Přežijí jen ochotní ke změnám

08. listopadu 2004, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
08. listopadu 2004, 00:00

BUDOUCNOST ŘEMESEL Jak bude vypadat řemeslný podnik budoucnosti? V čem se budou muset řemeslníci změnit, aby zachovali profesi a uživili se?

BUDOUCNOST ŘEMESEL Jak bude vypadat řemeslný podnik budoucnosti? V čem se budou muset řemeslníci změnit, aby zachovali profesi a uživili se? Tak jako každý jiný obor podnikání se i řemesla musí v současnosti vyrovnávat mnoha tlakům a vlivům. Jedna změna následuje druhou. Mění se například zvyklosti a potřeby zákazníků, právní normy či ceny vstupů. Ke změnám sice samozřejmě docházelo vždycky, ale nebyly tak permanentní jako dnes. Moderní podnikatel na ně tedy musí mimo jiné umět rychle a správně reagovat. Odborníci předpovídají řemeslným podnikům zásadní změny. Mezi nimi na čelných místech figurují ztráta monopolu na zakázkovou výrobu, změny know-how řemeslníka, zvýšení konkurence (outsourcing) a příchod řemeslníků z dalších zemí EU. Dále používání informačních technologií a s nimi spojené zkrácení vzdáleností, zrychlení času, zvýšení počtu konkurentů i zákazníků. Sníží se bariéry pro vstup do podnikání. DŮRAZ NA KVALITU

Trvalou zásadou úspěchu nicméně zůstane, že se vyplatí orientace na přání a potřeby zákazníků. Je známo, že tuzemští zákazníci se zatím ještě spokojují i s nižší kvalitou služeb. Jenže jak se zmenšuje rozdíl mezi kupní silou v České republice a v cizině, zákazníci čím dál tím více pragmaticky porovnávají, co za své peníze dostanou. Zvláště drobní řemeslníci nebudou moci konkurovat velkým sériovým výrobcům cenou, ale právě kvalitou a individuálním přístupem k zákazníkovi. Roste také význam odbornosti v nejširším slova smyslu, nejen ve smyslu formálního vzdělání získaného v odborné škole. Kdo bude odborně na výši, bude schopen poskytnout službu na vyšší úrovni. Je to trend, který se stále důrazněji hlásí o slovo iv Evropské unii - ne nadarmo se v ní hovoří o potřebě celoživotního vzdělávání, tedy o nepřetržitém doplňování znalostí a dovedností. SPOLUPRÁCE A SPOJOVÁNÍ Řada nutných kroků je nad finanční, časové a organizační možnosti jednotlivých řemeslníků či živnostníků. Pro některé tedy bude nutností sdružování se - soustředění kapitálu, zapojování se do sítí, spolupráce na regionální i oborové úrovni. Tento postup neznamená nutně ztrátu samostatnosti, vlastního jména či značky. Zároveň se bude rozšiřovat specializace, tedy dělba práce. Proč dělat všechno (od každého trochu a často zároveň ani jedno z toho pořádně), když mohu být odborníkem jen na určitou oblast trhu? V komplexním servisu se drobný podnikatel stejně nevyrovná největším firmám. Ve specializaci, kvalitě či v řešení „na míru“ má naopak velkou šanci. Již dnes zahraniční zkušenosti ukazují, že podnikatelsky úspěšnější jsou zpravidla ti, kteří se zapojili do nějakého ekonomického uskupení - ať již družstva, řetězce, či získali frančízinkovou licenci. NOVÉ TECHNOLOGIE

Bouřlivý rozvoj informačních technologií se nevyhne ani řemeslníkům, přestože se mnozí dosud domnívají, že tyto technologie pro ně nejsou životně nezbytné. Výrazně vzrostla úloha internetu jako informačního a komunikačního média. Webové stránky již dnes přebírají dřívější výhradní funkci „telefonních seznamů“, přičemž jejich prostřednictvím lze o sobě sdělit výrazně více než jen kontaktní údaje. Podrobné tipy k tvorbě firemních internetových stránek jsme přinesli v P rofitech č. 30 a 31, najdete je i v našem archivu na www.profit.cz. Role internetu dále poroste. Více než dosud ho lze využívat například k objednávkám, rezervacím, sledování postupu výroby a dodávky zboží apod. FIRMA MUSÍ JÍT ZA ODBĚRATELI

Změní se pravděpodobně i přístup k nemovitému majetku. Jeho vlastnění se v některých druzích podnikání ukáže být přítěží. Ti, kdo nebudou nuceni vydat peníze za nemovitý majetek, ale budou si jej podle potřeby najímat, mohou rychleji „obracet“ ušetřený kapitál. Nejde jen o možnosti pronájmu prostor, ale také o pronájem strojů či dopravních prostředků. Mnohem snadněji budou takové firmy moci také cestovat za klienty. Tedy přestěhovat se do regionu, kde je větší poptávka. Takový přístup je výrazněji patrný v USA: firma při poklesu zákazníků nečeká, až se k ní zase vrátí, ale stěhuje se za nimi - tedy do jiného regionu za novými zákazníky, jejichž poptávka po zboží či službě ještě není uspokojena. DALŠÍ ZMĚNY Vedle již uvedených trendů vývoje se řemesla budou muset vyrovnávat is některými protichůdnými tendencemi. Například na jedné straně je to požadavek specializace, na opačném pólu požadavek komplexnosti a pružnosti výroby. Mezi protiklady patří i požadavky jak na nízkou cenu, tak zároveň na vysokou kvalitu. Šancí pro specializované (a tedy i řemeslné) firmy je outsourcing. Zvláště ty největší společnosti totiž zjišťují, že je pro ně levnější a efektivnější svěřit některé činnosti externí společnosti. Podrobně jsme se outsourcingu věnovali v P rofitu č. 36/2004. HLAVNÍ NEBEZPEČÍ PRO ŘEMESLA:

*** Ztráta kontaktu s úrovní techniky

* Zaostávání kvůli nevyužívání informačních technologií

* Nedostatek učňů

* Nedostatek kvalifikovaných pracovníků

* Šedá ekonomika, práce na černo

* Nízká kvalita

* Konzervatizmus

* Zaměření výhradně na tuzemský trh

* Zvýšení nákladů kvůli nutnosti nakupovat specializované služby

* Zvýšení mzdových nákladů

* Zvýšení cen surovin, energií, dopravy apod.

TRENDY V ŘEMESLNÉM PODNIKÁNÍ:

* Informace a znalosti jako konkurenční výhoda

* Ekonomické aliance přinášejí vyšší zisky

* Důraz ne na budovu, ale na značku a oběžný kapitál

* EU podporuje konkurenci jako motor ekonomiky

* Globalizace a vznik superkonkurence

* Absolutní převaha zákazníka

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče