Pravda a mýty o tom, zda je možné metabolizmus urychlit

22. dubna 2003, 00:00 - Gabriela Bobková, styl@profit.cz
22. dubna 2003, 00:00

zdravíProč někteří lidé přibírají a jiní jsou hubení? Proč někteří mají stejnou váhu, zatímco jiní trpí takzvaným jojo efektem? Je obezita způsobena genetikou, nebo vnějšími vlivy?Pro vysvětlení vzniku obezity najdeme dva pohledy. První přisuzuje obezitu metabolickým příčinám, druhý chování jedince.

zdraví

Proč někteří lidé přibírají a jiní jsou hubení? Proč někteří mají stejnou váhu, zatímco jiní trpí takzvaným jojo efektem? Je obezita způsobena genetikou, nebo vnějšími vlivy?

Pro vysvětlení vzniku obezity najdeme dva pohledy. První přisuzuje obezitu metabolickým příčinám, druhý chování jedince. Oba názory se vzájemně nevylučují, na jedné osobě můžeme pozorovat oba vlivy. Navíc samo chování i tendence v chování člověka mohou mít genetický základ. Pravda ale zůstává jedna: Lidé trpící nadváhou přijímají více energie z potravin, než tělo využije. Přebytek se uchovává v podobě tuku. Pokud nadváhou trpí jeden z rodičů, v 60 % bude i jeho potomek mít nadváhu. Pokud mají tyto problémy oba rodiče, pravděpodobnost se zvyšuje až na 90 %. Někteří lékaři stanovují ovlivnění nadváhy genetikou až na 70 % a vliv prostředí mezi 25-50%. Kdo z nás by nechtěl rychlejší metabolizmus? Zřejmě většina. Možná i díky tomu existuje okolo jeho urychlení stále mnoho fám. Lidé jsou zoufalí a často věří všemu, co se objeví. Co jsou fakta, a co už fikce?

První mýtus

Pomalý metabolizmus je hlavní příčinou tloustnutí.

* Pravda: Pomalý metabolizmus je nejvíce používán jako omluva pro obezitu. Dokonce i kdybychom měli pomalejší klidový metabolizmus, než je průměr, můžeme jej kompenzovat aktivitou. „Pomalý“ metabolizmus zaostává za průměrem o 100-200 kalorií denně, tento rozdíl vyrovná 30minutová rychlá chůze.

* Jak na to: Určete, kolik přibližně denně potřebujete kalorií - vynásobte váhu 10. Dostanete odhadovaný klidový metabolizmus (RMR - resting metabolit rate). Potom RMR vynásobíte úrovní aktivity: Sedavá je 1,2, lehká 1,375, střední 1,55, při velmi aktivním způsobu života násobte 1,725.

Druhý mýtus

Posilování je jediný způsob, jak povzbudit metabolizmus.

* Pravda: Posilování spojené s intenzivním kardiocvičením zvyšuje rychlost metabolizmu více než jen samotné posilování. Naše tělo totiž spaluje rychleji než obvykle i po skončení cvičení (např. pokud za lekci spálíme 300 kalorií, budeme v dalších několika hodinách spalovat ještě 30-45 kalorií).

* Jak na to: Zapojte do svého programu kardioaktivity (30 až 55 minut 3x týdně).

Třetí mýtus

Do posilovny je třeba chodit každý den.

* Pravda: Svaly spalují i v klidu, na rozdíl od tuku. Ten nespaluje nikdy. Proto bychom měli do našeho programu zařadit „lehký den“, ve kterém dáme svalstvu čas a šanci zregenerovat se.

* Jak na to: Pokud jste v posilovně začátečník, zvolte takové zátěže, po kterých se svaly unaví po 8-12 opakování. Více si naložte, až když budete bez problému zvedat závaží více než dvanáctkrát. Cvičte 1-3 série, 2-3x týdně. Mezi jednotlivými dny si dopřejte den pauzy nebo lehčí pohybové a protahovací cvičení (například kalenetiku).

Čtvrtý mýtus

Metabolizmus se začíná zpomalovat s přibývajícím věkem.

* Pravda: Není tomu tak vždy. Většině žen se metabolizmus zpomalí, protože přiberou tuk a ztratí svalovou hmotu. Proto platí, že klíčem zdravého metabolizmu je pravidelné cvičení. Průzkumy ukazují, že ženy v postmenopauze, které pravidelně aerobně cvičily po dobu 16-20 let, měly míru metabolizmu stejnou jako ženy kolem dvacítky. Nikdy není pozdě začít cvičit!

* Jak na to: Neztrácejte motivaci! Střídejte dlouhé a krátké lekce cvičení během týdne. Posilujte nejméně 3x týdně.

Pátý mýtus

Ranní cvičení zvyšuje metabolizmus během dne.

* Pravda: Pokud studie ukazují mírné zvýšení metabolizmu po ranním cvičení, noční „sovy“ nemusí být smutné. Cvičení v kteroukoli dobu zvýší metabolizmus po několik následujících hodin, závisí na intenzitě. Nejlepší čas na cvičení je kdykoli, kdy máme nejvíc energie.

* Jak na to: Cvičte v různou dobu, střídejte ranní a odpolední cvičení během týdne nebo dvou týdnů. Vypozorujte, kdy máte dostatek energie a zároveň máte čas si v klidu a bez stresů zacvičit.

Největší mýtus

Zdravé hubnutí bez námahy je možné.

* Pravda: Zázračné pilulky neexistují.

* Jak na to: Pořiďte si tepláky, pohodlné boty a permanentku do nejbližšího „fitka“.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít