Před 90 lety vyjela první tatra

12. dubna 2009, 00:00 - (čtk)
12. dubna 2009, 00:00

První automobil s názvem Tatra, odvozeným od slovenských velehor Vysoké Tatry, vyjel z kopřivnické automobilky před 90 lety.

První nákladní automobil, který oficiálně nesl název Tatra, byl vyroben v roce 1919.

Autor: Technické muzeum Tatra

Prvním vozem spojovaným s názvem Tatra byl model původně označený NW typ U. Tento osobní automobil pro čtyři až šest osob, který poháněl řadový šestiválec o obsahu 5340 kubických centimetrů a výkonu 65 koňských sil (asi 48 kilowattů), se v Kopřivnici vyráběl již od roku 1915 a ve výrobě se udržel až do roku 1925. Na dnešní poměry to byl velký „žrout“, který na sto kilometrů spotřeboval téměř dvacet litrů benzinu. Dosahoval rychlosti až 120 kilometrů za hodinu.

V roce 1919 automobilka zkoušela novou verzi tohoto vozu vybavenou převratnou novinkou – pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Zde vozy zaujaly svojí schopností překonat pro jiná auta tehdy nesjízdné úseky, například ze Štrby do Tatranské Lomnice. Především místní obyvatelé začali proto auto přirovnávat k Tatrám, což se ujalo.

Z názvu velehor se pak stala nejprve značka automobilů, již od roku 1920 ji nesly všechny kopřivnické vozy. Název Tatra byl registrován jako obchodní jméno firmy v roce 1934, do té doby se společnost jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft. Od tohoto názvu, který byl registrován roku 1891 po přeměně firmy na akciovou společnost, je také odvozeno původní značení automobilů NW.

Tatru, jednu z nejstarších automobilek na světě, založil Ignác Šustala (Schustala), který již v roce 1850 zahájil v Kopřivnici výrobu bryček a kočárů. Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1858 nechal zaregistrovat společnost Schustala and Co. Firma postavila několik továrních hal a v roce 1882 zahájila výrobu železničních vagonů. První automobil nazvaný Präsident, který byl i prvním osobním automobilem vyrobeným ve střední Evropě, opustil továrnu v březnu 1897. O rok později začala produkce nákladních vozů, které dodnes tvoří hlavní výrobní program kopřivnické automobilky.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče