Přetěžovaná auta odhalí moderní přístroje

27. června 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
27. června 2005, 00:00

ŠKODY NA SILNICÍCH Stále více kamionů s vyšším než povoleným nákladem registruje Ředitelství silnic a dálnic. Ročně tyto vozy způsobí škody na silnicích za téměř 400 milionů korun. Výraznější postihy má nyní umožnit moderní technologie.

ŠKODY NA SILNICÍCH Stále více kamionů s vyšším než povoleným nákladem registruje Ředitelství silnic a dálnic. Ročně tyto vozy způsobí škody na silnicích za téměř 400 milionů korun. Výraznější postihy má nyní umožnit moderní technologie.

Podle některých odhadů má „problémy s nadváhou“ až 40 procent nákladních vozidel pohybujících se na českých silnicích. Z výzkumu, který si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyplývá, že drtivá většina kamionů sice splňuje normu pokud jde o celkovou váhu, problémy však má s přetížením jedné či několika náprav.

„Překračování nápravových limitů je hlavní příčinou poškozování komunikací,“ tvrdí ředitel ŘSD Petr Laušman. Do oprav komunikací v celém Česku firma investuje přes jednu miliardu korun ročně, z toho přetížené kamiony prý mají na svědomí škody až za 400 milionů.

„Autodopravci by si měli uvědomit, že vedle nebezpečí pokut z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad nejen na životnost vozovky, ale také na množství uzavírek a různých dopravních omezení, což pak ve sníženém komfortu jízdy pocítí také oni. Nemluvě o škodlivém vlivu na životnost automobilu,“ dodává Laušman.

SOUČASNÉ KONTROLY NESTAČÍ Zatímco s rostoucí intenzitou nákladní dopravy nelze okamžitě účinně bojovat, se zmíněným přetěžování nákladních vozů rozhodně ano. Ministerstvo dopravy koupilo v minulém a letošním roce celkem 14 mobilních souprav na vážení kamionů, se kterými brázdí republiku. Podle Karla Glosera, generálního ředitele společnosti Taranis Invest, která se zabývá mimo jiné monitoringem nákladní dopravy, je však toto řešení nesystémové. Kontrola hmotnosti kamionu je totiž založena na náhodě. „Zhruba deset let jezdím každý týden republikou napříč a s kontrolou hmotnosti jsem se ještě nesetkal,“ potvrzuje Profitu například autodopravce Kamil Čermák. Gloser také tvrdí, že v Česku prakticky chybí možnost okamžitého odstavení přetíženého vozidla. „Řidič přetíženého kamionu dostane maximálně pokutu a může pokračovat v jízdě,“ říká. Ministerstvo dopravy připouští, že současný systém kontrol není všemocný. Odvolává se ale na nedostatek peněz na nákup dalších souprav. SÁZKA NA NOVÉ TECHNOLOGIE**

Řešení, jak zjistit počet hříšníků bez větších problémů, je přitom poměrně jednoduché. Existují totiž velmi dokonalé technologie, které lze snadno a za provozu zabudovat do vozovky v místech s vysokou intenzitou dopravy. Ty pak jsou schopny za plné jízdy poskytnout o každém konkrétním vozidle požadované informace -současně s identifikací auta zjistí také celkovou hmotnost a tlak hmotnosti na jednotlivé nápravy (či skupinu náprav), navíc přidá také informaci o okamžité rychlosti auta.

Díky dálkovému přenosu dat pak lze přetížené vozidlo vyřadit z jízdního pruhu, převážit je a podrobně zkontrolovat jeho stav na místě pro to určeném a vybaveném. „De facto tak je možné postihnout každé vozidlo, které porušuje zákon,“ dodává Gloser.

Podobná zařízení sice nejsou nejlevnější, ale vložená investice se vrátí na úsporách za opravy zničených komunikací. Podle Glosera se cena třiceti podobných zařízení pohybuje zhruba na úrovni deseti procent škody, kterou ročně způsobí přetížené kamiony.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče