Při tvorbě obalu se musí myslet na komunikaci a ekologii

19. května 2003, 00:00 - František Kuberna
19. května 2003, 00:00

Aktuálním úkolem českéhbo obalového průmyslu a obchodu je vyrovnat se s novu legislativouVšichni, kteří se setkávají s obaly - obchodníci, živnostníci, podnikatelé, spotřebitelé - řeší v poslední době nerudovskou otázku: Kam s ním? Po spotřebě výrobku se totiž obal stává odpadem a hodit ho jen tak do popelnice v mnoha případech nelze.

Aktuálním úkolem českéhbo obalového průmyslu a obchodu je vyrovnat se s novu legislativou

Všichni, kteří se setkávají s obaly - obchodníci, živnostníci, podnikatelé, spotřebitelé - řeší v poslední době nerudovskou otázku: Kam s ním? Po spotřebě výrobku se totiž obal stává odpadem a hodit ho jen tak do popelnice v mnoha případech nelze. Ekologické zákony a předpisy to zakazují. A podmínky se dále zpřísňují.

Obaly plní řadu funkcí. V edle zabalení a ochrany výrobku mají také své marketingové poslání, když mají svým designem pomáhat získat zákazníka právě pro toto zboží. Své funkce plní i v logistice (skladnost, manipulovatelnost při přepravě atd.). Obal je rovněž nositelem informací - o produktu i o sobě, ale také informací umožňujících elektronické čtení u pokladny a případně automatické zanesení do elektronických hospodářských výkazů prodejny či firmy.

Obal prostředkem komunikace

Jak před časem napsal časopis obalové asociace SYBA Svět balení, ve vyostřujícím se konkurenčním prostředí v maloobchodě výrazně vyvstává potřeba balit zboží nabízené v samoobslužných prodejnách způsobem, který upoutá a osloví potenciálního spotřebitele a zapojí do hry ijeho emoce. Tvorba obalu jako komunikačního prostředku mezi výrobcem a spotřebitelem se stává náplní práce designových specialistů a reklamních agentur. Kreativní a komunikačně optimalizovaná řešení však zpravidla kladou nebývalé nároky na výrobní technologie a nutí výrobce hledat nové cesty k uspokojování měnících se požadavků trhu.

Nápadité materiály

Nejrozšířenějším materiálem spotřebitelského obalu je papír v nejrůznějších formách a kombinacích. Jeho zpracování mu dokáže dát pozoruhodné vlastnosti. V edle potisku běžnými barvami a technologiemi se prosazují i barvy s metalickým efektem či barvy měnící odstín podle odlesku, podle úhlu dopadu světla ad. Narůstající objem výroby zaznamenávají obaly kombinující karton a průhledný plast. V elmi dobrým nápadem je balení výrobků do obalů využitelných po spotřebování nebo ukončení životnosti baleného výrobku pro jiný účel - příkladem mohou být plastové či kovové dózy.

Obraťte se na specialisty

Pro výrobce či obchodníka dnes není problém zvolit obal z vhodného materiálu, dát mu potřebný design atd. Pokud se na to necítí sám, může si koupit potřebnou službu od specialistů, poradit se s dodavatelem těchto obalů. Právě specialisté by totiž měli mít „v malíčku“ všechny požadované funkce a vlastnosti obalu. Nemohou např. zapomínat na požadavky logistiky, která žádá pravidelný tvar manipulační jednotky, počínaje uložením spotřebitelských obalů do skupinového balení, jejich uložení a vrstvení až po optimalizaci využití prostoru v dopravním prostředku.

Inspirace každé dva roky

Inspirací a informacemi o novinkách a trendech, které se týkají jak obalů samotných, tak celého obalového průmyslu, pro české podnikatele a všechny další zájemce může být jednou za dva roky veletrh EmbaxPrint. Svým záběrem tento veletrh postihuje snad všechny obory, které se obalů týkají - obalové materiály, obalové prostředky a obaly, stroje a nástroje na zušlechťování a zpracování, na výrobu obalů a obalových prostředků, balicí stroje a zařízení, tiskové stroje, reprografická technika atd.

Legislativa a ekologie

Každý ročník EmbaxPrintu má svůj doprovodný program. Tomu letošnímu svým významem dominuje konference, která se bude zabývat požadavky Evropské unie na ekologii - při samotné výrobě obalů a při jejich následné recyklaci či likvidaci. Právě podle příslušné evropské legislativy byl stvořen i český zákon o odpadech, který vloni vstoupil v platnost. Základní tón v oblasti regulace obalů z pohledu ochrany životního prostředí udává směrnice 94/62/EC Packaging and Packaging Waste Directive. Vzhledem k ekonomickým dopadům plynoucím z plnění požadavků směrnice v žádném případě tuto záležitost nelze brát jako věc týkající se „pouze“ ekologie či firemních ekologů. Naopak, je to otázka obchodních vztahů. Náklady spojené s plněním požadavků evropské obalové legislativy mohou mít značný dopad na zdárný chod firmy a je v rukou nejvyššího managamentu, aby účinně v této oblasti lobboval.

Právě maloobchod je vystaven tlaku a stává se vděčným terčem kontrol plnění všech základních proudů požadavků: vratné obaly, prevence, recyklace i označování. Již zmíněná evropská směrnice a na ni navazující rozhodnutí 97/129/EC kromě jiných opatření doporučují zavedení označování obalů pro optimální způsoby využití odpadů z těchto obalů. Pro zájemce, kteří se chtějí s touto směrnicí blížeji seznámit, jsme její text umístili na webovou stránku Profitu.

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče