Přestali mluvit a začali dělat

23. května 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
23. května 2005, 00:00

MARTIN SÝKORA, VÝKONNÝ ŘEDITEL KERIO: Do IT společnosti Kerio přišel před půldruhým rokem do napjaté situace. Martin Sýkora ale využil zkušeností, které získal v USA - a firma pod jeho vedením se stala Nejlepším zaměstnavatelem roku 2005. * Čím se podle vás zásadně liší čeští a američtí zaměstnanci?

MARTIN SÝKORA, VÝKONNÝ ŘEDITEL KERIO:

Do IT společnosti Kerio přišel před půldruhým rokem do napjaté situace. Martin Sýkora ale využil zkušeností, které získal v USA - a firma pod jeho vedením se stala Nejlepším zaměstnavatelem roku 2005.

* Čím se podle vás zásadně liší čeští a američtí zaměstnanci?

Američtí zaměstnanci pracují a nemluví o tom. Dostanou příkaz a potom ho třeba v hospodě proberou. Naopak Češi, než začnou pracovat, tak o tom dlouze mluví.

* Co se změnilo za ten rok a půl, co jste šéfem Keria?

Lidé už nemluví - už jenom pracují. Zjistili, že mluvení předem není úplně to pravé. Mám pocit, že zaměstnanci teď víc důvěřují vedení, víc věří v jasnou vizi. Neřeší, jestli pracovat nebo nepracovat - nechávají to na vedení a věří, že to myslí dobře.

* Jak moc se firma personálně obměnila?

Bylo tam padesát lidí a odešlo jich řekněme patnáct. Teď máme 74 zaměstnanců. Neodešel nikdo z managementu. Ten jsem si ponechal. Zpřeházel jsem management tak, aby vyhovoval mně a struktuře firmy. Ve vedení byli třeba lidé na základě toho, že ve firmě pracují delší dobu. Tak je šoupli nahoru, což nebylo úplně ono. Ten člověk byl dobrý v programování, ale neuměl to s lidmi. Domluvil jsem se s ním a vytvořil jsem mu pozici, která mu vyhovovala. Muselo se kolem toho dlouze komunikovat, aby neměl pocit, že ho shazuji. Management se vytvořil z lidí z firmy, nedoplňoval jsem ho zvenku. Teď je doladěný a jdeme nahoru.

* Takže lze využít americké zkušenosti i na protestující české zaměstnance?

Tupě přenést americké zkušenosti určitě nejde. My jsme firma, která dělá hi-tech. Naše pobočky jsou ze 75 procent postavené na vývojářích a ti myslí určitým způsobem. Americký styl je jim bližší, než jiným firmám, řekněme s výrobním programem. V těch by to zavést nešlo.

* Čím jste udělal zaměstnancům největší radost?

Když jsem přišel, udělal si průzkum a zjistil jsem, že 60 procent lidí si říká: Tak dobře, přišel nový výkonný ředitel. Buď do tří měsíců nastane nějaká změna, nebo jdu pryč. A nový ředitel nasadil nějakou jasnou vizi a začalo se to tam nějakým způsobem rovnat. A zaměstnanci viděli, že se něco děje. Určitě měli radost z jasných, viditelných prvních výsledků.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče