Pracujete jako mourovatí?

12. května 2003, 00:00 - Nikoleta Alivojvodič
12. května 2003, 00:00

Naučte se relaxovat mezi dvěma schůzkami Kancelářská práce je sice komfortnější než kopat kanály, ale také může být mnohem více stresující. Pokud to připustíte. Zvláště na začátcích kariéry, ať už v zaměstnaneckém poměru nebo na poli podnikání, máme sklony trávit na pracovišti více času, než je zdrávo.

Naučte se relaxovat mezi dvěma schůzkami

Kancelářská práce je sice komfortnější než kopat kanály, ale také může být mnohem více stresující. Pokud to připustíte.

Zvláště na začátcích kariéry, ať už v zaměstnaneckém poměru nebo na poli podnikání, máme sklony trávit na pracovišti více času, než je zdrávo. Jinak to ani nejde. Úkoly se valí ze všech stran, je třeba zavolat támhle, napsat tohle, dojednat toto. A všechno je tak neuvěřitelně urgentní, že vlastně včera už bylo pozdě. Jenže člověk není stroj. Jeho výkonnost, schopnost soustředění a kreativita se vyvíjí ve tvaru sinusoidy. Ta po zahřívacím kole roste, několik málo hodin se ocitáme na samém vrcholu a pak přichází útlum - na všechno potřebujeme minimálně dvakrát tolik času a nejsme schopni hluboké koncentrace. A kreativita? Raději nemyslet. Pravda, když je člověk mlád, plný dravé síly, elánu a touhy po úspěchu, mnohé vydrží. Po desetihodinovém pracovním dni si večer klidně zajde s kamarády na pár dobře vychlazených piv, vykouří krabičku cigaret a ráno je zase fit. S přibývajícím věkem schopnost regenerace slábne a nezbývá než se šetřit, sportovat a naučit se odpočívat.

Základem je řád

Není nic špatného na tom utvořit si systém. Ve firmě, ve svém volném čase nebo doma. Dovolená v Jugoslávii, první dítě, další dovolená, druhé dítě. Tak tohle je myšlenka řádu dovedená do nejkrajnějších důsledků. Bylo by přinejmenším komické žít život dle předem daných grafů a tabulek. Jenže trochu pořádku nikomu neuškodí a navíc ušetří spoustu času a nervů. Ujasněte si priority a nebuďte líní na konci každého pracovního dne stanovit cíle a úkoly toho dalšího. Naučte se rozlišovat mezi důležitým, méně důležitým a nedůležitým. Pokud budete muset vyřešit něco ne zrovna příjemného, udělejte to raději ihned. Nemá cenu odkládat neodkladné a čekat, že se věci „nějak vyvinou“. Většinou se vyvinou ve váš neprospěch.

Vůně trávy a zlaté rybky

Teď, když už máte dobře zvládnutou organizaci pracovního dne, udělejte vše proto, abyste si pobyt v kanceláři zpříjemnili. Pomoct vám může i taková maličkost, jakou je fotografie vašich nejmilejších nebo obrázek z dovolené. Často děláme zásadní chybu, že si i tak stresující chvíle ještě více zintenzivňujeme. Místo toho, abychom otevřeli okno a nadýchali se čerstvého vzduchu nebo na chvilku zavřeli oči a zhluboka dýchali, utíkáme ven nebo do místnosti k tomu určené narychlo vykouřit cigaretu, ze které stejně vůbec nic nemáme. Pokuste se tyhle stresující „kuřpauzy“ omezit na minimum. Pomoc vám můžou nikotinové náplasti nebo žvýkačky. Krom toho dech silného kuřáka je zvláště pro nekuřáky naprosto odpuzující. Zpříjemnit pobyt v kanceláři vám můžou i vůně. Vyvarujte se silných orientálních pachů a zvolte raději svěží a lehké aroma lesů nebo citrusových plodů. Vědci dokonce přišli i s novinkou - vyvinuli druh mikroorganizmu, který vytváří vůni čerstvě posekané trávy. Pakliže se před důležitou schůzkou potřebujete soustředit, pořiďte si do kanceláře akvárium. Nemusí být zrovna astronomických rozměrů, aby splnilo účel. Alespoň deset minut se dívejte na své zlaté rybičky a pokuste se od nich nasát klid. Je prokázáno, že takto strávené chvilky dokážou zklidnit tep. Pokud si k tomu pustíte Beethovenovu Měsíční sonátu, účinek je zaručený.

V zdravém těle zdravý duch

Kancelářská práce rovná se sedavé zaměstnání. Celé hodiny trávíme u pracovního stolu a upřeně se díváme na obrazovku počítače. Výsledkem je bolest v zádech, ochablé svalstvo, špatný zrak, migrény, únava. Kolikrát ani nevstaneme od stolu, abychom si zašli na oběd? Pokuste se do svého každodenního pracovního režimu zařadit pár protahovacích cviků. Každý člověk je ráno o dva až tři centimetry vyšší než večer. Několikrát za den se proto donuťte opustit říši wordu, excelu či internetu a dopřejte svému ztuhlému a scvrkávajícímu se tělu ministrečink. A pokud vám opravdu záleží na tom být i v šedesáti při síle, zvykněte si pravidelně cvičit. Tělesná zátěž (stačí 30 minut denně!) příznivě ovlivňuje stav oběhového ústrojí - zvyšuje totiž příjem kyslíku a přizpůsobuje srdeční činnost na větší výkon.

alivojvodic@profit.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít