Před 90 lety vyjela první tatra

12. dubna 2009, 00:00 - (čtk)
12. dubna 2009, 00:00

První automobil s názvem Tatra, odvozeným od slovenských velehor Vysoké Tatry, vyjel z kopřivnické automobilky před 90 lety.

První nákladní automobil, který oficiálně nesl název Tatra, byl vyroben v roce 1919.

Autor: Technické muzeum Tatra

Prvním vozem spojovaným s názvem Tatra byl model původně označený NW typ U. Tento osobní automobil pro čtyři až šest osob, který poháněl řadový šestiválec o obsahu 5340 kubických centimetrů a výkonu 65 koňských sil (asi 48 kilowattů), se v Kopřivnici vyráběl již od roku 1915 a ve výrobě se udržel až do roku 1925. Na dnešní poměry to byl velký „žrout“, který na sto kilometrů spotřeboval téměř dvacet litrů benzinu. Dosahoval rychlosti až 120 kilometrů za hodinu.

V roce 1919 automobilka zkoušela novou verzi tohoto vozu vybavenou převratnou novinkou – pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Zde vozy zaujaly svojí schopností překonat pro jiná auta tehdy nesjízdné úseky, například ze Štrby do Tatranské Lomnice. Především místní obyvatelé začali proto auto přirovnávat k Tatrám, což se ujalo.

Z názvu velehor se pak stala nejprve značka automobilů, již od roku 1920 ji nesly všechny kopřivnické vozy. Název Tatra byl registrován jako obchodní jméno firmy v roce 1934, do té doby se společnost jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft. Od tohoto názvu, který byl registrován roku 1891 po přeměně firmy na akciovou společnost, je také odvozeno původní značení automobilů NW.

Tatru, jednu z nejstarších automobilek na světě, založil Ignác Šustala (Schustala), který již v roce 1850 zahájil v Kopřivnici výrobu bryček a kočárů. Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1858 nechal zaregistrovat společnost Schustala and Co. Firma postavila několik továrních hal a v roce 1882 zahájila výrobu železničních vagonů. První automobil nazvaný Präsident, který byl i prvním osobním automobilem vyrobeným ve střední Evropě, opustil továrnu v březnu 1897. O rok později začala produkce nákladních vozů, které dodnes tvoří hlavní výrobní program kopřivnické automobilky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít