Article, show

Přijeďte na daňové prázdniny do Indie

12. března 2009, 00:00 - Martin Janeček, ředitel CzechTrade v Mombai
12. března 2009, 00:00

Indie nestojí o hotové výrobky. Má zájem o spolupráci, která pomůže dát práci místním lidem. Dobré jméno zde mají na místním trhu škodovky, čističky či železnice. A praktická rada: Indové mají rádi osobní jednání, telefony a faxy s obchodem nepohnou.

Indie má obrovský vnitřní trh. Není závislá na exportu jako třeba Čína. Pokud pominu současnou celosvětovou krizi, je tamní ekonomika silně rostoucí. Posiluje střední třída, která má velmi dobrou znalost západního způsobu života, kupní sílu a vyžaduje stejnou kvalitu výrobků a servisu i na místním trhu. Většina průmyslu a infrastruktury je poddimenzována a vyžaduje velké investice. To jsou jasné argumenty, proč být „při tom“.

Indie celkem chytře podporuje dovoz technologií a know-how a brání dovozu hotových výrobků, jako jsou třeba potraviny či hotové automobily. Z toho plyne, že tu mohou uspět zejména firmy dodávající vstupy do výroby a technologie, zařízení pro infrastrukturu či firmy, které se rozhodnou mít vlastní výrobu zde.

Podmínky pro vstup zahraničních firem do Indie jsou stále liberálnější. Přímé zahraniční investice jsou povoleny téměř do všech odvětví, s několika málo výjimkami, jako je zejména maloobchodní prodej a zemědělství.

V Indii funguje přes dvě stě speciálních ekonomických zón, které se specializují buď na jedno odvětví nebo mix oborů. Tyto zóny mají desetileté daňové prázdniny a osvobození od cel a dalších daní.

Pro Čechy je řada perspektivních oborů Z oborů velmi zajímavých pro české firmy to jsou zejména: energetika, zdravotnická technika a vybavení, stroje a zařízení pro automobilový průmysl (obráběcí a tvářecí stroje), potravinářské technologie, biotechnologie, infrastruktura (modernizace letišť, výstavba nových železničních tratí a modernizace stávajících, modernizace lokomotiv, výstavba dálnic), výroba pitné vody a čištění odpadních vod. Nejznámější českou firmou v Indii je zcela jistě Škoda Auto, jejíž vozy jsou zde velmi známé a populární. Je tu ale několik dalších firem, kde tu mají pobočku či zastoupení – Škoda Power, Tatra Vectra Motors, UniControls Electronics Czech, Eldis, Omnipol, či z poslední doby stavební firma PSG, která otevřela svou pobočku v Bangalore v červenci loňského roku. Mezi významné dodavatele technologií do strojírenského průmyslu patří firmy TOS Varnsdorf, TOS Kuřim, Toshulin či ŽĎAS s obráběcími a tvářecími stroji. Sigma Lutín dodává čerpadla na zavlažovací projekt Chokka Rao ve státě Andhra Pradesh. Firma Transcon se účastní projektů obnovy indických letišť. Uvedený výčet ukazuje, že firmy, které se rozhodnou dobývat Indii, „v tom nebudou samy“. A pak je tu samozřejmě CzechTrade, který je připraven pomoci. Základem úspěchu je dlouhodobé plánování, tedy nepřistupovat k indickému trhu jako k řešení momentálních odbytových potíží, ale jako k dlouhodobému rozhodnutí, jemuž předcházel příslušný průzkum trhu. Tomuto rozhodnutí musí odpovídat i alokace odpovídajících zdrojů, lidských a finančních. S podřadným zbožím v indii neuspějete**

Rovněž je třeba počítat s tím, že jsou zde velmi silné místní firmy (které většinou pokrývají řadu oborů) a velké zahraniční společnosti. Indie zažívá v posledních letech boom zahraničních investic. Všechny tyto firmy znají a používají špičkové technologie, takže není možné očekávat úspěch s nabídkou druhořadých technologií či výrobků.

Ze „soft faktorů“ je třeba počítat s tím, že vše bude trvat o něco déle a bude o něco složitější, než jsme zvyklí z Evropy. Rovněž s tím, že uzavření obchodu předchází budování vztahu. Indické partnery je třeba navštěvovat osobně. Tvrdý styl zde nefunguje, je třeba postupovat pozvolna. S ostatními specifiky, například, že „no problem“ znamená „pokusím se“, rád seznámím všechny zájemce při osobním setkání na konzultacích či seminářích, které CzechTrade pravidelně pořádá.

Jednání s úřady není jednoduché, je nutné vědět, na koho a jak se obrátit. I proto bych pro založení firmy doporučil využít místní poradenské společnosti, které s tím mají zkušenosti. Komplikovanost jednání s úřady je také jedním z důvodů, proč zahraniční firmy často vstupují do Indie formou joint-venture.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít