Pravidla pro srovnávací reklamu

26. listopadu 2007, 00:00 - Petr Kučera
26. listopadu 2007, 00:00

Myslím, že oproti konkurenci nabízím lepší a navíc i levnější služby. Místo frází bych proto v reklamě rád vsadil na konkrétní porovnání. Na co si mám při takové kampani dát pozor?

podnikatel z východních Čech

Takzvaná srovnávací reklama je přípustná, musíte však splnit několik pravidel daných zákonem. A to i v případě, že byste vašeho konkurenta nejmenoval přímo, ale z okolností by byla možná nepřímá identifikace.

Srovnávací reklama nesmí být klamavá a musí srovnávat jen zboží nebo služby uspokojující stejné potřeby nebo určené ke stejnému účelu. Dále musí objektivně srovnávat jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné, relevantní, ověřitelné a reprezentativní. Zpravidla musí jít o srovnání ve více znacích, mezi něž může patřit i cena. Výjimečně lze připustit srovnání v jediném znaku, splňuje-li takové srovnání v plné míře všechny uvedené podmínky.

Srovnání nesmí vést k vyvolání nebezpečí záměny na trhu mezi podnikatelem, jehož výrobky nebo služby reklama podporuje, a jiným podnikatelem (nebo mezi jejich podniky, zbožím nebo službami, ochrannými známkami a podobnými znaky, které se pro jednoho nebo druhého z nich staly příznačnými).

Dále nesmí nepravdivými údaji zlehčovat podnik, zboží nebo služby konkurence ani jeho ochranné známky či jiná zvláštní označení, která se stala pro něj příznačnými.

Jakékoli srovnání odkazující na „zvláštní nabídku“ (tedy typicky slevy a nejrůznější „akce“) musí jasně a jednoznačně uvést datum, ke kterému tato nabídka končí, nebo musí uvést, že bude ukončena v závislosti na vyčerpání zásob. Jestliže zvláštní nabídka nezačala ještě působit, musí podnikatel také uvést datum jejího začátku.

Podrobná pravidla uvádí paragraf 50a obchodního zákoníku. Obecná omezení pro obsah reklamy pak stanoví zákon o regulaci reklamy (č. 40/1995 Sb., v aktuálním znění).

Jestliže pro srovnání použijete nezávislý test například z deníku nebo časopisu, je nutné uvést zdroj citace. Pokud byste chtěli přetisknout celý test (nejen část), musíte mít souhlas vydavatele.

Pavel Hrubec,

mediální poradce

Mohlo by vás zajímat

Finance
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu…
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Také SUV Lada XRay může být „exkluzivní“. Stačí k tomu pár dílů z Dacie
BMW dnes odpoledne ukáže novou X3. Na první fotky se můžete podívat už teď
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín, ne na elektřinu
Technologie
Českem se šíří další vlna phishingu. Podvodný e-mail se vydává za zprávu KB
Microsoft reaguje na Kasperskyho. Většinu obvinění smetl ze stolu
Asus Lyra je Wi-Fi, které pokryje celý dům. Má tři routery spojené mesh sítí
Spotify se více integruje. Seznamy skladeb můžete s přáteli tvořit i v Messengeru
Evleaks: Galaxy Note 8 posune cenovou laťku ještě výš, bude stát 1000 eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít