Přehlížíme trh pro seniory?

31. července 2008, 12:49 - Ivan Pilný
31. července 2008, 12:49

Glosy postaršího technokrata

Zkusil jsem se zamyslet nad příčinami, proč je na trhu tak málo technologických výrobků určených pro seniory. Důvodem je určitě to, že si jejich výrobci a designéři nedovedou představit omezení, s nimiž se starší lidé musejí denně v životě vyrovnávat. V jedné nemocnici nedávno uskutečnili pokus obléct nemocniční personál do obleku, který umělými zátěžemi a ztížením pohybu demonstroval, jak fungují jejich staří pacienti. Ukázalo se, jak obtížné je vstát, lehnout si, vidět cokoli v zorném úhlu přesahujícím 30 stupňů, slyšet a rozumět. Pokusní králíci se po dni cítili hůře, než kdyby absolvovali maraton nebo triatlon.
Dalším možným důvodem je představa, že senioři nemají peníze, alespoň většina z nich. Populace ovšem stárne a množství starších lidí se dramaticky zvětšuje. Vytváří tak obrovský trh, který je jistě více než srovnatelný s možnostmi pro byznys v méně vyvinutých zemích. Když se vyplácí uvažovat o výrobě počítačů za sto dolarů nebo výdělcích na mikropůjčkách v řádech desítek dolarů, je vidět, že podobné úvahy jsou na místě.
Úspěch prvních vlaštovek je více než zřejmý. Podívejte se na obrovský komerční úspěch mobilu z Jablotronu, který simuluje pevný telefon. Jsou na něm vidět čísla nebo zprávy, má jen základní jednoduchou funkčnost, která postačí. A není zrovna levný. Když na něj dědeček nebo babička nemají, koupí jim jej děti s pocitem, že zajistily potřebnou komunikaci.
Je třeba tedy přemýšlet o funkčnosti výrobků a služeb, které jsou nezbytné a přitažlivé. Zvolit takový design, aby starší člověk viděl i slyšel a aby k ovládání stačila intuice, na kterou je zvyklý. Nízká cena při splnění těchto parametrů není imperativ. Trh dynamicky roste a dávno přesahuje kritickou masu nutnou pro rozumné ceny. Musí se změnit marketing, zatím je starší generace oslovována geriatrickými preparáty a plenkami Tena. Díky pokroku medicíny jsou lidé v důchodovém věku schopni mnoha dříve nepředstavitelných fyzických a duševních aktivit. Nabízet jim výrobky pro přežití rozhodně na požadovanou kvalitu života nestačí. Vyslovím odvážný předpoklad, že za pár let bude trh pro seniory mnohem přitažlivější než trh pro teenagery. Demografická data předvídají, že bude i větší. Ti, kteří jej chtějí oslovit, musejí ovšem dramaticky změnit způsob myšlení. Paradoxně to může přispět i k tomu, že k ovládání technologie bude třeba méně návodů, helpů nebo domácích a firemních poradců. Z tohoto trendu budou nesporně profitovat i ti mladší.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít