Praha unese ještě tři velká centra

02. června 2008, 00:00 - Oldřich Špůrek
02. června 2008, 00:00

Koncepčně špatné centrum nespasí ani masivní kampaň.

Diskuze věnované nákupním centrům jsou plná sporných argumentů. Základním klišé je, že nákupních center je v Česku příliš, další se neuživí a důkazem toho jsou centra, která už dnes mají potíže s návštěvností. Faktem je, že další, i úspěšná centra, ještě vzniknou.

Úspěch centra závisí na mnoha faktorech, které je třeba zvažovat už ve fázi koncepčního pojetí. O návštěvnosti rozhoduje propagace. Koncepčně špatné centrum však nespasí ani masivní kampaň.

Hlavními faktory jsou lokalita, spádovost a především takzvaný brand mix, tedy kombinace kvalitních značek zastoupených v obchodním centru. Lokalita ovlivňuje dopravní dostupnost a povědomí o centru. Má vliv na impulzivní nakupování. Nákupní centrum v dobré lokalitě se stává známým a přirozeným místem pro nákupy, zábavu či posezení v kavárnách. Dobrá spádová lokalita dokáže generovat „věrné zákazníky“, pro které se stává centrum přirozeným místem pro nakupování.

Ale klíčový je brand mix. Dotváří image centra, ovlivňuje širokou spádovou oblast a je to právě ten faktor, který přivádí zákazníky do konkrétního centra za dalším nákupem.

Velká města jsou již saturována, některé projekty jsou stále ve výstavbě či pokročilé přípravě. Centra na okraji velkých měst již nemají ze střednědobého hlediska perspektivu. Největší potenciál je tradičně v Praze, která unese ještě další dvě nebo tři nákupní střediska s výměrou dvacet tisíc čtverečních metrů a více. Brno maximálně jedno. Velké naděje se vkládají do centra v Ostravě-Karolině. Pokud splní očekávání, může být velmi úspěšné a zákazníky vyhledávané. Zajímavá situace je v Liberci, kde je v různých fázích realizace několik projektů, penetrace nákupními centry zde popírá porovnání s Evropou. Přesto jsou všechny projekty ve fázi realizace.

Platí, že o úspěchu každého centra vždy nakonec rozhodnou zákazníci. Vím o jistém centru, které bylo prvních několik měsíců fungování příkladem totálního selhání záměru. Změnili se však nájemci a nový brand mix přivedl zákazníky. Centrum je dnes učebnicovým příkladem úspěchu. Ano, zákazníci a brand mix definují úspěch a neúspěch.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít