Přenositelnost čísel? Snad už v lednu

28. listopadu 2005, 00:00 - (rd, čtk)
28. listopadu 2005, 00:00

ZMĚNA MOBILNÍHO OPERÁTORA Mobilní operátoři se stále nedohodli, za jakých podmínek si budou moci jejich zákazníci ponechat telefonní číslo při přechodu ke konkurenci. Firmy však přesto tvrdí, že původně určený termín 15. ledna 2006 pro zavedení služby dodrží.

ZMĚNA MOBILNÍHO OPERÁTORA Mobilní operátoři se stále nedohodli, za jakých podmínek si budou moci jejich zákazníci ponechat telefonní číslo při přechodu ke konkurenci. Firmy však přesto tvrdí, že původně určený termín 15. ledna 2006 pro zavedení služby dodrží. Od poloviny ledna mají fyzické i právnické osoby získat možnost změnit mobilního operátora a ponechat si přitom své číslo. Firmám se tak otevírá cesta jak ušetřit nebo vylepšit jejich telefonování bez toho, aby platily zvýšené náklady za nové hlavičkové papíry nebo vizitky. Pokud jste se ještě smluvně nezavázali, odložte tedy výběr operátora až na začátek roku. Obecné podmínky pro přenositelnost vydal ve svém opatření v červenci Český telekomunikační úřad. „Nerozhodl však dostatečně detailně o řadě podstatných okolností, které budou pro spotřebitele při přenášení čísla rozhodující,“ upozorňuje Karel Pavlík ze Sdružení obrany spotřebitelů. To je zřejmě hlavní důvod, proč operátoři ohledně přenositelnosti dosud nenašli společnou řeč. „Zatím jsme se neshodli na řešení, které by reflektovalo priority být rychlé, cenově přijatelné a jednoduché,“ uvedl mluvčí Oskara Jakub Hrabovský. Stále tedy není jasné, jak dlouho bude přenesení čísla k novému operátorovi trvat a kolik bude stát. UŠETŘÍTE NA VIZITKÁCH

Od 15. ledna by měl každý získat možnost odejít od svého dosavadního mobilního operátora k jinému a vzít si s sebou mobilní číslo. Nezmění se ani jeho předvolba. Stále vám zůstane třeba 602 XXX XXX, i když už budete nadále platit faktury například Oskarovi.

Firmám samozřejmě taková vymoženost ušetří řadu potíží. Pokud jejich operátor nenabízí přesně takovou službu, jakou chtějí, nemá kvalitní signál tam, kde se jejich zaměstnanci pohybují, nebo se jim zdá příliš drahý, případně jim neposkytuje kvalitní servis, potřebují změnu. S tou ale byla řada potíží - od nových telefonních čísel až po nezbytnou kompletní změnu všech materiálů, jako jsou vizitky, obálky, hlavičkové papíry. Firmy tak byly v pasti, protože nemohly změnit operátora, který jim ale nevyhovoval.

Od 15. ledna už stačí jen zrušit smlouvu u jednoho operátora a podepsat ji u druhého, ať jde o fyzickou, nebo právnickou osobu. S jedinou výjimkou. A to jsou případy, kdy zájemce o změnu operátora má stále platný závazek u původního mobilního operátora. Typickým příkladem jsou smlouvy paušálních zákazníků s úpisem na dva roky. Klient výměnou za slib setrvání u operátora po dobu dvou let získává na oplátku levnější volání a další výhody, jako třeba nákup telefonního přístroje za zvýhodněnou cenu.

V původním pokynu Českého telekomunikačního úřadu bylo, že svobodně přecházet může kdokoliv. To ale napadl T-Mobile s tím, že klienti by nejprve měli splnit své závazky u původního operátora. Nejvyšší správní soud pak rozhodl, že námitka T-Mobile je oprávněná. Firmě by to přineslo ztráty, protože klienti se smlouvami na dobu určitou dostávají výhodnější tarify i telefony.

**SPLŇTE ZÁVAZKY, PAK ODEJDĚTE

Přestože soud rozhodoval pouze o stížnosti T-Mobile, jeho verdikt je samozřejmě závazný i pro klienty ostatních operátorů. Vždy je zkrátka nutné splnit závazky u jednoho operátora a pak přejít k tomu druhému. Uživatel tedy musí buď počkat na vypršení smlouvy, nebo zaplatit veškeré sankce vyplývající z jejího předčasného vypovězení.

Eurotel i T-Mobile si rozhodnutí soudu pochvalují. Oskar je naopak nespokojen. K problému se vyjádřil i majitel Oskara, telekomunikační skupina Vodafone. Její generální ředitel Arun Sarin, který zavítal na krátkou návštěvu do Prahy, prohlásil, že konkurenti dělají s přenositelností zbytečné drahoty. „Klienti by měli mít možnost volně přecházet kamkoliv a kdykoliv,“ řekl Sarin.

Mobilní operátoři už rozjeli nové marketingové akce s cílem nalákat na termínovanou smlouvu řadu nových oveček. Předhánějí se v rozdávání volných minut, ať už o víkendu, nebo do vlastní sítě. Ale získání výhody je podmíněno uzavřením smlouvy na delší dobu.

Cena, kterou bude platit nový operátor opouštěnému, by měla pokrýt vynaložené náklady. Zákazníkovi by pak měl operátor účtovat zřejmě jen její část. Výše poplatku se například v Evropské unii pohybuje průměrně kolem 12 eur, tedy asi 360 korun.

Náklady na přípravu svých sítí na přenositelnost čísla zatím ještě mobilní operátoři nezveřejnili. Již dříve ale odhadovali, že je to vyjde na stovky milionů korun. Zájem o přenesení čísel se přitom běžně pohybuje jen v jednotkách procent.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče