Překážky efektivního rozvoje plavby

22. září 2003, 00:00 - admin
22. září 2003, 00:00

Rozvoj oboru závisí na mnoha změnách. Dodnes ho v řadě oblastí ovlivňuje tradice, kterou v praktickém životě nezměnila ani nová dopravní a hospodářská orientace země v posledních deseti letech. Česká lodní doprava patří už dnes neodmyslitelně do hospodářského prostoru západní Evropy, praxe oboru v ČR je ovšem tomuto prostoru stále vzdálena.

Většina českých nákladních plavidel totiž působí delší dobu svého provozu v západní Evropě - v Čechách je provozována nákladní plavba pouze na několika stech kilometrů vodních cest. Právě zde se přitom provozovatelé setkávají s největšími problémy. Provoz lodní dopravy dnes vychází z prostých počtů - každý den zdržení plavidla stojí dopravce řádově 10-15 tisíc korun (podle typu lodi). V prostoru českých vodních cest je každá loď nucena stát několik desítek dnů ročně jen díky stávajícím pravidlům platným v plavebním oboru. A to i v době, kdy je dostatek zboží či dostatek cestujících (v osobní lodní dopravě). Současný systém navíc velmi často počítá s omezováním ponorů lodí, s omezováním doby využívání lodí atp. To se významně odráží v účinnosti provozu lodí. To vše navíc v prostředí, kdy je česká lodní doprava vystavena výrazné konkurenci zahraničních rejdařů, železnic a silničních dopravců, které jejich „mateřské“ státy podporují mnoha způsoby.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče