Přijde ČT o reklamu?

23. června 2011, 04:09 - Tomáš Stingl
23. června 2011, 04:09

Ve stínu stávky dopraváků došlo ve čtvrtek v tichosti k jednomu důležitému rozhodnutí v oblasti médií. Sněmovní volební výbor doporučil, aby z televizních kanálů ČT1 a ČT24 zmizela reklama.

Foto: Profimedia.cz

Pokud tato úprava mediálních zákonů projde celým schvalovacím procesem, budou moct v budoucnu vysílat reklamu v rámci veřejnoprávní televize už jen kanály ČT2 a sportovní ČT4. Česká televize by měla také zcela zakázán teleshopping a reklamu by musely oželet i její webové stránky.

Novela zákona o České televizi přitom původně předpokládala, že reklama bude v České televizi zachována i po skončení procesu digitalizace.

Vítězí tak návrh, který hraje do karet soukromým televizím Prima a Nova. Ty už nyní dominují reklamnímu trhu, a pokud bude nová úprava schválena, jejich převaha ještě vzroste. Mluvčí České televize Ladislav šticha to komentoval slovy, že výrazné omezení či úplné zrušení reklamy na veřejnoprávní televizi povede nepochybně k monopolizaci reklamního trhu.

Celkový limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má podle doporučení volebního výboru zůstat jako dosud půl procenta denního vysílacího času. Výnosy z reklamy na ČT2 mají putovat do Státního fondu kultury ČR, výnosy z reklamy na ČT4 by měla Česká televize používat na výrobu a vysílání pořadů se sportovní tematikou. To přesně odpovídá návrhu Primy a Novy, které se i přes dosavadní vzájemnou rivalitu v této představě vzácně shodují. Těžiště financování samotné České televize by mělo plně ležet na koncesionářských poplatcích, tedy na občanech.

Dvě velké soukromé televize tak zatím znovu slaví úspěch v posilování své pozice na trhu prostřednictvím legislativních bojů. Podobně se jim to dařilo v první fázi procesu digitalizace, když dlouho bojkotovaly technický plán přechodu na digitální vysílání. Tím de facto výrazně oddálily vstup nových úspěšných žadatelů o licenci na televizní trh. Například v případě projektu televize Febio TV to v praxi znamenalo, že kvůli nekonečným obstrukcím a průtahům byl nakonec projekt odložen.

Přesto se etablovalo několik nových digitálních televizí, které dohromady dokázaly loni ukousnout asi pět procent z celkového reklamního koláče. Letos by právě pětiprocentního podílu chtěla docílit TV Barrandov. Nicméně Nova a Prima v současnosti drží už téměř 90 procent trhu. Reklamní agentury se proto obávají, že další přesun reklamy z České televize do obou největších soukromých kanálů bude dále deformovat trh jako takový.

Jaké je to s reklamou na veřejnoprávních televizích jinde v Evropě? Přístup se liší stát od státu. Například v Polsku, Maďarsku či frankofonní části Belgie je reklama na veřejnoprávních kanálech bez zásadnějších omezení povolena. Naopak Francie či Velká Británie reklamu zcela zastavily. Na dvou německých veřejnoprávních kanálech je inzerce povolena jen od pondělí do soboty v odpoledních hodinách.

V Česku nicméně zatím zůstává vše ještě otevřeno. Zákonodárci totiž mohou navržené změny během legislativního kolečka ještě několikrát dost zásadně přehodnotit.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery?…
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Technologie
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Člověk převlečený za sedadlo? Ito je při vývoji autonomních vozů potřeba
Změřte si rychlost internetu
Google nakonec koupí jen část HTC. Na Tchaj-wan za to pošle 1,1 miliardy dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít