Přetěžovaná auta odhalí moderní přístroje

27. června 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
27. června 2005, 00:00

ŠKODY NA SILNICÍCH Stále více kamionů s vyšším než povoleným nákladem registruje Ředitelství silnic a dálnic. Ročně tyto vozy způsobí škody na silnicích za téměř 400 milionů korun. Výraznější postihy má nyní umožnit moderní technologie.

ŠKODY NA SILNICÍCH Stále více kamionů s vyšším než povoleným nákladem registruje Ředitelství silnic a dálnic. Ročně tyto vozy způsobí škody na silnicích za téměř 400 milionů korun. Výraznější postihy má nyní umožnit moderní technologie.

Podle některých odhadů má „problémy s nadváhou“ až 40 procent nákladních vozidel pohybujících se na českých silnicích. Z výzkumu, který si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyplývá, že drtivá většina kamionů sice splňuje normu pokud jde o celkovou váhu, problémy však má s přetížením jedné či několika náprav.

„Překračování nápravových limitů je hlavní příčinou poškozování komunikací,“ tvrdí ředitel ŘSD Petr Laušman. Do oprav komunikací v celém Česku firma investuje přes jednu miliardu korun ročně, z toho přetížené kamiony prý mají na svědomí škody až za 400 milionů.

„Autodopravci by si měli uvědomit, že vedle nebezpečí pokut z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad nejen na životnost vozovky, ale také na množství uzavírek a různých dopravních omezení, což pak ve sníženém komfortu jízdy pocítí také oni. Nemluvě o škodlivém vlivu na životnost automobilu,“ dodává Laušman.

SOUČASNÉ KONTROLY NESTAČÍ Zatímco s rostoucí intenzitou nákladní dopravy nelze okamžitě účinně bojovat, se zmíněným přetěžování nákladních vozů rozhodně ano. Ministerstvo dopravy koupilo v minulém a letošním roce celkem 14 mobilních souprav na vážení kamionů, se kterými brázdí republiku. Podle Karla Glosera, generálního ředitele společnosti Taranis Invest, která se zabývá mimo jiné monitoringem nákladní dopravy, je však toto řešení nesystémové. Kontrola hmotnosti kamionu je totiž založena na náhodě. „Zhruba deset let jezdím každý týden republikou napříč a s kontrolou hmotnosti jsem se ještě nesetkal,“ potvrzuje Profitu například autodopravce Kamil Čermák. Gloser také tvrdí, že v Česku prakticky chybí možnost okamžitého odstavení přetíženého vozidla. „Řidič přetíženého kamionu dostane maximálně pokutu a může pokračovat v jízdě,“ říká. Ministerstvo dopravy připouští, že současný systém kontrol není všemocný. Odvolává se ale na nedostatek peněz na nákup dalších souprav. SÁZKA NA NOVÉ TECHNOLOGIE**

Řešení, jak zjistit počet hříšníků bez větších problémů, je přitom poměrně jednoduché. Existují totiž velmi dokonalé technologie, které lze snadno a za provozu zabudovat do vozovky v místech s vysokou intenzitou dopravy. Ty pak jsou schopny za plné jízdy poskytnout o každém konkrétním vozidle požadované informace -současně s identifikací auta zjistí také celkovou hmotnost a tlak hmotnosti na jednotlivé nápravy (či skupinu náprav), navíc přidá také informaci o okamžité rychlosti auta.

Díky dálkovému přenosu dat pak lze přetížené vozidlo vyřadit z jízdního pruhu, převážit je a podrobně zkontrolovat jeho stav na místě pro to určeném a vybaveném. „De facto tak je možné postihnout každé vozidlo, které porušuje zákon,“ dodává Gloser.

Podobná zařízení sice nejsou nejlevnější, ale vložená investice se vrátí na úsporách za opravy zničených komunikací. Podle Glosera se cena třiceti podobných zařízení pohybuje zhruba na úrovni deseti procent škody, kterou ročně způsobí přetížené kamiony.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít