Přehlednější ceny a málo turistů

27. ledna 2009, 00:00 - Renata Lichtenegerová
27. ledna 2009, 00:00

Úbytek zahraničních turistů, novela zákona o cenách nebo tahanice o odškodnění za újmu z radosti.

To jsou věci, které letos pravděpodobně neminou tuzemské podnikatele v cestovním ruchu.

Letošní rok bude pro podnikatele v cestovním ruchu náročný. Především zaměřují-li se na příjezdovou turistiku. Ze zemí postižených hospodářskou krizí totiž přijede méně turistů než loni. „Již první měsíc letošního roku ukázal, že s úbytkem zahraničních hostů bude třeba počítat,“ konstatuje generální sekretář Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Zahraniční turisté údajně pod tíhou finanční krize více zvažují, zda vyrazit do ciziny, či raději strávit dovolenou doma. Loni sice do Česka přijelo o 2,3 procenta více návštěvníků než v roce 2007, utratili zde ale méně peněz. Tržby incomingových cestovních kanceláří loni ve srovnání s rokem 2007 klesly zhruba o deset procent.

Také letos má navíc podle odborníků

pokračovat trend z loňska, kdy začali ubývat turisté z Německa, Británie, Itálie či Japonska, a naopak prudce roste počet příjezdů z Ruska, Polska a také Latinské Ameriky. „Nejsolventnější západní turisty se nám dlouhodobě nedaří přilákat k opakované návštěvě,“ upozorňuje prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Roman Škrabánek. Podle Viliama Sivka, předsedy Asociace cestovních kanceláří, jsou hlavní zbraní proti nastupující krizi takzvané komplexní nabídky nejen ubytování a stravování, ale i relaxace a volnočasových aktivit. Situace si podle něj také žádá krizové peníze od státu a regionů na masivní propagaci Česka v prestižních zahraničních médiích. Dopady krize na cestovní ruch, který v zemi zaměstnává kolem 250 tisíc lidí, budou jinak podle něj katastrofální.

Kritický rok předpovídá také ředitel státní agentury pro podporu cestovního ruchu CzechTourism Rostislav Vondruška. „Celkově bude v roce 2009 cestovní ruch spíše stagnovat nebo mírně růst maximálně do dvou procent,“ konstatuje. Krize údajně pročistí hotelový trh a povede ke zkvalitnění ubytovacích služeb. Důvodem je zuřící konkurenční boj především v Praze, kde nabídka hotelů výrazně převyšuje poptávku. To vede ke snižování cen.

Nabídka na trhu se změní

MÉNĚ BRITŮ, VÍCE RUSŮ

V loňském roce zaznamenaly cestovní kanceláře pokles turistů ze západních zemí. Z Německa přijelo meziročně o čtyři procenta návštěvníků méně, z Itálie o osm procent a z Velké Británie dokonce o 11 procent. Na druhou stranu z Ruska přijelo o 36 procent více turistů než v roce 2007, z Polska o 26 procent, z Číny o 28 procent a z Brazílie a Ukrajiny o 33 procent. Také u výjezdové turistiky zaznamenali podnikatelé v cestovním ruchu meziroční nárůst turistů o dvě procenta. Zvýšený zájem byl například o exotické destinace Kubu, Karibik a státy Jižní Ameriky, které se staly dostupnějšími po zavedení nových dálkových charterových letů a zlevnění letenek.

Pramen: Asociace cestovních kanceláří

Na výjezdech Čechů do zahraničí se zatím krize příliš neprojevila. „Jistě to ale přijde, především v létě tohoto roku. Pokud střední a nižší vrstva obyvatel bude mít strach z budoucnosti, jistě omezí peníze, které bude dávat do svých dovolených,“ konstatuje mluvčí Asociace cestovních kanceláří a majitel společnosti Marco Polo International Jan Papež.

Asociace předpokládá možné změny struktury nabídky na trhu. Přibude zájemců o domácí dovolenou a ceny budou hrát významnější roli než doposud. Polepšit by si tedy v příštím roce mohly společnosti, které se specializují na dovolené v tuzemsku. Naopak trpké časy patrně čekají na cestovní kanceláře zaměřené na firemní turistiku, které hlásily úbytek klientely již koncem loňského roku.

Jednou z příznivějších zpráv pro podnikatele v cestovním ruchu je množství kongresů, které by Česku mělo zajistit jeho předsedání Evropské unii. V Praze se bude například konat summit regionů a měst Evropy nebo neformální schůzky ministrů školství či životního prostředí. Podle Jany Přikrylové z tiskového oddělení magistrátu letos Prahu v souvislosti s předsednictvím navštíví kolem třiceti tisíc delegátů a dalších hostů. Město dokonce připravuje speciální informační servis a kulturní akce. Dobrá zpráva je to především pro luxusní (čtyř a pětihvězdičkové) hotely, kterých je v Praze v současné době více, než je město schopno uživit.

Účastníci kongresů a dalších podobných akcí se tedy rozhodně nemusejí bát, že by v Praze neměli kde složit hlavu. „Ubytovací kapacity pražských hotelů obecně nejsou plně využity a zvýšený počet návštěvníků trh bez problémů absorbuje,“ konstatuje prezident Asociace hotelů a restaurací Pavel Hlinka. Jeho slova potvrzuje i tisková mluvčí hotelu InterContinental Petra Kazdová. Podle ní hotel nápor hostů nečeká.

Zimní sezona s novými pravidly

Kromě úbytku turistů přinese rok s devítkou na konci podnikatelům v cestovním ruchu i několik legislativních změn. Jednou z nich je novela zákona o cenách. Ta pochází z dílny ministerstva financí. Pro cestovní kanceláře by znamenala povinnost uvádět v nabídce ceny zájezdů včetně všech poplatků (letištní a palivové taxy, služby delegátů, pojištění, hotelové poplatky a podobně).

„Znění, které je nakonec navrhováno, bere v úvahu to, že se výše některých poplatků mění, a není proto možné vyžadovat jejich upřesnění již v katalogu. Jinými slovy, pro ty cestovní kanceláře, které uvádějí ceny a poplatky transparentně, by se nemělo nic měnit,“ konstatuje Jan Papež. Naráží přitom na fakt, že u částek, které nemohou cestovní kanceláře garantovat dlouho dopředu, budou muset klienta informovat o místě a čase upřesnění. To se týká například palivových příplatků, které jsou reakcí na průměrnou cenu galonu ropy. Už podle aktuálně platného zákona o cestovním ruchu (159/199 Sb.) musí znát klient konečnou cenu zájezdu nejpozději 21 dní před termínem zájezdu. Tento časový limit bude platit i nadále.

Poslanecká sněmovna zatím novelu neprojednávala. Podle plánů navrhovatelů by měla začít platit od letošního října. Prvními katalogy, které už budou muset ze zákona respektovat nová pravidla, budou ty na příští zimu.

Neměli jsme radost, zaplaťte

Podoba návrhu novely zákona o cenách, která vznikala na základě dialogu navrhovatelů a Asociace cestovních kanceláří a agentur, nechává poctivé majitele cestovních kanceláří klidné. Větší starosti by jim přinesla povinnost hradit klientům odškodnění za takzvanou „újmu za ztrátu radosti z dovolené“ v případě, že byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen. Tato povinnost by mohla na podnikatele „dopadnout“ spolu s novelou občanského zákoníku sice až v roce 2010, o podobu novely se ale bude bojovat už letos.

Podnikatelé v cestovním ruchu jsou většinou proti. „Institut újmy z radosti by jistě negativně ovlivnil celý náš obor. Zvlášť pokud nebude přesně taxativně určeno, čeho se taková újma z radosti týká,“ míní Papež.

Asociace cestovních kanceláří je toho názoru, že změny legislativy by měly být provedeny až v návaznosti na chystanou úpravu legislativy Evropské unie. „Měnit zákony pomalu každým rokem působí akorát zbytečné náklady pořadatelům a chaos v povědomí veřejnosti,“ říká Papež.

Kodex dřív než zákon

Některé cestovní kanceláře ale možná půjdou novému trendu vstříc. Příkladem je kancelář Fischer, která loni v listopadu přistoupila jako první v Česku k přijetí kodexu ITQ. Ten klientům předem deklaruje výši náhrady v případě, že nebude dodržena jakákoliv služba ze strany cestovní kanceláře.

Kodex vychází z německého ekvivalentu a obsahuje přes padesát položek. Například při nedodržení přislíbeného typu hotelového pokoje může klient dostat náhradu ve výši deseti až 15 procent z ceny zájezdu. Náhradu za zkaženou radost z dovolené (v rozmezí 1000 až 2000 korun) obdrží klienti cestovní kanceláře Fischer v případě, že reklamační náklady přesáhnou 50 procent ceny zájezdu. O přistoupení na kodex uvažují i další společnosti, například Čedok.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče