Při výběru pojištění rozhoduje cena

26. července 2004, 00:00 - PETR BÝM
26. července 2004, 00:00

ŽIVOTNÍ POJIŠTĚNÍ Jen polovina dospělých v ČR ví o daňových úlevách spojených s životním pojištěním. Nejvíce pojištěných si vybírá podle ceny, tedy výše pojistného. I na tom je patrné, že parametry českého trhu životního pojištění se s těmi unijními zatím nedají příliš porovnávat.

Pojištění se Čechům vyplatí - zdravotní stav populace je v důsledku špatného životního stylu neuspokojivý

ŽIVOTNÍ POJIŠTĚNÍ

Jen polovina dospělých v ČR ví o daňových úlevách spojených s životním pojištěním. Nejvíce pojištěných si vybírá podle ceny, tedy výše pojistného. I na tom je patrné, že parametry českého trhu životního pojištění se s těmi unijními zatím nedají příliš porovnávat.

Příčin menšího zájmu o životní pojištění v ČR je nepochybně více. Z průzkumu, který pro Českou asociaci pojišťoven letos na jaře prováděla agentura STEM/MARK, však docela přesvědčivě vyplynulo: na straně nabídky potenciální klienti pojišťoven příliš mnoho problémů nevidí. Odpověď na otázku, proč si u nás lidé v porovnání například s Velkou Británií či Německem pojišťují životní rizika daleko méně, tedy bude ležet na straně poptávky.

OMEZENÉ ZDROJE Vloni obyvatelé věnovali ČR na životní pojištění 41,1 miliardy korun, což představovalo jenom 40 procent celého pojistného trhu, resp. předepsaného pojistného. U našich evropských sousedů je tomu spíše naopak. Extrémním případem je v tomto ohledu Finsko, kde se majetkové pojištění na celém trhu podílí pouhými 20 procenty. Přitom „průměrný“ Fin utratil za svou životní pojistku 1765 dolarů, tedy 17krát více než Čech. V pozadí těchto někdy až propastných rozdílů je pochopitelně obecná hospodářská úroveň té které země a výše příjmů obyvatelstva. To dokazuje skutečnost, že při porovnání objemu životního pojištění s chudšími zeměmi Unie (Řecko, Portugalsko) na tom tak špatně nejsme. Tam i u nás nejsou finanční „přebytky“ rodinných rozpočtů nijak závratné: Průměrná rodina - tedy dva dospělí a jedno dítě - má u nás podle statistických údajů měsíčně k dispozici částku kolem 20 tisíc korun, což v zájmu o pojištění hraje nemalou roli. Také proto se lidé v ČR při uzavírání životního pojištění - nepříliš racionálně - řídí především podle ceny, tedy výše pojistného (39 procent pojištěných domácností). Poučka, že pro zabezpečení klidného stáří bychom měli spořit 10 a více procent svých příjmů, tedy u nás nemůže padat na úrodnou půdu. Pravdou ovšem je, že řada domácností „investuje“, a to ne málo. Tak trochu se ale zdá, že kromě jiného se u nás poučka „nejdříve pojištění, pak investice“ mnoho nevžila. MALÁ FANTAZIE PŘI INVESTOVÁNÍ

Osmdesát procent soukromých úspor je v České republice uloženo v bankách - kde snad sice přímo nezahálejí, ale rozhodně nepřinášejí závratné výnosy. V Evropské unii je v průměru takto deponováno jen 27 procent disponibilních úspor, v USA dokonce jen 11 procent. V bohatších zemích je mnohem využívanější nejen kapitálové životní pojištění, ale také penzijní fondy či penzijní připojištění nebo vklady do investičních fondů. V ČR je - vedle zmíněných bankovních depozit, tedy vysloveně konzervativního a nevýnosného investičního instrumentu - nejpopulárnějším finančním produktem stavební spoření. Je to díky státní podpoře a souvisejícímu nadprůměrnému výnosu, přičemž objem nutných investic zřetelně odpovídá „kapitálové“ síle většiny populace. Krátkodobý efekt tedy u většiny populace vyhrává nad oněmi příslovečnými „zadními kolečky“. N a druhé straně má životní pojištění už třetina domácností. Podle odborníků se stále více lidí pojišťuje nikoli pouze pro případ smrti (jde tedy o zabezpečení příbuzných), ale i úrazů a „dožití“ (tady se jedná o benefity pro samotného pojištěnce). O stále vyšší investorské kvalifikaci české a moravské populace nakonec svědčí i silný zájem o flexibilní produkty, které umožňují průběžné úpravy pojistné a spořicí složky, změny pojištěných rizik i výši pojistného.

POJIŠTĚNÁ JE TŘETINA DOMÁCNOSTÍ

Z průzkumu vyplynulo, že obyvatelé ČR jsou se službami tuzemských pojišťoven celkově spokojeni. Jejich dostupnost hodnotila kladně 92 procenta respondentů. Produktovou nabídku hodnotilo kladně 76 procent lidí, což je trochu v rozporu s jinými poznatky - podle všeobecného mínění jsou třeba právě životní pojistky příliš složitě konstruovány a zákazníci jim nezřídka nerozumí. Poněkud méně byli respondenti nadšeni cenami (spokojeno jen 37 procent) a rovněž kvalitou likvidace pojistných událostí (38 procent). Nejpopulárnější pojišťovnou je u nás samozřejmě Česká pojišťovna, následovaná pojišťovnami Allianz a Kooperativa. Životní pojištění má 31 procento všech pojištěných domácností, tedy třetina. Za nejrozšířenějšími typy pojištění, jako jsou pojistky domácností (69 procent) a povinné ručení (63 procent), tedy poněkud zaostává. Každým rokem se ale situace mění. Podle některých prognóz lze očekávat, že v nejbližších letech bude právě tento segment trhu pojištění vykazovat nárůsty kolem 20 procent ročně, především díky rostoucí poptávce. V příštím roce také vstoupí v platnost nové zákony o pojišťovnictví, které přinesou větší ochranu klientů. I to může posílit jeho ochotu pojišťovat se ve větší míře. Na straně nabídky se žádné změny nečekají - v tomto ohledu jsou naše domácí poměry srovnatelné s unijními.

NA KOLIK SI CENÍME ŽIVOT

Zaplacené pojistné za životní pojištění (průměr na jednoho obyvatele, v dolarech, rok 2002) 

ZeměPředepsané pojistné
 Velká Británie 2679 
 Irsko 1712
 Francie 1350
 Německo737
 Itálie905 
 Rakousko649 
 Španělsko588  
 Portugalsko419 
 Řecko116  
 Česká republika103  
 Maďarsko 77 
 Slovensko64  
 Polsko51 

Pramen: SwissRe

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče