Praha unese ještě tři velká centra

02. června 2008, 00:00 - Oldřich Špůrek
02. června 2008, 00:00

Koncepčně špatné centrum nespasí ani masivní kampaň.

Diskuze věnované nákupním centrům jsou plná sporných argumentů. Základním klišé je, že nákupních center je v Česku příliš, další se neuživí a důkazem toho jsou centra, která už dnes mají potíže s návštěvností. Faktem je, že další, i úspěšná centra, ještě vzniknou.

Úspěch centra závisí na mnoha faktorech, které je třeba zvažovat už ve fázi koncepčního pojetí. O návštěvnosti rozhoduje propagace. Koncepčně špatné centrum však nespasí ani masivní kampaň.

Hlavními faktory jsou lokalita, spádovost a především takzvaný brand mix, tedy kombinace kvalitních značek zastoupených v obchodním centru. Lokalita ovlivňuje dopravní dostupnost a povědomí o centru. Má vliv na impulzivní nakupování. Nákupní centrum v dobré lokalitě se stává známým a přirozeným místem pro nákupy, zábavu či posezení v kavárnách. Dobrá spádová lokalita dokáže generovat „věrné zákazníky“, pro které se stává centrum přirozeným místem pro nakupování.

Ale klíčový je brand mix. Dotváří image centra, ovlivňuje širokou spádovou oblast a je to právě ten faktor, který přivádí zákazníky do konkrétního centra za dalším nákupem.

Velká města jsou již saturována, některé projekty jsou stále ve výstavbě či pokročilé přípravě. Centra na okraji velkých měst již nemají ze střednědobého hlediska perspektivu. Největší potenciál je tradičně v Praze, která unese ještě další dvě nebo tři nákupní střediska s výměrou dvacet tisíc čtverečních metrů a více. Brno maximálně jedno. Velké naděje se vkládají do centra v Ostravě-Karolině. Pokud splní očekávání, může být velmi úspěšné a zákazníky vyhledávané. Zajímavá situace je v Liberci, kde je v různých fázích realizace několik projektů, penetrace nákupními centry zde popírá porovnání s Evropou. Přesto jsou všechny projekty ve fázi realizace.

Platí, že o úspěchu každého centra vždy nakonec rozhodnou zákazníci. Vím o jistém centru, které bylo prvních několik měsíců fungování příkladem totálního selhání záměru. Změnili se však nájemci a nový brand mix přivedl zákazníky. Centrum je dnes učebnicovým příkladem úspěchu. Ano, zákazníci a brand mix definují úspěch a neúspěch.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery?…
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Technologie
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Člověk převlečený za sedadlo? Ito je při vývoji autonomních vozů potřeba
Změřte si rychlost internetu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít