Praha už je digitální, informace vyšly na desítky milionů

06. května 2009, 00:00 - Jan Němec
06. května 2009, 00:00

Digitalizace televizního a rozhlasového vysílání v Česku má za sebou další významný milník: vypnutí analogového signálu z pražského žižkovského vysílače. Na digitální vysílání je tak už odkázána velká část obyvatel Prahy a středních Čech.

Autor: Czechtourism

Pražský vysílač na Žižkově na konci dubna definitivně ukončil analogové vysílání televizního signálu. Většina Pražanů, kteří buď digitalizaci nezaznamenali, či ji ignorovali, vidí od minulého pátku na obrazovkách svých televizorů pouze černobílý text, upozorňující na „analogovou tmu“. Podle šéfa Národní koordinační skupiny pro digitální vysílání Zdeňka Duspivy by však takových lidí mělo být minimum. „Informační kampaň proběhla úspěšně a podle průzkumu bylo na konci března v Praze o digitalizaci informováno 98 procent lidí starších patnácti let,“ tvrdí Duspiva.

Přesto na základě zkušeností z jiných zemí i lokalit v Česku, kde už digitalizace proběhla, Duspiva soudí, že určité procento diváků se na vypnutí analogu nepřipravilo. „Přibližně pět procent lidí obecně nechává přechod na digitální vysílání na poslední chvíli a řeší příjem signálu až poté, co jim zčerná obrazovka,“ konstatuje.

Opozdilců je málo

Přestože Praha není první lokalitou, kde byl vypnut analogový signál, podobně masivní informační kampaň třeba Domažlicko zdaleka nezažilo. Ulicemi hlavního města projížděly „digitální hlídky“ zodpovídající dotazy zájemců, byla zřízena speciální bezplatná telefonní linka a webové stránky www.digitalne.tv, lidé dostali do poštovních schránek tři čtvrtě milionu výtisků Diginovin a byli zváni na speciální semináře. Vedle toho proběhla kampaň v médiích i na billboardech. Přibližně 300 tisíc zákazníků operátora O2 pak dostalo v druhé polovině dubna informační SMS.

S úspěšností kampaně je národní koordinační skupina prozatím spokojena. Podle Zdeňka Duspivy vyvolala velký ohlas. „Například jen webové stránky infokampaně navštívilo do konce dubna přibližně 150 tisíc lidí,“ tvrdí. Největší zájem byl o informace o naladění nových stanic, nastavení set-top boxu a mapy s postupem digitalizace v Česku. Na infolinku pak zavolalo téměř 10 tisíc zájemců. Podle Duspivy kampaň splnila svůj cíl a i díky ní se většina Pražanů na digitalizaci připravila s předstihem. „Na konci března měly podle našeho výzkumu přechod vyřešený čtyři pětiny domácností, které přijímají signál z vysílače Praha-Žižkov. Dalších 11 procent pak prohlásilo, že přechod plánují dořešit do konce dubna,“ říká Duspiva. Přesto bude kampaň kvůli očekávaným pěti procentům opozdilců pokračovat v Praze a středních Čechách až do poloviny května.

K bezproblémovému přechodu na digitální vysílání v Praze by měla přispět i její odlišnost od dalších regionů. „V Praze je na zemském vysílání, tedy na příjmu pomocí antény, závislá jen zhruba třetina domácností. Ty ostatní využívají jiný způsob příjmu televizního signálu,“ tvrdí šéf digitalizace České televize Pavel Hanuš. V jiných částech republiky podle něj sleduje televizi přes satelit či kabelovou televizi méně lidí.

Přesto se v Praze ukázaly být zřejmě největším problémem právě společné televizní antény v činžovních domech. „Podle našich zkušeností a stížností diváků existuje mnoho majitelů domů, kteří odmítají upravit společné antény pro digitální příjem či do nich jakkoliv investovat,“ upozorňuje ředitel techniky televize Prima Patrik Slavík. I proto v Praze koordinační skupina v rámci kampaně oslovovala přímo bytová družstva i majitele domů. „Adresný direct mailing směřoval na celkem 7,5 tisíce adres v lokalitě Praha-město,“ počítá Duspiva.

Informace za desítky milionů

Celkové náklady na informační kampaň, která běží od února a bude pokračovat do října letošního roku, dosáhnou třiceti milionů korun. Tyto peníze hradí ze speciálního rozpočtu Česká televize, která do něj povinně převádí dvě třetiny svých reklamních výnosů. Vedle kampaně se z tohoto fondu financuje také budování takzvaného veřejnoprávního multiplexu, v němž Česká televize vysílá všechny své čtyři programy. Druhá fáze informační kampaně za další desítky milionů korun pak začne v příštím roce společně s postupem digitalizace do dalších regionů.

Realizátorem kampaně se na základě výběrového řízení stala letos v únoru agentura TBWA. Vedle ní se o lukrativní zakázku ucházelo podle Zdeňka Duspivy dalších téměř dvacet zájemců. TBWA má na starosti pouze informační a komunikační kampaň, v níž se přitom soustřeďuje na oblasti, kde v tomto období bude úplně vypnuto analogové vysílání: Prahu a Plzeň.

Vedle toho zadala národní koordinační skupina hned několik dalších zakázek. Například zakázku na mobilní marketing pro digitalizaci za téměř dva miliony získala firma Vizeum Czech Republic, specifické skupiny obyvatel, tedy především důchodce a postižené, má za dva miliony informovat občanské sdružení Trianon Čechy a road show za dva miliony připravila agentura Break Point Communications. Vybudování a provoz webových stránek www.digitalne.tv pak za 1,6 milionu obstarala společnost Internet Info.

Další na řadě je Plzeň

Během letních měsíců bude mít prázdniny i digitalizace. Krátce po jejich skončení bude vypínání analogu pokračovat. Poslední den v září tohoto roku dojde k vypnutí vysílače Plzeň-Krašov a o měsíc později se ocitne v definitivní analogové tmě celá Praha. Na konci října je totiž v plánu ukončení analogového vysílání i z pražského vysílače Cukrák. Právě na obyvatele těchto dvou regionů se proto bude orientovat informační kampaň.

V příštím roce pak bude digitalizace postupovat do dalších oblastí. Vypnutí analogu se bude týkat jižních Čech a Ústecka. Na konci června 2011 budou následovat Jihlavsko, Trutnovsko a Brno a okolí. Nejpozději dojde k úplnému přechodu na digitální vysílání na střední a severní Moravě. Analogové vysílání na Ostravsku by podle „jízdního řádu“ digitalizace mělo skončit v listopadu 2011, Olomoucký a Zlínský kraj se dočkají nejpozději v červnu 2012. V tomto termínu by měla být digitalizace definitivně dokončena.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče