Přijeďte na daňové prázdniny do Indie

12. března 2009, 00:00 - Martin Janeček, ředitel CzechTrade v Mombai
12. března 2009, 00:00

Indie nestojí o hotové výrobky. Má zájem o spolupráci, která pomůže dát práci místním lidem. Dobré jméno zde mají na místním trhu škodovky, čističky či železnice. A praktická rada: Indové mají rádi osobní jednání, telefony a faxy s obchodem nepohnou.

Indie má obrovský vnitřní trh. Není závislá na exportu jako třeba Čína. Pokud pominu současnou celosvětovou krizi, je tamní ekonomika silně rostoucí. Posiluje střední třída, která má velmi dobrou znalost západního způsobu života, kupní sílu a vyžaduje stejnou kvalitu výrobků a servisu i na místním trhu. Většina průmyslu a infrastruktury je poddimenzována a vyžaduje velké investice. To jsou jasné argumenty, proč být „při tom“.

Indie celkem chytře podporuje dovoz technologií a know-how a brání dovozu hotových výrobků, jako jsou třeba potraviny či hotové automobily. Z toho plyne, že tu mohou uspět zejména firmy dodávající vstupy do výroby a technologie, zařízení pro infrastrukturu či firmy, které se rozhodnou mít vlastní výrobu zde.

Podmínky pro vstup zahraničních firem do Indie jsou stále liberálnější. Přímé zahraniční investice jsou povoleny téměř do všech odvětví, s několika málo výjimkami, jako je zejména maloobchodní prodej a zemědělství.

V Indii funguje přes dvě stě speciálních ekonomických zón, které se specializují buď na jedno odvětví nebo mix oborů. Tyto zóny mají desetileté daňové prázdniny a osvobození od cel a dalších daní.

Pro Čechy je řada perspektivních oborů Z oborů velmi zajímavých pro české firmy to jsou zejména: energetika, zdravotnická technika a vybavení, stroje a zařízení pro automobilový průmysl (obráběcí a tvářecí stroje), potravinářské technologie, biotechnologie, infrastruktura (modernizace letišť, výstavba nových železničních tratí a modernizace stávajících, modernizace lokomotiv, výstavba dálnic), výroba pitné vody a čištění odpadních vod. Nejznámější českou firmou v Indii je zcela jistě Škoda Auto, jejíž vozy jsou zde velmi známé a populární. Je tu ale několik dalších firem, kde tu mají pobočku či zastoupení – Škoda Power, Tatra Vectra Motors, UniControls Electronics Czech, Eldis, Omnipol, či z poslední doby stavební firma PSG, která otevřela svou pobočku v Bangalore v červenci loňského roku. Mezi významné dodavatele technologií do strojírenského průmyslu patří firmy TOS Varnsdorf, TOS Kuřim, Toshulin či ŽĎAS s obráběcími a tvářecími stroji. Sigma Lutín dodává čerpadla na zavlažovací projekt Chokka Rao ve státě Andhra Pradesh. Firma Transcon se účastní projektů obnovy indických letišť. Uvedený výčet ukazuje, že firmy, které se rozhodnou dobývat Indii, „v tom nebudou samy“. A pak je tu samozřejmě CzechTrade, který je připraven pomoci. Základem úspěchu je dlouhodobé plánování, tedy nepřistupovat k indickému trhu jako k řešení momentálních odbytových potíží, ale jako k dlouhodobému rozhodnutí, jemuž předcházel příslušný průzkum trhu. Tomuto rozhodnutí musí odpovídat i alokace odpovídajících zdrojů, lidských a finančních. S podřadným zbožím v indii neuspějete**

Rovněž je třeba počítat s tím, že jsou zde velmi silné místní firmy (které většinou pokrývají řadu oborů) a velké zahraniční společnosti. Indie zažívá v posledních letech boom zahraničních investic. Všechny tyto firmy znají a používají špičkové technologie, takže není možné očekávat úspěch s nabídkou druhořadých technologií či výrobků.

Ze „soft faktorů“ je třeba počítat s tím, že vše bude trvat o něco déle a bude o něco složitější, než jsme zvyklí z Evropy. Rovněž s tím, že uzavření obchodu předchází budování vztahu. Indické partnery je třeba navštěvovat osobně. Tvrdý styl zde nefunguje, je třeba postupovat pozvolna. S ostatními specifiky, například, že „no problem“ znamená „pokusím se“, rád seznámím všechny zájemce při osobním setkání na konzultacích či seminářích, které CzechTrade pravidelně pořádá.

Jednání s úřady není jednoduché, je nutné vědět, na koho a jak se obrátit. I proto bych pro založení firmy doporučil využít místní poradenské společnosti, které s tím mají zkušenosti. Komplikovanost jednání s úřady je také jedním z důvodů, proč zahraniční firmy často vstupují do Indie formou joint-venture.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče