Příprava zavedení základních registrů pokročila, efektivnější a rychlejší úřady jsou na dosah

08. listopadu 2011, 12:44 - Profit, TZ
08. listopadu 2011, 12:44

Přípravné práce na spuštění základních registrů, plánovaného na 1. července 2012, dospěly do další důležité fáze: Vláda schválila ve středu 2. listopadu vznik meziresortní pracovní skupiny právě pro oblast základních registrů. Skupina je součástí Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost a jejím vedením byl pověřen Ing. Pavel Kryštof, náměstek ministra vnitra pro strategie a programové řízení.

Foto: Profimedia.cz

Úkolem pracovní skupiny bude předložit návrh organizace provozu základních registrů a  návrh způsobu financování provozu základních registrů po jejich spuštění. Tato skupina bude taktéž předkládat vládě návrhy pro zefektivnění procesů v dané oblasti a zpracovávat pro ni analýzy a navrhovat řešení projednávaných problémových oblastí.

Základní registry jsou největším informatickým projektem veřejné správy, jaký kdy byl v České republice realizován. Zároveň jde i o projekt s nejvíce pozitivním dopadem na veřejnou správu a komfort občanů a podnikatelů při kontaktu s ní.

Spuštěním základních registrů dojde k obrovskému posunu v oblasti kvality práce veřejné správy. Jde o projekt, který svým dopadem dosud nemá obdoby,“ říká Pavel Kryštof. Zavedením základních registrů dojde k odstranění roztříštěnosti, nejednotnosti a vícenásobného výskytu dat v databázích veřejné správy o obyvatelích, osobách, nemovitostech a adresách. „Díky základním registrům se veřejná správa stane výrazně přívětivější a efektivnější, protože nebude opakovaně požadovat stále stejné údaje. Nemělo by tak dojít k tomu, že občané budou například opakovaně zapisovat své bydliště a další základní informace do mnoha různých formulářů na mnoha různých úřadech,“ doplňuje Kryštof.

Provoz základních registrů s sebou přinese i mnohem větší bezpečnost dat a silnější ochranu osobních údajů. „Platí, že prohlížet nebo upravovat údaje v základních registrech bude moci jen ten úředník, který k tomu má zákonné zmocnění,“ upřesňuje Kryštof. Zároveň získají i sami občané důležitý nástroj kontroly nad prací úředníků. „Občané budou mít právo zjistit, kdo z úředníků se na jejich údaje díval,“ říká Kryštof.

Celkem sestávají základní registry ze šesti systémů: Registru obyvatel, Registru práv a povinností, Registru osob, Registru územní identifikace, adres a nemovitostí, Informačního systému základních registrů a Převodníku identifikátorů fyzických osob.

Základní registry tvoří propojený komplex s dalšími klíčovými systémy eGovernmentu, kterými jsou KIVS (komunikační infrastruktura veřejné správy zajišťující bezpečný a efektivní přenos dat), CzechPOINT (spolehlivý asistovaný přístup ke službám státu prostřednictvím soustavy snadno dostupných kontaktních míst) a Datové schránky (bezpečný komunikační kanál mezi soukromoprávními a veřejnoprávními subjekty a veřejnoprávními navzájem).

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče