Před auty vyšle Čína náhradní díly

05. listopadu 2007, 00:00 - Erich Handl
05. listopadu 2007, 00:00

Čínská auta zřejmě nebudou o mnoho levnější než česká.

Hodně pozornosti způsobilo na nedávné výstavě Autoshow Praha jediné auto. Jednalo se o sedan Brilliance BS4, který ukazovala společnost Charouz Motors. Velký zájem nezpůsobily jeho technické kvality, ale skutečnost, že zřejmě jde o první auto z Číny, které se začne prodávat v České republice.

Vozidel z Říše středu se přitom bojí celá Evropa. Jsou totiž podezřelá, že zopakují úspěch japonských a korejských automobilů. Číňané už v jiných oborech dokázali, že jsou nebezpeční pro celá odvětví. To kvůli nim zmizel z Evropy textilní průmysl, ohroženo je hračkářství a také výrobci motocyklů. Jestliže se v roce 1997 prodávalo v Česku dvacet motocyklových značek, letos jich je zhruba sto padesát, většina z nich čínské stroje. Jsou importovány rozebrané na díly, v tuzemsku smontovány a prodávány jako levné skútry. Proč by to nešlo i s auty?

Naštěstí pro český automobilový průmysl není auto skútr. Nelze ho přivézt v kontejneru v dílech a smontovat na dvorku. K tomu je třeba velká montovna se stovkami zaměstnanců. Japoncům a Korejcům trvalo jejich budování v Evropě dvacet let. Číňané se na to ještě dlouho nezmůžou a budou muset importovat celá auta, což znamená, že k ceně musí přirazit desetiprocentní unijní clo. K masivnímu prodeji aut je také potřeba široká dealerská a servisní síť, a to jsou další náklady. Čínská auta rovněž zatím nedokázala splnit přísné technické normy Evropské unie a propadávají v crash-testech. Zlepšení si vyžádá další investice.

I když se tedy nakonec začnou čínské vozy v Česku prodávat, nebudou výrazně levnější než dosavadní nabídka. Dokládá to i výše zmíněný sedan Brilliance, který chce Charouz prodávat za 400 tisíc korun. To je jen o málo méně, než stojí srovnatelná Škoda Octavia. Kdo dá přednost asijskému zboží před domácí jistotou kvůli pár tisícovkám?

Pravděpodobnější je, že čínská konkurence brzy potrápí Západ v oblasti neznačkových náhradních dílů. Servisy je už nemusí po změnách v evropské legislativě kupovat u výrobců a levné díly budou pro mnohé lákavou alternativou. Ziskovost této oblasti produkce má přitom pro každou automobilku klíčový význam. Co Korejcům trvalo dvacet let, mohou Číňané zvládnout se součástkami za podstatně kratší dobu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče