Prazdroj dráždí konkurenci žádostí o podporu

06. března 2006, 00:00 - SEAN B. CARNEY
06. března 2006, 00:00

INVESTIČNÍ POBÍDKYPlzeňský Prazdroj oprášil starý plán na získání investičních pobídek. Pro svůj záměr nyní hledá podporu na svazu pivovarů a sladoven. Získané peníze by totiž prý prospěly všem. Společnost Plzeňský Prazdroj se znovu uchází o státní investiční pobídky.

INVESTIČNÍ POBÍDKY

Plzeňský Prazdroj oprášil starý plán na získání investičních pobídek. Pro svůj záměr nyní hledá podporu na svazu pivovarů a sladoven. Získané peníze by totiž prý prospěly všem.

Společnost Plzeňský Prazdroj se znovu uchází o státní investiční pobídky. Tentokrát však vyhledala pomoc u předsednictva Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPAS), které souhlasilo, že o podporu žádosti Prazdroje požádá všechny pivovary. „Předsednictvo svazu se také snaží přitáhnout pozornost vlády na dlouhodobý stav nedostatečných investic do oblasti technologie výroby piva a obnovy chmelnic,“ říká Michal Kačena, ředitel firemních vztahů a komunikace pivovaru.

Prazdroj, výrobce nejprodávanější domácí značky Gambrinus a předního vyváženého piva Pilsner Urquell, požádal poprvé o investiční pobídku před více než rokem. Úřad na ochranu hospodářské soutěže tehdy rozhodl, že pivovar nemá na podporu nárok. Své rozhodnutí úřad zdůvodnil téměř dominantním postavením firmy, která má na tuzemském trhu téměř 50procentní podíl.

**JEŠTĚ NÁM NIC NEDALI

České pivovarnictví na rozdíl od jiných oborů dosud žádné investiční pobídky neobdrželo. Prazdroj argumentuje, že případná podpora by prospěla celému odvětví, tedy ne jen jediné společnosti. František Krakeš, generální ředitel moravského pivovaru Staropramen a předseda svazu tvrdí, že většina členů ČSPAS se nechce navrhovaného vyjádření podpory Prazdroje účastnit. Několik členů svazu pivovarů, kteří však odmítají vystoupit z anonymity, tvrdí, že lobbistické snahy Prazdroje by mohly v organizaci potenciálně vést přinejmenším k bezvýchodné situaci.

Jiří Fusek, vlastník Pivovaru Černá Hora, zdůrazňuje, že ze splnění žádosti Prazdroje by neměli ostatní pivovarníci žádný užitek. „Nemá smysl podporovat kampaň Prazdroje na získání pobídky, když už má vedoucí podíl na trhu a přístup k zahraničnímu kapitálu. To mu jenom poskytne více prostoru k vyřazení konkurence,“ zdůrazňuje.

Také generální ředitel Královského pivovaru Krušovice Pavel Gregorič se domnívá, že investiční pobídka se týká pouze jedné společnosti, a proto by se členové svazu pivovarů a sladoven neměli ve věci angažovat. Prazdroj se nyní posunul do druhé fáze vyjednávání s ministerstvem průmyslu a obchodu. ČSPAS se bude problémem zabývat na své příští březnové schůzi. 

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče