Příkladná kampaň v Českém ráji

07. června 2004, 00:00 - JAKUB TUREK
07. června 2004, 00:00

Ochranáři v Českém ráji rozvěsili na přelomu roku cedule zakazující vjezd cyklistů. Poškodili místní podnikatele v cestovním ruchu, protože ti přicházejí o polovinu klientů. Právě taková část turistů putuje krajinou na kole a zároveň platí v restauracích, penzionech, jsou klienty sportovních kurzů, anebo navštěvují historické památky.

Malí podnikatelé se proto spojili s obcemi a místními cyklistickými kluby, aby tlačili na zelené úředníky ze správy chráněné krajinné oblasti. Nevytvořili žádnou organizaci a ani nevyužívali struktur oborových společenstev či hospodářské komory, protože o jejich činnosti téměř nic nevěděli. Nejprve sepsali petici, v níž popsali svoji vizi turistiky v Českém ráji, která je šetrná k přírodě i lidem. V prvním kroku tedy byli velmi vstřícní a mírumilovní. Přesně tak, jak se uvádí v každé příručce o vedení konfrontačních kampaní. Pár týdnů poté zaútočili. Obrátili se na několik menších internetových stránek s regionálním a cyklistickým zaměřením. Jim předali nejen text petice, ale zároveň své informace a články. Napsali v nich, že úředníci podle nich pochybili. Ve dvouměsíční kampani použili nejen více či méně odborné právní rozbory a emotivní diskuzní příspěvky, ale také informace, které s věcí souvisely jen volně. Na veřejnost se dostal například starý rozhovor z místních novin, ve kterém vedoucí správy Lenka Šoltysová vyznává, proč usiluje o ochranu přírody. Prý prožila zkázu Atlantidy a teď chce zabránit opakování podobného scénáře. Všechno směřovalo k jednomu cíli, který vyjádřil majitel agentury Discovery zaměřené na dětské kurzy v přírodě Roman Bém: „Správa chráněné krajinné oblasti Český ráj nejedná jen v zájmu ochrany přírody, ale především se snaží zasahovat do záležitostí bezpečnosti cyklistů a vztahu mezi turisty a cyklisty. To přísluší především obcím a policii.“ Přisadily si obce. „Oblast Český ráj není rezervací, kterou chceme uzavírat, ale osídlenou krajinou, kam patří kromě jiného i cyklisté. Správa chráněné krajinné oblasti se sama musí řídit zákony, které platí v České republice, a ne zakazovat, co ji napadne,“ uvedla předsedkyně sdružení měst a obcí Hana Maierová. Mezi tím cyklisté z turnovských oddílů pečlivě mapovali a fotografovali zákazové značky. Boj vyvrcholil na schůzce ochránců přírody, podnikatelů, obcí a cyklistů v polovině května. Po několikahodinovém jednání, předkládání argumentů a vášnivých projevů prohlásil zástupce nadřízeného orgánu Správy ochrany přírody ČR Ondřej Vítek: „Považuji za nešťastné, že ke kauze uzavírání cyklistických stezek vůbec došlo.“ Závěr celé kampaně už byl zcela v režii podnikatelů. Jeden restauratér, dva organizovaní cyklisté a jeden cykloturista podali stížnost na nezákonné jednání úředníků ministerstva životního prostředí. Odpověď byla jasná a promptní. „Postup správy CHKO považujeme za nevhodný,“ píše v oficiálním dokumentu ředitel odboru výkonu státní správy na ministerstvu Milan Kubíček. Za těmito slovy se skrývá důležitá skutečnost. Na návrh stěžovatelů správa CHKO právě odstraňuje většinu zákazových tabulek. Zákaz vjezdu cyklistů tak platí jen na několika místech, která jsou pro horská kola naprosto nevhodná a proti nimž nikdo neprotestuje. „Bez publicity v internetových stránkách by naše snaha vyzněla do prázdna,“ domnívá se Roman Bém. „Důležité bylo, že jsme se spojili a dokázali prosazovat jednotné stanovisko různým způsobem.“ N a internetu teď dobíhají diskuze, které ovšem nemají na podnikání v Českém ráji vliv. „Ještě by se to mělo vyřešit po personální stránce,“ doporučuje diskutér pod přezdívkou Pospecz. Jiní se ptají, kdo celou nepovedenou akci úředníků zaplatí.

O Českém ráji viz Profit č. 21

foto: Jakub Turek

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Technologie
Nová generace karet GeForce bude založená na evoluci Pascalu. Volta a HBM2 jen v HPC?
Harry Potter slaví 20. výročí. Google vás provede slavnými lokacemi světa čar a kouzel
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít