáhlý lesopark. Právě blízkost metra už zvedla cenu realit v okolí. U sídliště Prosek, proslulém dosud hlavně nelichotivou písní Jiřího Dědečka o haldě trosek, vyrůstá nebo v blízké době vyroste několik nových bytových projektů, obchodně-kancelářský komplex Prosek Point či multifunkční centrum Klíčov. Díky novým obchodům, rozšíření polikliniky či nové mateřské škole se zvětší také nabídka služeb. „Na atraktivitě získaly po oblastech Bohnic a Čimic teď Kbely, odkud je to k metru pár zastávek autobusem,“ říká realitní makléřka Jana Lukešová. Bez signálu? Jako všechny stanice otevírané od 90. let jsou i Střížkov, Prosek a Letňany bezbariérové. Už dříve otevřené stanice se ale s „bariérami“ z dob socialismu vypořádávají jen těžko: Vozíčkáři se dostanou jen do necelých dvou třetin stanic, v řadě případů musí použít výtahy za asistence pracovníka dopravního podniku. Naopak od začátku tisíciletí se prakticky všechny stanice mohou pochlubit signálem mobilních operátorů (ke zvažovanému rozšíření i do tunelů zatím nedošlo). Tři nové stanice však zatím zůstávají bez signálu, protože dopravní podnik se s operátory nedohodl na ceně. „Několik dnů před otevřením přišli s požadavkem na dvěstěkrát vyšší nájemné za umístění síťové infrastruktury, než platíme nyní,“ říká mluvčí Vodafonu Filip Hrubý. Podle něj se sice operátoři nebrání jednání o zvýšení dosavadní ceny, návrh dopravního podniku ale považují za nepřijatelný nátlak. „Požadujeme 30 tisíc korun měsíčně nájmu pro všechny tři operátory v jedné stanici metra,“ upřesňuje ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Cena podle něj zohledňuje skutečnost, že metro přepraví 1,5 milionu lidí denně. Podnik se navíc pod novým vedením snaží získávat více příjmů z vedlejších činností a za podobné pronájmy proto požaduje běžné tržní ceny.  Kudy na letiště? Po mnoha letech nyní nastává situace, kdy není rozestavěn žádný nový úsek. Dalších stanic se cestující dočkají – v lepším případě – až v roce 2013. Pětiletá „přestávka“ v dosavadní historii metra ještě nenastala, třebaže mezi lety 1999 a 2004 ji naplnilo jen otevření jediné stanice – Kolbenova. V roce 2010 mají začít stavební práce na rozšíření linky A západním směrem. Na více než čtrnácti nových kilometrech má vzniknout osm stanic. Ze stávající konečné na Dejvické povede trasa pod Evropskou ulicí na Červený vrch. Následuje stanice Veleslavín, která obslouží i zmodernizované železniční nádraží. Poté se trasa zatočí na sídliště Petřiny a k Fakultní nemocnici Motol. Tam by také měla končit první etapa stavby. Její zprovoznění – přinejmenším do Petřin – nyní magistrát očekává v roce 2013. Další etapa pak má vést na Bílou Horu, kde vznikne stejnojmenná stanice u křižovatky Karlovarské a Zličínské ulice. Následuje stanice Dědina, obsluhující především tamní sídliště a chystané rozvojové území. U stanice Dlouhá Míle má pak vedle rozvojové zóny vzniknout i velký dopravní terminál, včetně záchytného parkoviště. Až sem by metro mělo jezdit od roku 2017. Osmá, konečná stanice, pak bude u ruzyňského letiště a v provozu má být v roce 2018. Magistrát s ní stále počítá i přesto, že vláda se před pár dny po mnoha letech dohadů shodla s místními samosprávami na řešení železniční rychlodráhy na letiště. Ta by prý měla být v provozu už v roce 2013, z centra Prahy (Hlavního nebo Masarykova nádraží) povede v trase dosavadní kladenské železnice s odbočkou k letišti. Díky absenci dalších zastávek by tak rychlodráha přinesla mnohem lepší spojení, než může nabídnout metro. Linkou A by to totiž přes výše popsané stanice trvalo půl hodiny, což je ale srovnatelné s řadou jiných metropolí, ne však s možnostmi rychlodráhy. Modrá povede na jih**

Na metro už mnoho let netrpělivě čekají také zbývající sídliště na jihu metropole, zejména Krč a Libuš. Stavba zcela nové trasy D měla – po několika předchozích odkladech – začít už letos, nyní se mluví nejdříve o roce 2010. Zatímco vedení trasy je jasné, jednání o financování a technickém řešení stále příliš nepokročila. Zcela novou trasu D by podle pražského radního Radovana Šteinera mohl postavit soukromník formou projektu PPP; definitivně rozhodnuto ale není.

První část pravděpodobné „modré“ trasy začne na Pankráci, kde vznikne křížení se stávajícím Céčkem. Odtud povede přes stanici Olbrachtova (křižovatka s ulicemi Jeremenkovou a Na Strži), Nádraží Krč, Nemocnici Krč až na Nové Dvory. Hotovo má být do roku 2014.

O dva roky později se trasa prodlouží na opačný konec. Z Pankráce povede do Nuslí (Náměstí bratří Synků), protne trasu A na Náměstí Míru a skončí na Hlavním nádraží – na opačné straně železničních kolejí, než je stávající stanice trasy C, tedy směrem k Vinohradům a Žižkovu. Právě výstavba této části se ukazuje jako čím dál tím nutnější – přinejmenším kvůli budoucí rekonstrukci Nuselského mostu, kterým vede i nejvytíženější linka C.

Déčko by pak na jihu brzy mělo být prodlouženo do dnešních autobusových zastávek Sídliště Libuš a Sídliště Písnice, kde má vzniknout samostatné depo pro tuto trasu a rozvojová oblast s velkým obchodním centrem. Plány magistrátu hovoří o roku 2018.

Pro úplnost dodejme, že na druhém konci se pak – ve vzdálené budoucnosti – předpokládá prodloužení metra přes Žižkov (Prokopovo a Basilejské náměstí) ke stávající stanici trasy B Vysočanská. 

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče