Přes internet nakupuje čtvrtina Čechů

02. června 2008, 00:00 - čtk
02. června 2008, 00:00

OBCHOD - Zkušenosti s nakupováním na internetu má už více než čtvrtina Čechů starších patnácti let. Loni virtuálními pokladnami internetových obchodů proteklo 18 miliard korun, což bylo o čtyři miliardy více než rok před tím.

Česku přibývá lidí, kteří nakupují zboží či služby na internetu. Zatímco před třemi roky mělo zkušenost s nákupy v internetových obchodech 12 procent obyvatel starších 15 let, tak letos jejich podíl vzrostl na 28 procent. Češi na internetu utrácejí zejména za oblečení, elektroniku, knihy, domácí spotřebiče a hudební či filmové nosiče. Vyplývá to z průzkumu společnosti Factum Invenio.

„Roste také podíl zkušených zákazníků internetových obchodů. V současné době šest procent Čechů uvádí, že prostřednictvím internetu uskutečnilo více než deset nákupů. Před třemi lety podíl takto aktivních zákazníků dosahoval dvou procent,“ uvádí ve své zprávě Factum Invenio.

Tak trochu mužská záležitost

Internet využívají k nákupu spíše muži než ženy a obliba internetových obchodů závisí také na věku, vzdělání či příjmu. „S rostoucím vzděláním a příjmem roste počet on-line nakupujících a v případě věkové struktury je situace opačná. Zatímco ve skupině lidí ve věku 21 až 30 let nakupuje na internetu 49 procent, ve skupině 51 až 60 let pouze 14 procent,“ stojí ve zprávě Factum Invenio.

Loni Češi v internetových obchodech utratili 18 miliard korun, což bylo o čtyři miliardy více než rok před tím. Letos se očekává růst na 22 miliard korun. Nejoblíbenější on-line službou je nákup lístků do kin nebo divadel a fotoslužby. Podle studie Factum Invenio při nákupech na internetu mírně klesá zájem o nosiče typu CD a DVD, naopak roste poptávka po zájezdech, letenkách a oblečení.

VÝVOJ OBRATU TUZEMSKÝCH INTERNETOVÝCH OBCHODŮ

rok obrat

2001 1 mld. Kč

2002 2 mld. Kč

2003 4 mld. Kč

2004 7 mld. Kč

2005 10 mld. Kč

2006 14 mld. Kč

2007 18 mld. Kč

2008 22 mld. Kč *

  • odhad

Pramen: Asociace pro elektronickou komerci

Dobírka zůstává v kurzu

„Nejpoužívanějším způsobem platby za objednané zboží zůstává dobírka, ale vzhledem k tomu, že stále více zákazníků preferuje převod z účtu, je možné předpokládat, že v blízké době se nejběžnějším způsobem platby v internetových obchodech stane právě převod z účtu,“ tvrdí zpráva Factum Invenio, podle níž roste i podíl lidí platících kreditní kartou.

Například skupina internetových obchodů Kasa. cz loni zvýšila tržby o 77 procent na 1,28 miliardy korun. Letos vedení obchodů Kasa.cz předpokládá, že se tržby přiblíží k hranici dvou miliard korun. „Lidé si již zvykli přes internet nakupovat prakticky cokoliv – byty, auta, bílou techniku, hudbu, filmy či oblečení. Tento trend v tuzemsku výrazně posílil v posledních dvou letech, ve světě boom internetových obchodů trvá ještě déle,“ říká ředitel internetových obchodů Kasa.cz Martin Kasa.

Stále míň než na západě

Přestože se počet Čechů nakupujících na internetu stále zvyšuje, Česko z tohoto pohledu podle společnosti Factum Invenio stále zaostává za západoevropskými zeměmi. Například v Norsku, Dánsku, Švédsku, Nizozemí, Velké Británii nebo Německu je totiž podíl nakupujících na internetu několikanásobně vyšší než v České republice.

„Mezi hlavní bariéry rychlejšího rozvoje internetového prodeje v České republice patří kromě relativně nižší penetrace internetu než v západní Evropě také skutečnost, že potenciálním zákazníkům chybí možnost prohlédnout si nakupované zboží,“ uvedl Michal Peca ze společnosti Factum Invenio. Čeští spotřebitelé mají podle jeho názoru také obavy z obtížné reklamace, vysoké ceny za doručení zboží a obávají se též problémů s doručením.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče