Přežití těch největších

20. února 2008, 13:01 - Dean Foust
20. února 2008, 13:01

Spolu s oslabováním dolaru a se zvýšenou cenou ropy...

Celý podtitul:
Spolu s oslabujícím dolarem a rostoucí cenou ropy se ve Spojených státech slučují aerolinie. Bude ovšem konsolidace stačit k tomu, aby je ochránila před evropskými dopravci?

Dlouho předpokládaná konsolidace letecké dopravy v USA se zdá být konečně na obzoru. Nestane-li se nic nečekaného, Delta Air Lines a Northwest Airlines brzy oznámí, že spojily síly a vytvořily největšího národního dopravce. Když se tak stane, je pravděpodobné, že United Airlines a Continental Airlines uzavřou vlastní dohodu. Podle zdrojů z odvětví se tak zvýší naděje, že American Airlines budou následovat a možná se spojí s menšími hráči typu Alaska Airlines nebo Frontier Airlines.

Bezprostřední tlak, mající za následek tyto dohody, způsobují vysoké ceny ropy. I přes veškeré snižování nákladů, kterým se Delta, Northwest, United a další pokusily čelit bankrotu, je většina leteckých dopravců v USA v červených číslech. Ovšem slučování je také vynuceno konkurenční hrozbou, která by mohla být stejně vážnou jako cena 90 dolarů za barel ropy. Nastávající útok evropských aerolinií na lukrativní transatlantické lety by zmenšil zdroj zisku amerických leteckých společností. A evropští dopravci nemají v plánu skončit jen u toho. Popoháněny slabým dolarem agitují na veřejnosti pro rozšíření nové dvoustranné letecké dohody, která by jim umožnila koupit či získat kontrolní podíly v oslabených amerických aeroliniích. „Evropští dopravci zničí ziskovost mezinárodních letů, které jsou jedinou věcí, na níž hlavní (američtí) dopravci vydělávají peníze,“ říká bývalý výkonný šéf společnosti Continental Gordon Bethune, „musejí se dát dohromady a spojit vlastní mezinárodní sítě, nebo je Evropané spolknou.“ (Šéfové Delty, United a Northwest odmítli komentář k postoji ohledně slučování nebo k dlouhodobým konkurenčním důsledkům některé z dohod. Continental vůbec neodpověděl.)

GLOBÁLNÍ MEGADOPRAVCI
První kroky k budoucnosti globálních megadopravců se již zřejmě podnikají. V prosinci koupily největší německé aerolinie Lufthansa devatenáct procent akcií JetBlue Airways. To zajišťuje Lufthanse přístup na přeplněný trh v New Yorku na mezinárodním letišti J. F. Kenedyho a dává jí právo prvního odmítnutí každé nabídky na JetBlue. Virgin Atlantic Airways získaly po letech právních tahanic povolení ke vzniku Virgin America. Pobočka v USA, v níž Virgin vlastní menšinový podíl akcií, létá na linkách spojujících obě pobřeží. Mnozí evropští dopravci také přesouvají další část vlastní flotily na zaoceánské linky. A to vše v době, kdy američtí konkurenti s přiškrcenou hotovostí nemají zdroje, aby zaragovali. V lednu British Airways ohlásily plán na zahájení činnosti OpenSkies, nové značky, která se bude soustředit na lety přes Atlantik. „Američtí dopravci nejsou v situaci, kdy by mohli vytvářet nové aktivity, jako je tomu u British Airways. Oni prostě bojují o přežití,“ poznamenává Peter Morris, hlavní ekonom konzultační firmy Ascend z Londýna.

Evropští dopravci by mohli investovat také do některých prozíravých spojení v USA. Podle zdrojů z oboru by Delta a Northwest mohly přivést na palubu jako menšinového investora Air France-KLM. Důvod? S přibližně šesti miliardami dolarů v hotovosti by mohl být pařížský dopravce nejlepším zdrojem k financování téměř tří miliard dolarů, které by aerolinie potřebovaly k pokrytí nákladů na sjednocení leteckých spojů. „Myslím, že sloučení Delta-Northwest by bylo prvním krokem ke globálním aeroliniím, kontrolovaným Air France,“ říká Stuart Klaskin, miamský konzultant pro strategie v letectví, „každý, kdo se podílí na této vlně konsolidace v USA, bude mít zajištěno nějaké financování od zahraničních dopravců, a to bude mezistupněm na cestě ke konsolidaci.“ Průmysloví šéfové věří, že Lufthansa, nehledě na její akcie JetBlue, by mohla být obdobným spojencem pro United a Continental. British Airways by mohly usilovat o partnerství buď s americkým, nebo s regionálním dopravcem.

Evropské aerolinie by tak mohly být v pozici agresora, což je změna daná tím, že američtí hráči byli historicky silnější. Avšak vzestup nízkonákladových dopravců povzbudil vysilující boje, které způsobily, že velcí dopravci během minulého desetiletí vykrváceli miliardy dolarů. V kontrastu s tím hlavní evropské aerolinie úzkostlivě ochraňovala pravidla, která omezovala novým firmám možnost získat přístup ke stojánkám na letištích tak snadno, jako by je Evropané mohli získat v USA.

Nejnovější pohyby spustila dohoda Open Skies, kterou minulý rok podepsaly USA a Evropská unie. V blízké době přinese dohoda dopravcům na obou stranách větší svobodu a od 31. března přibude zaoceánských letů. British Airways je plánují spolu s novou podporou OpenSkies. Jméno společnosti bylo vybráno právě takové, aby „signalizovalo naše rozhodnutí lobbovat za budoucí liberalizaci na tomto trhu“, ohlásil v lednu výkonný šéf British Airways Willie Walsh.

Ačkoli letecké dohody zdvihají akciový podíl, který mohou evropští dopravci vlastnit v amerických protějšcích, z 25 na 49 procent, dosud jsou investice aerolinií omezeny maximálně 25 procenty hlasovacích práv. To je restrikce, kterou se evropští šéfové snaží odstranit. V názorovém textu ve Financial Times ze 4. února Walsh žádal byrokraty z USA, aby „opustili anachronické restrikce ohledně vlastnictví a kontroly aerolinií tak, aby evropští investoři mohli držet většinové podíly v aeroliniích v USA a naopak“. A když tak USA neučiní do roku 2010, varuje Walsh, „budeme naléhat na ukončení“ dohody Open Skies.

Američtí i evropští šéfové mají dosud na paměti jistou opozici, které museli čelit u politiků. Ti se bojí nejen rušení pracovních míst a omezení služeb, ale i ztráty možnosti zmocnit se letadla při stavu ohrožení. Ve skutečnosti lidé z oboru poukazují na rozruch kolem dubajské společnosti, která se pokusila získat firmu řídící některé z klíčových přístavů v USA. Překážkou by mohly být také odbory, jelikož piloti by mohli bojovat proti slučování aerolinií, které zaměstnávají lidi za nižší platy. Analytici se domnívají, že dopravci z USA a Evropy zvolí nejprve společné podniky, v nichž by mohli létat na více linkách jeden i druhý, a dělili by se tak o zisky. Pouze v případě, že opadne opozice, budou následovat i plná slučování. Otázkou je, zda aerolinie z USA budou těmi, kdo přežije.

Souvislosti

Roztahují křídla

Konsolidace aerolinií bude pravděpodobně čelit opozici mnoha politiků. Ekonomové Clifford Winston a Steven Morrison však věří, že většina spojení není vedena touhou získat monopolní kontrolu nad klíčovými linkami. Ve studii, publikované v roce 2000 v American Economic Review, prověřovali každou smlouvu navrženou od deregulace. Dospěli k závěru, že motivací pro vlastníky byla touha expandovat s jejich mnohem ziskovějšími mezinárodními linkami.

BusinessWeek
Jon Fine
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče