Přijmeme manažera, zn. na rok

01. března 2012, 08:02 - Renata Lichtenegerová
01. března 2012, 08:02

Firmy sice přijímají nové manažery, zpravidla ale jen jako náhradu za ty stávající a k tomu ještě pouze na dobu určitou. Platy letos patrně neporostou. A čerství absolventi stále nabízejí jiné dovednosti, než firmy potřebují. Taková je aktuální situace na trhu práce.

Foto: Profimedia.cz

Pětadvacetiletá Eva zažila dva roky po sobě tutéž zkušenost. Byla přijata na post manažerky pobočkové sítě obchodního řetězce, a to pokaždé na dobu určitou. Po uplynutí jednoho roku, na který byla smlouva podepsána, si musela hledat nové místo. „V obou firmách došlo zároveň i k obměně v nejvyšším vedení. Nový šéf si přivedl své lidi a neřešil, kdo z nás pracuje dobře a kdo špatně,“ popisuje Eva. Zároveň dodává, že najít dnes práci vedoucí pobočkové sítě a dostat smlouvu na dobu neurčitou je téměř nemožné. „Tudíž nikdy nevíte, co vás za rok čeká. Navíc to pak v životopisu vypadá, že si neumíte práci udržet.

Firmy přestávají riskovat

Úvazky na dobu určitou jsou podle personalistů jednoznačně aktuálním trendem při přijímání lidí do středního a vysokého managementu. „V roce 2011 se tento fenomén velmi rozšířil,“ potvrzuje Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half International pro ČR.

Zatímco uchazeče o práci může tento jev poněkud znepokojovat, pro tuzemský trh práce je podle Křížka prospěšný. Přijmout pracovníka na dobu neurčitou je totiž pro firmy v dnešní nelehké době značně riskantní. Případné propuštění těchto zaměstnanců je podle zákoníku práce celkově složité a vyjde velmi draho. V případě smlouvy na dobu určitou tyto starosti odpadají, a firmy tak přijímají daleko více lidí, než kdyby tuto možnost neměly.

S tím souvisí i další aktuální trend, kterým je podle Křížka agenturní zaměstnávání, tedy jakési půjčování specialistů na časově omezené projekty. Pracovníky v těchto případech zaměstnává specializovaná agentura. Jejich zapůjčení sice vyjde firmu měsíčně dráž než stálý zaměstnanec, na druhou stranu se s dotyčným bez problému „rozloučí“ ve chvíli, kdy už ho nepotřebuje.

Nejlépe placeni jsou programátoři

V letošním roce budou navíc zaměstnavatelé v porovnání s loňskem při otevírání nových pozic ještě opatrnější. „Nábory nových zaměstnanců budou probíhat zejména jako náhrady za stávající zaměstnance,“ předpovídá Křížek. V důsledku toho neočekává v průběhu letošního roku ani výrazný nárůst mezd.

Zato loni si řada zaměstnanců polepšila. Vyplývá to alespoň z výsledků průzkumu Salary & Benefits Guide 2011–2012, které společnost Robert Half zveřejnila v polovině února.

Loňský rok přinesl napříč všemi sledovanými obory na tuzemském pracovním trhu nárůst mezd specialistů,“ přibližuje výsledky průzkumu Křížek. Mezi nejlépe placené pozice patřili loni – stejně jako v roce 2010 – seniorní Java vývojáři a architekti, databázoví administrátoři a vedoucí týmů pro vývoj softwaru. „Měsíční hrubá mzda se u těchto pozic v loňském roce pohybovala mezi 50 až 90 tisíci korunami,“ říká Křížek.

Vedle oblasti IT rostly loni platy také v administrativě, logistice, u obchodních pozic v FMCG (rychloobrátkové zboží) a u specifických technických pozic.

Ekonomy nepotřebujeme

V loňském roce se podle zmíněného průzkumu otevřelo více pracovních možností čerstvým absolventům vysokých škol. Tato na první pohled dobrá zpráva, ale ještě neznamená, že mladí vzdělaní lidé konečně po několika letech vymizí z front na úřadech práce. Firmy zaprvé striktně vyžadují dostatečnou praxi získanou už během let studia. Jednoznačně největší šanci najít dobré místo navíc mají absolventi technických oborů, kterých je na trhu nedostatek. „Trh je doslova zaplaven absolventy humanitních a ekonomických oborů, pro něž není dostatek vhodných příležitostí, zatímco jinde kvalifikovaní lidé citelně scházejí. Zatím bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by v nejbližší době mělo dojít k výraznější změně k lepšímu,“ konstatuje Ondřej Mysliveček ze společnosti LMC, provozovatele portálů Jobs.cz a Práce.cz.

Jeho slova potvrzují i samotní zaměstnavatelé. „Dlouhodobě sledujeme trend nedostatku absolventů s technickým vzděláním, ať vysokoškolským, tak absolventů učebních oborů,“ říká Radka Bürgerová, koordinátorka personálního marketingu společnosti Škoda Auto. Firma se proto snaží pro technické obory nadchnout alespoň nastupující generaci studentů například komunikací na sociálních sítích.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít