Praktické furgony z Francie

23. dubna 2007, 00:00 - ERICH HANDL
23. dubna 2007, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - FIAT SCUDO A PEUGEOT EXPERT Jedny z posledních přírůstků mezi dodávkami jsou Fiat Scudo a Peugeot Expert. Jde o dvě značky, ve skutečnosti je to ale vůz jeden. Obě automobilky jej totiž produkují společně ve francouzském Valenciennes.

VYZKOUŠELI JSME - FIAT SCUDO A PEUGEOT EXPERT Jedny z posledních přírůstků mezi dodávkami jsou Fiat Scudo a Peugeot Expert. Jde o dvě značky, ve skutečnosti je to ale vůz jeden. Obě automobilky jej totiž produkují společně ve francouzském Valenciennes.

Předcházející generace třech dodávek (patří sem ještě Citroen Jumpy) se ve francouzské továrně Sevel Nord vyráběly od roku 1995 a celkem odsud odjelo přes milion kusů. Společnou výrobu nových verzí furgonů zahájili těsně před koncem minulého roku odstupujícící prezident koncernu PSA Jean-Martin Folz a šéf Fiatu Sergio Marchionne. Lehké užitkové vozy ze severu Francie nabízejí paletu karosářských verzí s objemem nákladového prostoru od 5 do 7 m3 a s nosností od jedné tuny do 1200 kilogramů. Variabilita v nabídce jednotlivých verzí má uspokojit specifická přání a potřeby jednotlivých profesních skupin a druhů podnikání.

Profit vyzkoušel současně Fiat Scudo a Peugeot Expert v třímístném provedení a s různými naftovými motory. V italském voze jsme měli silnější dvoulitr JTD, Francouz se chlubil úspornějším 1,6 HDI. Který si vybrat? Fiat s dvoulitrovým turbodieselem s maximálním výkonem 88 kilowattů jde razantně za plynem, i když je korba plná nákladu. Jeho kombinovaná spotřeba se ale přehoupla přes sedm litrů nafty na sto kilometrů jízdy. To Francouz takové starty neměl, ale zato se dokázal vejít do sedmi litrů. Ve Scudu se o přenos síly starala šestistupňová převodovka s manuálním řazením, měla trochu dlouhý krok, ale díky šestce jsme mohli jet více než sto šedesát kilometrů v hodině. To Expert byl trochu línější, těžko se z něj dostává stočtyřicítka.

Oba vozy jsou jinak klasické praktické dodávky pro denní práci. Plasty v kabině jsou hodně tvrdé, volant je umělohmotný. Nastavitelné je jen sedadlo řidiče, lavice pro oba spolujezdce je určena pouze ke krátkým jízdám. Silnou stránkou obou vozů jsou odkládací prostory, které lze v kabině nalézt téměř všude. Chytrou „vychytávkou“ je tunel ve střeše kokpitu, do kterého lze z korby zasunout trubky a prodloužit si tak ložnou plochu. Ta je přístupná díky širokým dveřím na boku a vzadu, je vybavena 8 praktickými kruhy v podlaze na upevnění nákladu. Ke snadnější manipulaci s nákladem slouží nakládací hrana ve výšce 56 cm od země.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Fiat Scudo i Peugeot Expert umožňují odpočet DPH. Jsou to praktické furgony pro denní převážení zboží, řemeslnického nářadí nebo lehčích stavebních materiálů. Třímístné verze se ale nehodí pro dlouhé jízdy, v kabině není mnoho místa a lehká záď skáče na asfaltu. Pro dálkové trasy bude lepší pořídit si verzi kombi.

TECHNICKÉ ÚDAJE model Fiat Scudo JTD Van typ vozu třímístná dodávka motor vznětový čtyřválec JTD objem válců 2 litry max. výkon 88 kilowattů max. rychlost 165 km/hod spotřeba 7,2 l/100 km objem korby 5 m3 užitečná hmotnost 1000 kilogramů cena (základ) 519 400 Kč bez DPH
TECHNICKÉ ÚDAJE model Peugeot Expert Furgon typ vozu třímístná dodávka motor vznětový čtyřválec HDI objem válců 1,6 litru max. výkon 66 kilowattů max. rychlost 147 km/hod spotřeba 7 litrů/100 km objem korby 6 m3 užitečná hmotnost 1000 kilogramů cena (základ) 489 900 Kč bez DPH

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče