Příkladná kampaň v Českém ráji

07. června 2004, 00:00 - JAKUB TUREK
07. června 2004, 00:00

Ochranáři v Českém ráji rozvěsili na přelomu roku cedule zakazující vjezd cyklistů. Poškodili místní podnikatele v cestovním ruchu, protože ti přicházejí o polovinu klientů. Právě taková část turistů putuje krajinou na kole a zároveň platí v restauracích, penzionech, jsou klienty sportovních kurzů, anebo navštěvují historické památky.

Malí podnikatelé se proto spojili s obcemi a místními cyklistickými kluby, aby tlačili na zelené úředníky ze správy chráněné krajinné oblasti. Nevytvořili žádnou organizaci a ani nevyužívali struktur oborových společenstev či hospodářské komory, protože o jejich činnosti téměř nic nevěděli. Nejprve sepsali petici, v níž popsali svoji vizi turistiky v Českém ráji, která je šetrná k přírodě i lidem. V prvním kroku tedy byli velmi vstřícní a mírumilovní. Přesně tak, jak se uvádí v každé příručce o vedení konfrontačních kampaní. Pár týdnů poté zaútočili. Obrátili se na několik menších internetových stránek s regionálním a cyklistickým zaměřením. Jim předali nejen text petice, ale zároveň své informace a články. Napsali v nich, že úředníci podle nich pochybili. Ve dvouměsíční kampani použili nejen více či méně odborné právní rozbory a emotivní diskuzní příspěvky, ale také informace, které s věcí souvisely jen volně. Na veřejnost se dostal například starý rozhovor z místních novin, ve kterém vedoucí správy Lenka Šoltysová vyznává, proč usiluje o ochranu přírody. Prý prožila zkázu Atlantidy a teď chce zabránit opakování podobného scénáře. Všechno směřovalo k jednomu cíli, který vyjádřil majitel agentury Discovery zaměřené na dětské kurzy v přírodě Roman Bém: „Správa chráněné krajinné oblasti Český ráj nejedná jen v zájmu ochrany přírody, ale především se snaží zasahovat do záležitostí bezpečnosti cyklistů a vztahu mezi turisty a cyklisty. To přísluší především obcím a policii.“ Přisadily si obce. „Oblast Český ráj není rezervací, kterou chceme uzavírat, ale osídlenou krajinou, kam patří kromě jiného i cyklisté. Správa chráněné krajinné oblasti se sama musí řídit zákony, které platí v České republice, a ne zakazovat, co ji napadne,“ uvedla předsedkyně sdružení měst a obcí Hana Maierová. Mezi tím cyklisté z turnovských oddílů pečlivě mapovali a fotografovali zákazové značky. Boj vyvrcholil na schůzce ochránců přírody, podnikatelů, obcí a cyklistů v polovině května. Po několikahodinovém jednání, předkládání argumentů a vášnivých projevů prohlásil zástupce nadřízeného orgánu Správy ochrany přírody ČR Ondřej Vítek: „Považuji za nešťastné, že ke kauze uzavírání cyklistických stezek vůbec došlo.“ Závěr celé kampaně už byl zcela v režii podnikatelů. Jeden restauratér, dva organizovaní cyklisté a jeden cykloturista podali stížnost na nezákonné jednání úředníků ministerstva životního prostředí. Odpověď byla jasná a promptní. „Postup správy CHKO považujeme za nevhodný,“ píše v oficiálním dokumentu ředitel odboru výkonu státní správy na ministerstvu Milan Kubíček. Za těmito slovy se skrývá důležitá skutečnost. Na návrh stěžovatelů správa CHKO právě odstraňuje většinu zákazových tabulek. Zákaz vjezdu cyklistů tak platí jen na několika místech, která jsou pro horská kola naprosto nevhodná a proti nimž nikdo neprotestuje. „Bez publicity v internetových stránkách by naše snaha vyzněla do prázdna,“ domnívá se Roman Bém. „Důležité bylo, že jsme se spojili a dokázali prosazovat jednotné stanovisko různým způsobem.“ N a internetu teď dobíhají diskuze, které ovšem nemají na podnikání v Českém ráji vliv. „Ještě by se to mělo vyřešit po personální stránce,“ doporučuje diskutér pod přezdívkou Pospecz. Jiní se ptají, kdo celou nepovedenou akci úředníků zaplatí.

O Českém ráji viz Profit č. 21

foto: Jakub Turek

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít