Přes řeku na ruční pohon

28. srpna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK <br />
28. srpna 2006, 00:00

NADRYBSKÝ PŘÍVOZ Už několikrát měl na mále přívoz na Berounce v obci Nadryby, který využívají lidé i auta. V polovině 90. let jej zastavil špatný technický stav prámu, poté přišly povodně. Že funguje dodnes, je zásluha nejen obce, ale zejména jeho provozovatele Miroslava Schuberta.

NADRYBSKÝ PŘÍVOZ Už několikrát měl na mále přívoz na Berounce v obci Nadryby, který využívají lidé i auta. V polovině 90. let jej zastavil špatný technický stav prámu, poté přišly povodně. Že funguje dodnes, je zásluha nejen obce, ale zejména jeho provozovatele Miroslava Schuberta. Přes Berounku vNadrybech se převáží už po staletí. První zmínky o zdejším přívozu jsou z 12. století. Novodobá historie přívozu se začala psát v roce 1995, kdy se ho tehdejší okresní silniční správa chtěla zbavit. Prám byl ve velmi špatném technickém stavu a k jeho opravě se nikdo nehlásil. Chyběly také peníze. Nakonec se je podařilo sehnat, převozní loď se opravila a celý přívoz přešel do majetku obce Nadryby. „Tehdy si sedm lidí udělalo převoznické zkoušky, aby vůbec mohli převážet,“ vzpomíná dnes provozovatel Miroslav Schubert na to, že on sám se stal vlastně rejdařem i když pouze na přívozu a pouze na Berounce. Profese to ale rozhodně není zrovna lehká a požadavky na ni jsou značné. „Změnou k horšímu pro nás bylo zařazení převoznictví mezi vázané živnosti. Dnes musíme mít státní zkoušku, jen zkušební test se skládá ze 300 otázek,“ říká rejdař. POMÁHÁ PROUD ŘEKY

Zatímco na jiných přívozech pomáhá plavidlu přes řeku motor, v Nadrybech je to zase jenom voda a klasické bidlo. Nadrybský přívoz je přitom jediným ručně poháněným přívozem v celé republice, který převáží i auta. Podobný pohon je ještě na vranském přívozu na Vltavě, tam ale jezdí pouze osobní loďka. Velká dřina je přepravit auto třeba za silného větru či silného proudu. Právě s velkou vodou mají na Berounce velké zkušenosti. V roce 2002 dokonce o prám málem přišli. „Voda šla vysoko nad lanem, které prám drží. Tenkrát jsme se modlili, aby vydržel řetěz, který prám držel. Kdyby se přetrhl a prám uplaval, asi by to byl konec přívozu,“ vzpomíná Schubert na zřejmě nejhorší zážitek spojený s provozem přívozu. Komplikace přinesly i letošní povodně, s těmi před čtyřmi roky se to však vůbec nedá srovnávat. V NOUZI JE TU OBEC

**Převozníkem na nadrybském přívozu je nyní František Tichý, který už pátým rokem od června do konce září každý den kromě pondělí bere do ruky bidlo a převáží na prámu přes řeku auta, cyklisty i pěší. Přívoz v Nadrybech podle jeho slov nemá v Čechách konkurenci.

Možná nemá konkurenci ani životní dráha Františka Tichého. Dlouho působil v divadle a k přívozu si jezdil odpočinout. Před pěti lety už u něj zůstal natrvalo. V zimě bydlí v Praze, celé léto tráví na Berounce. Převáží nejen turisty, ale například také místní občany mířící za povinnostmi do okolních obcí „za vodou“. Počet přepravených vozidel za jeden den se pohybuje průměrně od čtyř do deseti.

Provozovatel převozu Schubert se snaží zviditelnit přívoz zejména mezi cyklisty a pěšími turisty, aby přes Nadryby vedly trasy jejich výletů. Každá koruna je totiž dobrá. Převozné není rozhodně nijak vysoké a při poměrně malé frekvenci sotva zaplatí náklady. A to je ještě třeba čas od času na prámu provést nějakou větší opravu. Například příští rok čeká 50 let staré plavidlo přísná technická kontrola. „Pokud by byla nutná nějaká větší investice, musíme požádat o pomoc obec,“ dodává rejdař.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče