Práva pasažérů v rozletu

15. dubna 2015, 13:12 - Jakub Procházka
15. dubna 2015, 13:12

Nabralo vaše letadlo zpoždění? Strávili jste na letišti hodiny úmorným čekáním na náhradní spoj poté, co vám byl let zrušen? V obou případech máte nárok na kompenzaci, jenže dopravce vám sám od sebe většinou nedá ani korunu. S žádostí o pomoc se obracejte na profesionály.

Jednou ze společností, které se vymáháním pohledávek od aerolinií zabývají, je ryze česká firma Click2Claim. S pomocí nespokojeným cestujícím má bohaté zkušenosti. Podobné služby začala nabízet jako druhá v Evropě před téměř šesti lety a dnes působí na celém starém kontinentu.

„Poškozený má v zásadě tři možnosti. Buď to nechá plavat, což se bohužel stává dost často, nebo zvolí jednu z agentur, které se tím zabývají, případně si může zkusit vymoci pohledávku u letecké společnosti sám,“ říká generální ředitel Click2Claim František Herynk.

Poslední varianta je časově náročná a přitom nejistá. Ze statistik vyplývá, že pokud jednáte na vlastní pěst, končí to v drtivé většině případů krachem. Na kompenzaci pak neuvidíte ani korunu, a ještě vaše konto zhubne poté, co zaplatíte soudní výlohy a náklady protistrany.

Jak dlouho má klient nárok na kompenzaci?
Nárok na kompenzaci je možno vymáhat soudně nejdéle 24 kalendářních měsíců zpětně od data letu. Protože eventuálnímu soudnímu řízení předchází mimosoudní jednání s leteckou společností, je však třeba žádost podat s předstihem (minimálně čtyři měsíce). Podle náročnosti případu může vyřizování trvat od dvou týdnů do dvou měsíců.

„Klienti si často říkají, peníze mám, tak proč platit někomu provizi, zařídím si to sám. Ovšem z těch, kteří to zkusí sami, je úspěšných sedm procent. Naše úspěšnost je 97 procent,“ upozorňuje Herynk.

Obrovský nepoměr je dán především tím, že samotný poškozený – a to ani tehdy, najmeli si schopného právníka – nemá šanci dostat se k relevantním informacím, jež se týkají jeho letu. Tudíž nebude mít v ruce nic, čím by dokázal, že byl skutečně vinou dopravce omezen na svých právech. K takovým datům ovšem likvidátoři firem jako Click2Claim přístup mají.

„Jsou to zkušení lidé, kteří komunikují nejen s aerolinkami, a tak si ověří ta data hloubkově. Mají informace od různých providerů: z jakého terminálu se letělo, co skutečně způsobilo zpoždění nebo zrušení letu. Zjišťují, je-li tam záznam o nějaké technické závadě, jak se tato závada opravovala, co přesně to bylo. Jinými slovy: my o tom daném letu zjistíme vše, co je potřeba, a pak rozhodneme o oprávněnosti klientova nároku. Do dvou pracovních dnů jej informujeme a – řekneme mu: ano, máte nárok, zařídíme to. Pak už jen stačí, když nám dá plnou moc,“ doplňuje František Herynk.

Provize podle platby

A jak má potenciální klient Click2Claim, pokud se cítí poškozen, postupovat? „Pokud zvolíte naše služby, nejjednodušší cesta vede přes webové stránky Click2Claim. Zákazník zde zadá základní informace o tom, co a kdy se mu stalo, s kým letěl. Stačí mu vyplnit jednoduchý interaktivní formulář, který se ho ptá na určité věci a zároveň filtruje pro nás nežádoucí případy. V určitém kroku může údajnému poškozenému sdělit: tady už nárok nemáš,“ říká František Herynk. Zájemce o odškodnění si může vybrat, jakým způsobem a kdy službu zaplatí. Click2Claim nabízí více programů v různých cenových relacích. V případě, že na počátku nesložíte žádný servisní poplatek a peníze od vás uvidí zástupci firmy až po úspěšném vyřízení vašeho případu, je provize pro vymahatele logicky vyšší, a to 27 procent z vymáhané částky. Pokud na začátku zaplatíte poplatek 19 eur, což je zhruba 500 korun, účtuje si firma v případě úspěchu 23 procent. U programu Premium Extra je servisní poplatek ještě vyšší – zhruba 750 korun, jenže máte nárok na vyřízení tří dalších stížností.

Pokud Click2Claim uzná vaši žádost jako oprávněnou a vyšetřování to potvrdí, je schopen vám zajistit za zrušený nebo výrazně zpožděný let do 1500 kilometrů kompenzaci ve výši 250 eur, na vzdálenost 1500 až 3500 kilometrů 400 eur a nad tři a půl tisíce kilometru 600 eur. Obavy, že se k penězům, na něž máte nárok, nedostanete, jsou podle Františka Herynka liché.

„Drtivou většinu sporů jsme neprohráli. Z těch, co byly oprávněné, snad ani jeden. Za celou dobu naší existence jsme měli jediného naštvaného klienta – a to ještě kvůli tomu, že nám poskytly aerolinky nesprávné informace. Pokud je tam nějaký problém a prohrajeme, platíme to my, nikoli zákazník, a to včetně služeb advokáta,“ uklidňuje šéf Click2Claim. Aby vám ovšem vůbec vznikl na kompenzaci nárok, musí dojít ke zpoždění či zrušení vašeho letu či snížení přepravní třídy vinou dopravce, nikoli zásahem vyšší moci, kterým se rozumějí stávky na letištích, nepříznivé počasí a podobně.

Aerolinky na blacklistu

Zpočátku většina případů končila v soudních síních, a cestující přesto často na odškodnění nedosáhli. „Je to věčný boj mezi spotřebitelem a molochem, který vydělává miliardy eur ročně. Vždycky stojí cestující proti ekonomicky mnohem silnějšímu hráči, musí být tedy vůle soudů řešit tyto případy ve prospěch poškozených,“ říká František Herynk.

Soudům v Evropě i společnostem typu Click2Claim či Náhrady.cz pomohlo rozhodnutí Evropského soudního dvora, které sjednotilo nároky na odškodné v EU. Sjednocení judikatury pro soudy od roku 2012 znamená, že pokud má let zpoždění více než tři hodiny, má být kompenzace stejná, jako by byl zrušen. „Určitě je to pro nás jednodušší. Teď to hřiště nemají soudy příliš velké, dost se jim zúžilo. Dříve klient podal žalobu, aerolinka podala odpor a soudy se potýkaly s tím, že nevěděly, jak to mají řešit. To se změnilo,“ vykresluje generální ředitel Click2Claim.

Poslední dobou se navíc zlepšuje morálka leteckých společností a aerolinky slyší na výzvy vymahatelských firem k uspokojování jejich klientů mimosoudní cestou. Soudním sporům se snaží spíše vyhýbat. Daleko více energie věnují přepravci také prevenci: „Letecké společnosti jsou opatrnější: už nebývají taková zpoždění, lety se ruší méně a opravdu jen když je vážná technická závada.“ Potíže mají cestující zejména s nízkonákladovými dopravci: „Máme za roky naší činnosti dostatečná data, abychom si mohli vyrobit jakýsi blacklist nespolehlivých přepravců. Černou listinu máme jen pro interní potřeby, ale přiznávám, že zpravidla se jedná o lowcostové přepravce, kteří s námi ani s klienty dost často nekomunikují.“

Případů, kdy byli lidé odškodněni za zrušené či zpožděné lety, každoročně přibývá. Ročně vymohou lidé prostřednictvím všech agentur v ČR a SR na dopravcích zhruba 60 až 70 milionů korun, což je ve srovnání se skutečnými nároky na kompenzace minimum.

Současnou emancipaci těch, kteří využívají služeb leteckých dopravců, přirovnává František Herynk k situaci v 80. letech dvacátého století ve Spojených státech. „ I my Středoevropané si začínáme uvědomovat, že nemusíme nechat lomcovat svým majestátem. Uvědomujeme si, že máme nějaká práva, a učíme se je používat a aplikovat v denním životě – a to neplatí jen v této oblasti,“ domnívá se generální ředitel Click2Claim.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče