Prestiž a vkus na zápěstí

19. března 2007, 00:00 - PETR BÝM
19. března 2007, 00:00

NÁRAMKOVÉ HODINKY Fialová saka či bílé ponožky v černých mokasínech má už naše podnikatelská a manažerská elita dávno za sebou. Náramkové hodinky - jak tvrdí vizážisté i prodejci hodinek - si ale stále ještě vybírá neobratně a nekvalifikovaně. Boty, hodinky, kravata - takové jsou často uváděné atributy image každého muže.

NÁRAMKOVÉ HODINKY Fialová saka či bílé ponožky v černých mokasínech má už naše podnikatelská a manažerská elita dávno za sebou. Náramkové hodinky - jak tvrdí vizážisté i prodejci hodinek - si ale stále ještě vybírá neobratně a nekvalifikovaně.

Boty, hodinky, kravata - takové jsou často uváděné atributy image každého muže. Toto pravidlo má ale i jiné verze. „Jsou to boty, kalhoty a hodinky.

Většina našich mužů hodně investuje do saka, automobilu či mobilního telefonu, skutečný styl ale poznáte z těch prvních tří,“ říká vizážista Petr Lukeš. „Situace v tomto ohledu u nás opravdu není ideální,“ doplňuje ho Tomáš Kočí z pražské prodejny luxusního hodinářského zboží La Boutique Suisse.

Podle něj je základní chybou snaha ušetřit: „Musíte mít nejméně dvoje hodinky. Jedny společenské, druhé pro sportovní akce a volný čas.“ Jeho kolega Martin Valníček dodává: „Jde samozřejmě také o kupní sílu. Hodinky v ceně desítek nebo stovek tisíců korun představují nákup, který se hodně zvažuje.“

Peníze ale nejsou všechno, ve hře je i vkus. „Mnoho podnikatelů má sice drahé hodinky, ale často nevhodně zvolené. Ke smokingu se prostě robustní potápěčské či pilotní hodinky nehodí,“ vysvětluje Lukeš. Dalším omylem při výběru hodinek bývá tendence k okázalosti, majitel chce světu dokazovat, že „na to má“. Což je podle Lukeše doslova začátečnická chyba: „Je to stejně, jako když si necháte na saku nášivku se značkou výrobce. Hodinky by měly být odrazem spíše vyspělého než prvoplánového stylu.“ CO A KAM NOSIT Do společnosti zásadně mechanické hodinky s řemínkem. „A ještě by majitel měl rozlišit, jde-li do zaměstnání, nebo na slavnostní recepci - mít tedy dvoje společenské hodinky,“ upozorňuje Tomáš Kočí. Podle něj za skutečně prestižní hodinky nelze považovat ty, které jsou osazeny quartzovým strojkem, nebo mají dokonce digitální ukazatele. „Zvláště pro slavnostnější příležitosti by mělo jít o hodinky klasického, konzervativního designu, není tady ani místo pro nějaké komplikace,“ vysvětluje Martin Valníček.

Komplikacemi se v hodinářském žargonu míní speciální funkce hodinek, jako jsou například stopky (správně chronograf), datumovka nebo dokonce věčný kalendář, ukazatele měsíčních fází a podobně. Za vrcholné komplikace jsou považovány repetice (odbíjení) a turbillon - zvláštní mechanismus, který eliminuje negativní vliv zemské přitažlivosti na přesnost chodu strojku.

Jestliže hodinky společenské (respektive „oblekové“) se bez komplikací obejdou, naopak u hodinek pro volný čas se s nimi počítá. Výrobci nabízejí speciální modely snad pro každý sport, prestižní značky pak hlavně hodinky pro golf, jachting a další sporty, které mají potřebné funkce.

Při koupi je třeba pečlivě zvažovat nejen funkce a design, ale i velikost. Zvláště mechanické hodinky (poznají se podle plynulého chodu sekundové ručky) mívají větší rozměry. „Je třeba brát v potaz stavbu zápěstí a celkovou postavu majitele,“ říká vizážista Lukeš.

NAKUPUJTE S ROZVAHOU Vedle oděvů, obuvi a kožené galanterie jsou luxusní značkové hodinky nejčastěji padělaným výrobkem - hlavně asijské země zaplavují jejich nelegálními kopiemi celý svět. Jsou pak předmětem „výhodných“ nákupů na ulici nebo v tržnicích. Kopie někdy bývají velmi věrohodné, dokonce jsou osazeny mechanickými strojky (standardně jde o levnou ruskou produkci), skutečně kvalitní ovšem nejsou. K padělaným hodinkám se samozřejmě nenabízejí ani záruční listy, ani certifikáty osvědčující kvalitu a původ výrobků, jak tomu je u každých dražších hodinek. Nakupovat na ulici není ale potřeba. Český trh dnes nabízí - až na malé výjimky -všechny značky náramkových hodinek, včetně těch nejprestižnějších. Největší koncentrace obchodů s luxusním hodinářským zbožím je v Praze, ale takové prodejny má v současnosti každé větší město. Drahé hodinky prodávají profesionálové, kteří jsou schopni zákazníkům leccos vysvětlit a samozřejmě i poradit. Jen málokdy se hodinky kupují při první návštěvě. „Stává se to opravdu vzácně. Většinou zákazník přijde několikrát, než se definitivně rozhodne,“ říká Tomáš Kočí. Neuspěchaný nákup je na místě o to více, že nikoli vše je „skladem“ a na vybrané zboží je někdy třeba čekat i několik měsíců. Rychlá koupě také vzbuzuje určitou nedůvěru, nezřídka takto postupují podvodníci. „Pravda je, že při takových rychlých nákupech platební karty opravdu bedlivě zkoumáme,“ komentuje Martin Valníček. JAKOU ZVOLIT ZNAČKU?**

Vrcholem hodinářského sortimentu jsou výrobky malých švýcarských manufaktur s poměrně nízkou produkcí (v řádech tisíců kusů ročně). Omezený rozsah převážně ruční výroby se také odráží na jejich cenách, které se pohybují ve stovkách tisíců korun. Mezi tyto značky patří například Patek Philippe, Jaeger - LeCoultre, IWC, Vacheron Constantin či Audemars Piguet, v jejichž nabídce se obvykle najdou hodinky společenské i sportovní. Pro znalce se v této skupině nabízejí i některé německé značky, například Original Glashütte či Lange & Sšhne. Tito výrobci takřka bez výjimky produkují mechanické hodinky, navíc je osazují vlastními strojky. To platí i pro legendární značky Omega a Rolex. Ostatní výrobci hodinek si strojky kupují, a to většinou od společnosti ETA; jde ovšem o švýcarskou firmu.

Kvalitu i prestiž, ovšem v cenách o řád nižší, nabízejí i jiné značky. K takzvané střední třídě patří Longines, známá především společenskými modely, či Tissot a TAG Heuer, v jejichž produkci převažují zejména sportovní hodinky. Zvláštní kapitolu v hodinářském sortimentu představují speciální hodinky. K těm patří třeba „námořnické“ italské hodinky Panerai a hlavně „pilotní“ hodinky, typické velkým počtem různých škál a odečítačů. Zvláště mladí podnikatelé dnes mají v oblibě značku Breitling, populární jsou i německé letecké hodinky Hanhart. Do divadla či na recepci ale takové hodinky nepatří. Velkou slávu majiteli nepřinesou ani módní značky. Ty se dnes prodávají nejvíce -v zásadě jde o chytrý marketingový tah, kdy se značka proslavená v jiném oboru (oděvy, obuv, módní doplňky) využije i na trhu hodinek. K nejznámějším patří Armani, Versace, Burberry či Calvin Klein. „Tyto hodinky mají nezřídka výjimečný design, ale z hlediska špičkového hodinářského řemesla to není nic zajímavého,“ říká Tomáš Kočí z prodejny La Boutique Suisse.

(pb)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče