Přesedání manažerů se nekoná

07. září 2010, 13:27 - Pavel Hanslíček
07. září 2010, 13:27

Zájem o auta roste, ale firmy teprve oživují výrobu, ...

Celý podtitul: Zájem o prémiová auta roste, ale firmy teprve oživují výrobu, říká spolumajitel prodejce vozů BMW invelt

EURO: Liší se český a evropský trh prémiových vozů? JIROVEC: Určitě. Například v Německu je podíl soukromých zákazníků u prémiových aut mnohem vyšší než v Česku. Zde na privátní klienty připadá například u naší společnosti jen kolem deseti procent prodeje. Naopak firmy tvoří zbylých devadesát procent. Především jejich rozhodnutí ovlivňují podobu českého trhu prémiových vozů. Jako první začaly nákup aut včetně těch prémiových zastavovat již v roce 2008 nadnárodní společnosti.

EURO: Jak se v takové situaci daří prodávat vozy vyšších tříd? JIROVEC: Nemůžu hovořit za ostatní prodejce, ale pro invelt byl loňský rok rekordní. Mezi koncem roku 2006 a 2009 se náš obrat zvýšil dvouapůlnásobně. A to počítáme jen naši plzeňskou pobočku, ne výsledky pražské provozovny společnosti Autec. To pro mě bylo velkým překvapením, první známky ekonomických obtíží jsem zaregistroval při cestách do USA již v roce 2008, a tak jsme se na krizi poctivě připravovali. Naopak složitější situace je letos. Poptávka značně kolísá – jeden měsíc jde prodej skvěle, další je naopak propadák.

EURO: Čím to je? JIROVEC: Firmy nyní zvažují, zda opět začít více nakupovat, nebo ne, což zřejmě způsobuje ono kolísání. Velké společnosti si totiž pořizují své flotily především na operativní leasing a nyní si nechávají část vozů, které už měly dávno vrátit. Auta tak „přejíždějí“, což je ale velmi neekonomické. Kdyby totiž firmy vozy vrátily leasingovým společnostem dle svých smluv v době ekonomické recese, dosáhly by na nižší splátky. To ale naopak pomohlo leasingovým společnostem, protože kdyby dostaly zpět vozy za zůstatkové ceny, nastavené v době konjunktury, výrazně by prodělaly.

EURO: Nákup ale firmy nemohou odkládat donekonečna. JIROVEC: Samozřejmě se poptávka jen odsunula. To se projevilo počátkem letošního roku, kdy firmy opět začaly auta nakupovat. U některých zákazníků byl nárůst objednávek opravdu dramatický, až o padesát procent. Přitom nákup vozů, a to platí zejména pro prémiový segment, zatím ovlivňovala zejména psychologie – o krizi se totiž hodně mluví, ale já sám nevnímám nějaké zásadní problémy v ekonomice. Odklad nákupu nových prémiových aut, alespoň v případě společností působících v tuzemsku, byl spíše dán vědomým rozhodnutím než nedostatkem peněz. Navíc rozhodně nenastal nějaký úprk od prémiových značek, to se projevuje zejména u fyzických osob – majitelé firem a vysocí manažeři rozhodně neprodali své luxusní vozy, aby si koupili auto o třídu níž. To spíše dva roky počkají a nové auto si koupí potom. Takže se nám opět hromadí poptávka.

EURO: Mluvíte o oživení poptávky. Musejí tedy nyní klienti na vozy čekat? JIROVEC: Rozhodně se doba čekání na vůz prodloužila. Významně se na tom podepsal nárůst zájmu o auta v Asii. Automobilovému průmyslu totiž chvíli trvá, než se přizpůsobí aktuální poptávce. Reakční doba se pohybuje přinejmenším v měsících. A tak nyní nastala opačná situace než vloni. Zájem o auta roste, ale automobilky výrobu teprve oživují. BMW se se situací vyrovnalo velmi rychle a čekací doba na nový vůz nyní u této značky činí standardních deset týdnů v případě evropské výroby, pokud jde o auto z USA, je to ještě o měsíc déle.

EURO: Podepsala se ekonomická krize na množství uváděných novinek? JIROVEC: Z rozhovorů s motoristickými novináři i dalšími autodealery vím, že automobilky vývoj některých modelů pozastavily. Zejména to platí pro vozy, u kterých se o rentabilitě pochybovalo již před příchodem ekonomických obtíží. Tedy především u modelů pro menší tržní segmenty. Naopak u hlavních modelových řad inovační proces pokračuje – novinky totiž přitahují zákazníky. V případě omezení vývoje by sice firma krátkodobě ušetřila, ale dlouhodobě by se jí to nevyplatilo. Určitě se ale nepozastavuje uvádění modelů na trh, to by se totiž prodražilo. Celý vývoj vozu totiž v průměru trvá čtyři roky a dalších osm let se potom prodává. Posun by výrobce připravil o velkou část výdělku. Je nutné vědět, že je třeba prodat statisíce vozů určitého modelu, než se vrátí náklady na vývoj.

EURO: Akcentují firmy při výběru vozů i ekologické požadavky? JIROVEC: Je to zřejmé na jejich požadavcích. Například americké firmy nově kladou čím dál větší důraz na emise. To souvisí s vyšším zájmem o ekologii, ale i s obavami, že se vozy časem začnou danit právě podle množství vypouštěných výfukových plynů. V poslední době jsem se setkal s případem, kdy k vyřazení z výběrového řízení stačilo, že určitý model měl o pouhý gram na kilometr vyšší emise než ostatní vozy přihlášené do tendru. Cesta, kterou jde BMW, tedy zvyšování účinnosti spalovacích motorů, je správná. Existuje zde ještě velký prostor pro zlepšení. Navíc spalovací motory mají oproti jiným alternativním pohonům další velkou výhodu – mají vybudovanou síť čerpacích stanic. Pro jakékoliv alternativní pohony bude nutné infrastrukturu vytvářet, což jejich zavádění prodraží.

EURO: Vloni byl každý pátý vůz značky BMW prodaný v ČR od vaší společnosti. Jaké jsou další cíle? JIROVEC: Rádi bychom tento podíl udrželi, ale letošní rok je velmi nepředvídatelný. Uvidíme, jak se bude vyvíjet trh ve druhé polovině roku. Hlavním úkolem pro letošek je přebudovat infrastrukturu naší společnosti, aby odpovídala budoucím požadavkům zákazníků. Pražské zastoupení je takové „BMW City“, kde najdete, až na jednu výjimku, vše, co BMW po produktové stránce nabízí. To samé chceme i ve službách. Nyní se rozbíhá služba „Overnight“, kdy přivezete vůz na servis vpodvečer a ráno jej máte připravený k vyzvednutí. Do budoucna také připravíme systém vyzvedávání vozů u zákazníka. Čas je pro majitele prémiových vozů důležitý a my jim chceme pomoci jej šetřit.

* BOX
Jiří Jirovec (53)**
Generální ředitel a spolumajitel společnosti invelt, která na českém trhu působí 18 let v oblasti prodeje automobilů, zejména značek BMW, Mini a Alpina. Jirovec je ženatý, má šest dětí. Ve volném čase se věnuje motosportu a cestování.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče