Přepřahání v kopci

25. října 2007, 16:41 - (red)
25. října 2007, 16:41

(EURO 43/2007)

Transformační a privatizační model lesního hospodářství při správě státního lesa byl uplatňován od roku 1992. Měl být nástrojem k přechodu od socialistického výrobního způsobu k ekonomickým strukturám vycházejícím z tržních principů. Realizace tohoto modelu přinesla v dané době svá pozitiva i negativa. Klíčovým místem v souboru problémů kolem LČR je způsob a forma prodeje dříví.
Zadávací řízení musí LČR organizovat podle Zákona o zadávání veřejných zakázek. V zájmu vedení státního podniku je naplnění všech bodů Memoranda uzavřeného mezi Konfederací lesnických a dřevozpracujících svazů a Ministerstvem zemědělství při zachování rovných, transparentních a nediskriminačních podmínek, a tím dosažení konečné shody v oblasti smluvních vztahů s podnikatelskými subjekty.
Problematickým místem Zákona o zadávání veřejných zakázek je jeho aplikovatelnost na lesní hospodářství, zejména působení přírodních podmínek ve výrobním procesu. Ekonomická ztráta ze zpracování kalamity Kyrill plyne navíc z ekonomického modelu prodeje dříví, a je tedy výsledkem práce minulého vedení, které řídilo podnik do 8. 2. 2007. Ekonomické výsledky za druhé pololetí pak již nestačí propad na hospodářském výsledku vyrovnat. Prioritou Vladimíra Dolejského, pověřeného výkonem funkce generálního ředitele, je dokončení výběrového řízení, aby byl zajištěn výkon prací v lese a tok dříví zpracovatelským kapacitám od 1. 1. 2008. LČR postupně ukončují spolupráci s Hradeckou lesní a dřevařskou společností. Už minulé vedení státního podniku uzavřelo v roce 2006 Smlouvu o narovnání. Podstatný vliv na ukončení spolupráce mělo také posouzení ekonomické výhodnosti smluvního vztahu. Současně šlo o reakci na zákon o zadávání veřejných zakázek, protože tato firma neprošla žádným výběrovým řízením. Zřízení kontrolních subjektů (přímo řízených lesních závodů) vyplývá z plnění nápravných opatření po kontrole NKÚ u LČR v roce 2005. Nápravná opatření byla projednána v Poslanecké sněmovně parlamentu ČR. Kontrolní lesní závody (v době po transformaci jich bylo třináct, dnes pouhých pět) nejsou na Českomoravské vrchovině ani na severní Moravě. Dozorčí rada LČR schválila zřízení lesního závodu již před jmenováním Ing. Dolejského výrobně technickým ředitelem.
Co se týče tendrů na státní dřevo z let 2004 a 2005, připomínáme čerstvé rozhodnutí Evropské komise, která řízení proti České republice zastavila. Smlouvy na zakázky, které byly předmětem tohoto řízení, již neplatí. V současné době Lesy ČR plně dodržují zákon o zadávání veřejných zakázek.
Východiskem a cestou z komplikované situace u LČR by byla jasná koncepce správy státního lesa schválená vládou zakotvená i v budoucím Zákoně o státních lesích.

Gabriela Valcová tiskový odbor Lesy ČR

Tiskové prohlášení výše zmíněné Hradecké lesní a dřevařské společnosti:

Současné vedení LČR, zřejmě ve snaze nahradit některé své profesní nedostatky, opakovaně a tentokrát mediálně poškozuje Hradeckou lesní a dřevařskou společnost. Jde o tvrzení, že HLDS „dostala od Koníčka (bývalý ředitel LČR - pozn. autora) mandát určovat ceny dřeva pro obchod LČR v roce 2007. Současný management lesů nemá proto možnost cenu dřeva jakkoliv ovlivnit“. Ve skutečnosti však HLDS ceny dřeva za státní podnik neurčuje, ale na základě platných smluv, a to pouze v určité části obchodu, tyto ceny jako ceny tržní sjednává s obchodními partnery. Patrně vzhledem k silnému tlaku, kterému je vystaven zejména obchodní ředitel Bohumil Kos, se vedení LČR dopouští dalšího faktického omylu, a to tím, že vidí propad hospodářského výsledku v nastavení smluvních vztahů bývalým vedením státního podniku. Faktem však je, že u těchto smluvních vztahů měly LČR dostatek prostoru optimálně upravit podmínky dodávek. Toho ale nevyužily. Další smlouvy už pak byly uzavřeny plně v režii nového vedení státního podniku. Ředitel HLDS František Dejnožka v tomto případě několikrát upozornil dnes už bývalého generálního ředitele Jiřího Holického, že současná obchodní politika LČR určovaná odpovědnými osobami státního podniku vede ke ztrátám. HLDS se nadále cítí poškozována nepravdivými tvrzeními současného vedení LČR, které v případě vyhodnocování vzájemné spolupráce neváhá uvádět i nepřesné ekonomické a obchodně-právní údaje.

Martin Grmela
Hradecká lesní a dřevařská společnost

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po…
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Kvíz na pátek: Poznáte součástky auta jen podle obrázku?
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou. Vypadá hodně dobře
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Technologie
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít