Předvánoční přípravy

23. prosince 2002, 00:00 - Vladimíra Jakouběová Muzeum Českého ráje, Turnov
23. prosince 2002, 00:00

Dnů, které zbývaly do Vánoc, se plně využívalo k důkladným přípravám, které dokládají úctu našich předků nejen k náboženské tradici, ale i ke zdrojům obživy - k půdě, domácímu zvířectvu, k celé přírodě. Světnice se bílily, nábytek a podlaha drhly, nově se povlékly peřiny, na stůl přibyl bílý ubrus a slavnostní nádobí.

Nesmělo se zapomenout vysít do misky pšenici, která do Štědrého dne vzešla. Z kvality trávníčku se usuzovalo na budoucí úrodu.

Obřadní jídla

Velkou úlohu hrála příprava obřadního jídla a pečiva. Pokrmy byly připravovány z plodin, které představovaly plodnost, sílu, zdraví - obilí, mák, šípek, houby, med a česnek. Tvary pečiva - kulaté chleby, placky, koláče připomínají slunce a někdejší obětní zvířata - kohouty, husy, krávy. S přípravou těsta a s pečením byla spojena řada pověrečných praktik, pomocí kterých se předpovídal zdar úrody, zdraví, vdavky a podobně. Pec před pečením se vykropila svěcenou vodou. Aby oheň chránil před zlou mocí, zatápělo se obřadním ohněm, rozdělaným z polínek, která se do stavení přinášela po jednom, každý den od sv. Lucie.

Pečivo známé i neznámé

Pekl se nejen chleba, ale další druhy pečiva - placky, vánočky, koláče nebo vdolky, pečené v troubě nebo na plotně. Mazaly se medem, povidly, často se podávaly suché a spařovaly se mlékem. Pečivo bylo určeno nejen pro rodinu, ale i pro koledníky a „na odchodnou“ pro čeleď. Ve větších usedlostech už o Štědrém dnu nebo před Novým rokem pekli pro koledníky křehtíky - podobné velikonočním mazancům. Odtud také pochází zmínka o „devítidlahové bábě“ - velkém koláči. „Nejdřív přijde dolek, na něj sejr, pak zase dolek a na něj slívy, zase dolek a mák, pak dolek a hrušky a zase dolek a mrkev, pak dolek a jablka, dolek a zelí, dolek a tvaroh a posléze dolek a perník“.

Milostná magie

Doba mezi půlnocí a svátečním ránem byla opředena mnoha poetickými a kouzelnými představami, proto se v ní zejména mladí věnovali milostné magii. Voda ve studánce se měnila na víno, dobytek ve chlévě promlouval lidským hlasem, zvláštní moc měla voda na soutocích. Těchto kouzel si však mnozí užili málo. Zabaleni do vlňáků a šál se vydali s rozžatou lucernou do kostela, aby se po vzoru betlémských pastýřů poklonili svému narozenému Pánu a Králi.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče