Přepravoval jsem polární stanici

04. září 2006, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
04. září 2006, 00:00

DUŠAN JAMNÝ, ŘEDITEL SPOLEČNOSTI CZECHOSLOVAK OCEAN SHIPPING: Dušan Jamný chtěl být námořníkem. Po sametové revoluci však plány změnil. Neplavil se po moři, ale začal námořní dopravu prodávat od stolu. V roce 1999 založil vlastní spediční firmu Czechoslovak Ocean Shipping.

DUŠAN JAMNÝ, ŘEDITEL SPOLEČNOSTI CZECHOSLOVAK OCEAN SHIPPING: Dušan Jamný chtěl být námořníkem. Po sametové revoluci však plány změnil. Neplavil se po moři, ale začal námořní dopravu prodávat od stolu. V roce 1999 založil vlastní spediční firmu Czechoslovak Ocean Shipping. Její dosud zřejmě nejzajímavější zakázkou byla přeprava české polární stanice do Antarktidy.

Jako zlatá niť se životem Dušana Jamného line touha po dobrodružství. Ještě v éře komunismu totiž odešel jako osmnáctiletý studovat Vysokou námořní školu do polského Štětína.

„Na námořní školu jsem se rozhodl jít, protože se mi nechtělo sedět celý život ve Strážnici. Jednoho dne přinesl otec domů seznam zahraničních škol. Nevybíral jsem ani tak podle oboru, ale podle toho, jakou mám šanci se na tu kterou školu dostat. A na Vysoké námořní škole v polském Štětíně zrovna ten rok brali 15 studentů,“ vzpomíná podnikatel.

Dalším důvodem, proč se rozhodl stát se námořníkem, byla možnost alespoň částečně se vymanit ze „socialistického vězení“. Po sametové revoluci tuto motivaci však ztratil a chtěl se naopak podílet na porevoluční atmosféře. Po ukončení studia ve Štětíně a absolvování vojenské služby pracoval nejprve u Československé námořní plavby v personálním oddělení, později také v obchodním. Praxi ve spedici a logistice získal v letech 1994 až 1999 ve společnosti Maersk. Poté založili s dlouholetým kamarádem a také absolventem námořní školy ve Štětíně Janem Poláčkem firmu Czechoslovak Ocean Shipping, která se zabývá zprostředkováním zejména námořní přepravy.

KOŽENÝ MĚ NAŠTVAL „Chtěli jsme navázat na tradici Československé námořní plavby. Ta byla přerušena, když Viktor Kožený v roce 1998 prodal jako vlastník této společnosti poslední námořní loď,“ vysvětluje Jamný. Kromě své hlavní činnosti se jeho společnost zabývá také pronajímáním výletních a sportovních jachet a zprostředkováním posádek pro námořní lodě.

Přestože firma Czechoslovak Ocean Shipping vznikla v době, kdy již vládla na spedičním trhu tvrdá konkurence, našla si své místo a získala od té doby řadu zajímavých zakázek. Podařilo se jí například zvítězit v tendru na přepravu české vědecké polární stanice do Antarktidy. Dušan Jamný se této akce spolu s dalšími patnácti Čechy osobně zúčastnil. I jako šéf spediční firmy si tedy užije dobrodružství dostatek.

BEZ JEŘÁBU, ALE S BULDOZEREM

Celý projekt byl podle něj jedinečný tím, že při něm nebyla použita těžká dopravní a stavební technika. „Jako první jsme nepoužili při stavbě polární stanice jeřáb, vystačili jsme si pouze s buldozerem. Šetřili jsme tak náklady,“ říká Jamný. Díky tomu vyžadovala přeprava a následná stavba velké množství improvizace a vymýšlení nových postupů. „Z lodě se náklad pomocí lodního ramene postupně vyložil na ponton. To je vlastně malé plavidlo poháněné dvěma motory, velikosti jednoho dvacetistopého kontejneru. To znamená asi 3,5 metru na šířku a sedm metrů na délku,“ uvádí podnikatel.

Kontejnery se pak převážely po pláži pomocí buldozeru a speciálně vyrobených lyží. „Až osmdesátimetrový odliv nás však dostal do situace, kdy jsme uvízli v mokrém písku. Náklad byl tak těžký, že plechy pod kolečky neudržely tlak. Hlavní problém byl, že se dostával do koleček písek, a ty se zadřely,“ popisuje Jamný.

A jaký byl nejkrizovější moment celé akce? „Vyložení prvního kontejneru nám trvalo pět hodin. Kapitán se strašně naštval a zavřel se v kajutě. Spočítal si totiž, že tam při tomto tempu bude stát 14 dní. Ale nevěděl, že pouze sbíráme zkušenosti. Když jsme po 36 hodinách vykládku dokončili, objevily se v očích kapitána lodi slzy. Získali jsme si tím velký respekt,“ říká Jamný.

ZA VOLANTEM BYL V SÁZCE OSUD FIRMY

Do zpěvu nebylo podnikateli ani ve chvíli, kdy musel sám zasednout za řízení buldozeru. „Kolega, který přijel, aby jezdil s buldozerem, si propíchl nohu těsně před vykládkou. Takže moje první jízda v životě s buldozerem byla z pontonu na břeh. Měl jsem pocit, že když udělám něco špatně a sjedu z pontonu mimo koridor, tak jsme tam jeli všichni zbytečně. Musel jsem to zvládnout. Byl to můj byznys. Slíbili jsme, že náklad dopravíme až na staveniště, tak jsme ho tam prostě dopravit museli,“ říká dnes již s úsměvem Jamný.

Rád vzpomíná i na emotivní okamžik, kdy po úspěšném vyložení nákladu vzal železnou tyč a začal s ní mlátit do kontejneru. „Křičel jsem, že takto neprobíhá kolonizace ostrova, že musíme ihned nahodit generátory, abychom rozsvítili celý ostrov a všichni věděli, že přijeli Češi. Generátory jsme nakonec sice nahodili, ale dali jsme si jenom čaj a kávu a šli jsme unavení spát,“ dodává Dušan Jamný.

ČESKÝ CHLAP POTŘEBUJE DOBŘE NAJÍST

V následujících dnech měl Dušan Jamný volno. Splnil úkol, řada byla na stavbařích. Tuto dobu vyplnil tím, že vařil kolegům. „Dělali jsme dorty, třikrát denně byla teplá strava. Každý český chlap přece potřebuje dobře najíst, zvláště v takovýchto podmínkách,“ konstatuje majitel.

Jasný názor má i na smysluplnost celého projektu, přestože stavbu české stanice považuje řada odborníků za vyhozené peníze. „Aby se člověk pustil do takového projektu, musí mu trochu věřit,“ říká. Podle něho je tato stanice především obrovskou propagací pro Českou republiku. „Díky stanici se můžeme účastnit zajímavého vědeckého bádání,“ uvádí další důvod Jamný.

Po tomto dobrodružství se však musel Dušan Jamný vrátit zpět do Čech a řídit firmu. Úspěch jeho společnosti je podle něho založen na až skoro rodinném prostředí. „Ve společnosti pracuje spousta absolventů vysokých námořních škol. Máme jasnou představu, co je potřeba udělat pro to, aby zboží bylo bezpečně, kvalitně a včas přepraveno,“ vidí další výhodu Jamný, jehož snem je v budoucnu vlastnit či alespoň provozovat vlastní námořní loď.

JAK VYPADÁ ČESKÁ POLÁRNÍ STANICE

V současnosti je českým vědcům k dispozici hlavní budova a devět ocelových kontejnerů, které slouží jako sklady, elektrorozvodna, prostor pro generátori či garáž pro pásové vozidlo. Hlavní budova je vybavena kromě ložnic také kuchyní, jídelnou, skladem potravin, dvěma laboratořemi, sociálním zařízením a strojovnou vzduchotechniky.

Stávající kapacita stanice je 15 osob.

Vlastní budova je stavěna z izolačních panelů tvořených polystyrenovou izolací mezi dvěma takzvanými OSB deskami. Maximální síla izolace je 320 milimetrů a tepelná ztráta celé budovy je pouze sedm kilowattů. K vytápění stanice se využívá také alternativních zdrojů energie: větrných elektráren a solárních kolektorů.

Ing. DUŠAN JAMNÝ

Narodil se v roce 1965. Vystudoval Vysokou námořní školu v polském Štětíně. Praxi ve spedici a logistice získal v letech 1994 až 1999 u firmy Maersk jako branch manager. Ke konci roku 1999 založil firmu Czechoslovak Ocean Shipping a Vela Jachting

- pronajímání jachet. Na podzim roku 2000 koupil společnost C. O. S. - Crew Management

- zprostředkování posádek pro námořní lodě. V současné době je ředitelem celé skupiny Czechoslovak Ocean Shipping.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče