Pravidla pro srovnávací reklamu

26. listopadu 2007, 00:00 - Petr Kučera
26. listopadu 2007, 00:00

Myslím, že oproti konkurenci nabízím lepší a navíc i levnější služby. Místo frází bych proto v reklamě rád vsadil na konkrétní porovnání. Na co si mám při takové kampani dát pozor?

podnikatel z východních Čech

Takzvaná srovnávací reklama je přípustná, musíte však splnit několik pravidel daných zákonem. A to i v případě, že byste vašeho konkurenta nejmenoval přímo, ale z okolností by byla možná nepřímá identifikace.

Srovnávací reklama nesmí být klamavá a musí srovnávat jen zboží nebo služby uspokojující stejné potřeby nebo určené ke stejnému účelu. Dále musí objektivně srovnávat jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné, relevantní, ověřitelné a reprezentativní. Zpravidla musí jít o srovnání ve více znacích, mezi něž může patřit i cena. Výjimečně lze připustit srovnání v jediném znaku, splňuje-li takové srovnání v plné míře všechny uvedené podmínky.

Srovnání nesmí vést k vyvolání nebezpečí záměny na trhu mezi podnikatelem, jehož výrobky nebo služby reklama podporuje, a jiným podnikatelem (nebo mezi jejich podniky, zbožím nebo službami, ochrannými známkami a podobnými znaky, které se pro jednoho nebo druhého z nich staly příznačnými).

Dále nesmí nepravdivými údaji zlehčovat podnik, zboží nebo služby konkurence ani jeho ochranné známky či jiná zvláštní označení, která se stala pro něj příznačnými.

Jakékoli srovnání odkazující na „zvláštní nabídku“ (tedy typicky slevy a nejrůznější „akce“) musí jasně a jednoznačně uvést datum, ke kterému tato nabídka končí, nebo musí uvést, že bude ukončena v závislosti na vyčerpání zásob. Jestliže zvláštní nabídka nezačala ještě působit, musí podnikatel také uvést datum jejího začátku.

Podrobná pravidla uvádí paragraf 50a obchodního zákoníku. Obecná omezení pro obsah reklamy pak stanoví zákon o regulaci reklamy (č. 40/1995 Sb., v aktuálním znění).

Jestliže pro srovnání použijete nezávislý test například z deníku nebo časopisu, je nutné uvést zdroj citace. Pokud byste chtěli přetisknout celý test (nejen část), musíte mít souhlas vydavatele.

Pavel Hrubec,

mediální poradce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Nejprodávanějším smartphonem světa je iPhone 7, nezměnil to ani Galaxy S8
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít