Menu Zavřít

Přetahovaná o mléko přinese oběti

15. 3. 2011
Autor: Euro.cz

EURO 9/2011

Potravinářská komora ČR zásadně nesouhlasí s tvrzením, že české mlékárny jsou neživotaschopné a zralé na zavření. Vytváření dojmu, že největším odběratelem mléka v České republice je mlékárna Müller v saských Drážďanech, je zavádějící a rozhodně nepopisuje správně situaci.
Zároveň nás velmi udivuje, že Potravinářská komora ČR a v jejím rámci zřízená Sekce pro mléko, která zastřešuje největší tuzemské zpracovatele mléka s celkovým více než 75procentním podílem veškerého u nás zpracovávaného mléka, nebyla u tématu situace na trhu s mlékem dotázána na názor. Namísto toho se k celé problematice vyjadřuje Českomoravský svaz mlékárenský, který v současnosti reprezentuje necelých 20 procent zpracovatelů mléka v ČR.
Statistické údaje jasně uvádějí, že více než 80 procent českého mléka je zpracováno mlékárnami na domácí půdě. Největšími odběrateli mléka jsou společnosti Madeta, Tatra Hlinsko, Olma, Interlacto a Mlékárna Kunín. Mezi těmito mlékárnami je stále největším zpracovatelem mléka Madeta s průměrným denním nákupem mléka v loňském roce téměř 900 tisíc litrů. V pořadí další čtyři mlékárny mají průměrný denní nákup kolem půl milionu litrů mléka. Jsou snad tato čísla svědectvím o postupném úpadku a následném krachu českých mlékáren? Domníváme se, že nikoliv. Jsou spíše svědectvím o tom, že český mlékárenský průmysl nestaví na jednom kolosu s unifikovanou výrobou, ale na větším portfoliu subjektů s podstatně rozmanitějším sortimentem. Navíc Madeta, která je v objemu nakupovaného mléka prakticky srovnatelná s tak v článku adorovaným Müllerem, nabízí daleko širší portfolio výrobků, mlékem počínaje a různými typy sýrů konče, než tento německý podnik. Tato fakta tedy rozhodně nepotvrzují názor, že české mlékárenství je nekonkurenceschopné a neživotné.
Potravinářská komora ČR nezastírá, že potravináři, včetně mlékárenského průmyslu, se stále potýkají se silnou konkurencí velkých, moderních a kapitálově silných společností především ze starých zemí EU. Na druhé straně je však třeba zdůraznit, že dosavadní konkurenční boj české mlékárenství ani zdaleka neprohrává, že prokázalo svoji životaschopnost a že i do budoucnosti je připraveno obhájit svoje pozice na trhu.

BRAND24

Dana Večeřová
tisková mluvčí
Potravinářská komora ČR

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).