Přijde zdražení autodopravy?

12. září 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
12. září 2005, 00:00

REKORDNÍ BENZIN Ceny pohonných hmot u čerpacích stanic dosáhly astronomických výšek. Litr naturalu se prodával i za 35 korun, za litr nafty platili řidiči také hodně přes třicet. Naděje, že by se stát začal zabývat spotřební daní u těchto položek, jsou však marné. Ministerstvo financí to jednoznačně odmítlo.

REKORDNÍ BENZIN Ceny pohonných hmot u čerpacích stanic dosáhly astronomických výšek. Litr naturalu se prodával i za 35 korun, za litr nafty platili řidiči také hodně přes třicet. Naděje, že by se stát začal zabývat spotřební daní u těchto položek, jsou však marné. Ministerstvo financí to jednoznačně odmítlo.

Případné snížení spotřební daně, které by mohlo zlevnit pohonné hmoty, nepadá v úvahu. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky se taxy drží na dolní hranici sazeb Evropské unie a pod ně jít nelze. „Z toho vyplývá, že po přepočtení aktuálním kurzem se prostor pro snížení sazby daní u benzinu a u nafty pohybuje kolem jedné koruny na litr,“ tvrdí Bohuslav Sobotka.

Pokud by však ministerstvo financí takové snížení přece jen připustilo, na cenně benzinu by se to podle Sobotky vůbec neprojevilo. „Sleva“ by se prý ztratila v trojúhelníku výrobce - dopravce - prodejce. „Když se snížila DPH u pohonných hmot na 19 procent, dopad na cenu benzinu byl pouze krátkodobý,“ říká ministr. Navíc o značnou sumu by přišel státní rozpočet. V případě poklesu spotřební daně o dvě koruny na litr by příjmy státního rozpočtu klesly o 13 miliard korun, v případě snížení o tři koruny by v pokladně státu chybělo až 20 miliard.

RŮST POUZE DOČASNÝ?

Sám Sobotka si myslí, že prudký růst cen benzinu a nafty, ke kterému došlo na počátku minulého týdne, je pouze dočasný. Věří, že během pár týdnů - až se podaří obnovit činnost rafinérií na jihu USA postižené hurikánem - se vše vrátí do starých kolejí. Navíc Evropská unie chce zatlačit na státy sdružení OPEC, aby zvýšily těžbu ropy.

Návrh opoziční ODS, aby česká vláda snížila spotřební daně po vzoru Polska, považuje za „neohrabaný“ i ekonomka Markéta Šichtářová. „Případné projednávání nižší spotřební daně může trvat měsíce, než by bylo zavedeno do praxe. Mezitím mohou být ceny benzinu někde úplně jinde,“ podotýká.

UŠETŘTE NA JINÝCH DANÍCH

Všem podnikatelům, kteří si stěžují na vysoké ceny pohonných hmot, vzkazuje ministerstvo financí, že si mohou tyto ceny promítnout do svých nákladů a budou tak platit příští rok nižší daň z příjmu. „Očekávám, že by příští rok mohl klesnout výběr daně z příjmů fyzických osob z podnikání zhruba o miliardu korun,“ tvrdí Sobotka.

„To bych se ale nejprve placení daní musel jako podnikatel dožít,“ reaguje středočeský autodopravce Jiří Veselý na Sobotkova slova. Podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia bude mít totiž současné skokové zvýšení cen nafty naprosto fatální dopad do ekonomiky dopravních firem a pro velkou část z nich může znamenat až ukončení podnikání, pokud se je nepodaří dostat do přepravních cen. „Mnoho dopravců si stěžuje, že kvůli přetlaku kapacit na trhu zákazníci prokazatelně vyšší provozní náklady neakceptují. Na druhou stranu nepromítnutí takovéhoto razantního nárůstu do cen je podnikatelská sebevražda,“ uvádí generální tajemník tohoto sdružení Martin Špryňar.

TAK BUDE SE ZDRAŽOVAT?

Sdružení Česmad dopravcům doporučilo, aby se zákazníky zahájili jednání o zvýšení přepravních cen. Dle statistik a nákladových indexů prý činí nezbytný nárůst přepravních cen minimálně 10 procent. Čeští dopravci dnes jezdí prakticky za stejné ceny jako před dvěma třemi lety, kdy litr nafty stál 20 korun.

Dopravců je však hodně a tvrdá konkurence drží jejich ceny dole. „Zákazníci pořád čekají, kde se ceny nafty zastaví, a na zdražení nechtějí slyšet. Můžete si tisíckrát dát do smlouvy, že při růstu vstupů se cena za kilometr zvýší, ale když přijde k věci, zákazník se s vámi radši rozloučí. Konkurence je v autodopravě u nás moc velká,“ zlobí se další z autodopravců Libor Čelinský.

Na zvýšení plateb za své služby tlačí nejen kamionoví dopravci, ale i autobusové firmy provozující pravidelné linky, které dotují jednotlivé kraje. Například středočeský krajský úřad zaznamenal již požadavky autobusových dopravců, aby jim zvýšil dotaci kvůli drahé naftě.

Zdeněk Lamer, který provozuje mimo jiné autobusovou linku mezi Kladnem a Prahou, tvrdí, že vysoká cena pohonných hmot je pro autodopravce další ránou. Navíc prý je velmi těžké věřit slibům ministra financí, že se jedná pouze o přechodné zvýšení cen. „Zdražení jsme očekávali, ale jeho razance nás zaskočila. Moje autobusy spotřebují kolem 30 litrů na 100 kilometrů, denně každý z nich najede 360 až 400 kilometrů, takže je to pro nás hodně peněz,“ dodává Lamer.

STRUKTURA CENY LITRU NATURALU (v korunách)

| Konečná cena |25,00|30,00|35,00|
| Spotřební daň|11,84|11,84|11,84|
| DPH|3,99|4,79|5,59|
| Cena bez daní|9,17|13,37|17,57|
| Daně celkem|15,83|16,63|17,43|
Pramen: ministerstvo financí

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče